زمان : 14 Mehr 1396 - 17:21
شناسه : 141582
بازدید : 8209
شرط عادل الجبیر برای ایران شرط عادل الجبیر برای ایران

یزدفردا:وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که ایران در امور سایر کشورها دخالت می‌کند.


خبرگزاری فارس: وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه ادعاهای بی‌پایه و اساس خود گفت که اگر ایران می‌خواهد در جامعه جهانی حضور فعال داشته باشد باید دست از دخالت در امور سایر کشورها بکشد.

وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد که ایران در امور سایر کشورها دخالت می‌کند.

عادل الجبیر امروز جمعه در گفت‌وگو با شبکه «اسکای نیوز عربی» در ادامه ادعاهای بی‌پایه و اساس خود گفت که «اگر ایران می‌خواهد در جامعه جهانی عضو فعالی باشد باید دست از دخالت در امور سایر کشورها بکشد».

الجبیر که به اظهارات ضد ایرانی خود در هر محفل و گفت‌وگویی معروف است، دیر جمعه در کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف»، همتای روس خود نامی از ایران نبرد.

وزیر خارجه عربستان به همراه پادشاه این کشور، چهارشنبه این هفته به روسیه سفر و با مقامات روس دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاوروف: شاه عربستان ارزیابی مثبتی درباره مذاکرات آستانه دارد

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «عادل الجبیر» همتای عربستانی او که به مسکو سفر کرده، در نشست خبری مشترک شرکت کردند.


خبرگزاری فارس: وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی در نشست خبری مشترک بر لزوم مبارزه با تروریسم و حل بحران‌های منطقه از طریق مذاکره و حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق تاکید کردند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «عادل الجبیر» همتای عربستانی او که به مسکو سفر کرده، در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

لاوروف با بیان اینکه دو کشور توافق کردند روابطشان را در تمام زمینه‌های افزایش دهند، گفت خواستار بهبود همکاری‌ها در زمینه‌های فضایی و هسته‌ای هستیم.

وی همچنین از توافق «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «ملک سلمان»‌ پادشاه عربستان برای افزایش همکاری‌های نظامی و فنی و تشکیل کمیسیون مشترک خبر داد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه پوتین و ملک سلمان درباره برخی مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا به تبادل نظر پرداختند، گفت اما آن دو بر لزوم مذاکره برای حل بحران‌های منطقه تاکید کردند.

لاوروف افزود که مسکو و ریاض بر ضرورت مبارزه با تروریسم در منطقه توافق دارند و شاه عربستان ارزیابی مثبتی نسبت به فرایند مذاکرات آستانه درباره سوریه ارائه داد.

وی با بیان اینکه مسکو از دیدگاه ریاض برای متحد کردن معارضان سوریه حمایت می‌کند، از همکاری‌های سازنده میان روسیه و سازمان همکاری‌های اسلامی خبر داد.

وزیر خارجه عربستان به عنوان سخنران بعدی گفت مذاکرات میان رهبران دو کشور بسیار مثبت و سازنده بوده، درباره مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، مشکل فلسطین اشغالی و راهکار دو دولتی با هدف تشکیل دولت فلسطینی مستقل به پایتختی قدس شرقی صحبت کردند.

الجبیر با بیان اینکه آنها از مذاکرات آستانه حمایت می‌کنند، بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و وجود یک دولت مرکزی در این کشور تاکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی عراق و مبارزه با داعش تا زمان نابودی کامل تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: با روسیه برای متحد کردن معارضان سوریه همکاری کرده و می‌خواهیم این موضوع به مذاکرات آستانه وارد شود.

الجبیر با تاریخی خواندن روابط فعلی روسیه و عربستان سعودی گفت دو طرف از اقدامات نماینده سازمان ملل در یمن حمایت می‌کنند.

 

الجبیر در کنفرانس خبری در«روسیه»علیه «ایران» سخن نگفت

«عادل الجبیر» وزیر 55 ساله امور خارجه عربستان، از زمان تصدی این منصب در سال 2015، از هر مناسبت و تیربونی استفاده کرده و علیه ایران سخن گفته است.


خبرگزاری فارس: وزیر خارجه عربستان که در دو سال گذشته در هر مناسبتی علیه ایران سخن گفته، در سفر روسیه در کنفرانس خبری با همتای روس، علیه ایران هیچ سخنی نگفت.

