زمان : 21 Mehr 1396 - 16:22
شناسه : 141927
بازدید : 6947
پیوند خواب و پرخوری پیوند خواب و پرخوری کمبود خواب با پرخوری به ویژه با مصرف بیش از اندازه غذاهای کم ارزش - پیوند خورده است که می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. این شرایط به ویژه برای دانش‌آموزان می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
 «خواب به میزان کافی نه‌تنها می‌تواند موجب تجدید انرژی شما شده و تسریع روند بهبودی از بیماری کمک کند، بلکه در کنترل میزان غذا خوردن شما نیز نقش دارد. کمبود خواب با پرخوری - به ویژه با مصرف بیش از اندازه غذاهای کم‌ارزش - پیوند خورده است که می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. این شرایط به ویژه برای دانش‌آموزان می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
 
دو هورمون گرلین و لپتین که به تنظیم گرسنگی کمک می‌کنند، تحت تاثیر شرایط خواب قرار می‌گیرند. گرلین اشتها را تحریک می‌کند، در شرایطی که لپتین آن را کاهش می‌دهد. هنگامی که بدن با کمبود خواب مواجه است، سطح گرلین افزایش می‌یابد، در شرایطی که سطح لپتین افت می‌کند و این شرایط افزایش گرسنگی را در پی دارد.
 
عامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارد. کمبود خواب فرآیندی را در بدن آغاز می‌کند که سطح یک چربی به نام اندوکانابینوئید را در خون افزایش می‌دهد. این شرایط به روشی مشابه با استفاده از ماری‌جوانا بر مغز تاثیر می‌گذارد و غذا خوردن به ویژه هنگام شب لذت‌بخش‌تر می‌شود اما این شرایط افزایش گرسنگی برای انواع خاصی از غذاها، مانند کلوچه، آب‌نبات و چیپس را موجب می‌شود. در حقیقت، افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، در مقایسه با آنهایی که هشت ساعت خواب خوب را تجربه می کنند، طی روز بعد دو برابر چربی بیشتر و ۳۰۰ کالری اضافی مصرف می‌کنند.
 
کمبود خواب نه تنها در سیگنال‌های گرسنگی اختلال ایجاد می‌کند، بلکه هر چقدر وقت کمتری را در تختخواب سپری کنید، از زمان بیشتری در طول شبانه‌روز برای غذا خوردن برخوردار هستید و این شرایط خود مشکل‌آفرین است. پیشگیری از پرخوری - همچنین چاقی - با ایجاد یک روتین خواب سالم آغاز می‌شود. برای مدیریت وزن و میزان غذای مصرفی خود، به خواب رفتن در زمانی مشابه از روزهای هفته را هدفگذاری کنید و هفت تا نه ساعت بخوابید.»