«عادل الجبیر» وزیر 55 ساله امور خارجه عربستان، از زمان تصدی این منصب در سال 2015، از هر مناسبت و تیربونی استفاده کرده و علیه ایران سخن گفته است.

اما الجبیر امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری با سرگی لاوروف، همتای روس در مسکو، هیچ حرفی از ایران نزد و مانند سخنان همیشگی، هیچ اتهامی متوجه ایران نکرد.

وزیر خارجه عربستان که در مجمع عمومی سازمان ملل نیز فقط هفت دقیقه سخنرانی و بیان مواضع عربستان را بسیار خلاصه بیان کرد، با این حال، ایران را فراموش نکرد و یک جمله را به ایران اختصاص داد و اتهام همیشگی ریاض در دو ساله اخیر را تکرار کرد و گفت ایران در یمن دخالت می‌کند.

با اینکه شاه عربستان در سفر مسکو، ایران را به دخالت در امور برخی کشورها در منطقه متهم کرد، اما عادل الجبیر در کنار لاوروف و در کنفرانس خبری در مسکو، هیچ موضعی علیه ایران نگرفت.

عادل الجبیر پیش از تصدی وزارت امور خارجه، دستیار سفیر عربستان در آمریکا، سخنگوی سفارت در واشنگتن، عضو هیئت نمایندگی عربستان در مقر دائم سازمان ملل متحد در نیویورک و مشاور سیاست خارجی ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان سعودی بوده است.

الجبیر در کنفرانس خبری در مسکو در خصوص مسائل مختلفی در منطقه مانند یمن، مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه، عراق و روابط دوجانبه با روسیه سخن گفت

دیدار ملک سلمان با پوتین در کاخ کرملین

منابع روسی به دیدار پادشاه عربستان با رئیس جمهور روسیه در کاخ کرملین اشاره کردند.


خبرگزاری مهر: به گزارش روسیاالیوم، منابع روسی به دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربسان اشاره کردند.

در این دیدار ملک سلمان تقویت روابط دوجانبه میان کشورش با روسیه را به نفع صلح و امنیت دانست و گفت: ما مایل به گسترش روابط میان دو کشور به نحوی که در خدمت صلح و امنیت و اقتصاد بین المللی باشد، هستیم.

ولادیمیر پوتین نیز اعلام کرد: سفر ملک سلمان به روسیه حادثه بارزی است. امیدواریم که این سفر روابط میان دو کشور را بیش از قبل توسعه بخشد. اتحاد جماهیر شوروی سابق اولین کشوری بود که در سال ۱۹۲۶ عربستان را به رسمیت شناخت. با وجود اینکه اولین سفر پادشاه عربستان به روسیه محسوب می شود اما دو کشور تاریخ بسیار بزرگی دارند. ما از حضور شما خرسند هستیم و مطمئن هستیم که دیدار شما به مثابه تحول خوب برای توسعه روابط دو کشور است.

در این نشست سرگئی لاوروف وزیر خارجه، سرگئی شویگو وزیر دفاع، الکساندر نوواک وزیر انرژی و یوری اوشاکوف معاون پوتین و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، خالد الفالح وزیر انرژی و صنایع عربستان به همراه تعدادی دیگری از مسئولان دو کشور حضور دارند.

جبیر: ریاض به دنبال توسعه روابط با روسیه است

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با «والنتینا ماتوینکو» رئیس پارلمان روسیه اعلام کرد، ریاض مایل به توسعه همکاری‌ها با مسکو در تمامی زمینه‌هاست.


خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با رئیس پارلمان روسیه گفته است که ریاض به دنبال توسعه روابط با مسکو است.

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان در گفت‌وگو با «والنتینا ماتوینکو» رئیس پارلمان روسیه اعلام کرد، ریاض مایل به توسعه همکاری‌ها با مسکو در تمامی زمینه‌هاست.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین گفته است که اسنادی در جهت توسعه روابط دو کشور قرار است در سفر «ملک سلمان» پادشاه عربستان به مسکو میان طرفین به امضا برسد.

از آنجایی که این نخستین سفر پادشاه عربستان به روسیه در تاریخ روابط دو کشور است، دیپلمات ارشد عربستان ورود ملک سلمان به روسیه را یک اتفاق تاریخی خواند.

وی در ادامه گفته است: «امروز، عربستان سعودی به دنبال توسعه روابط با فدراسیون روسیه در تمامی زمینه‌هاست. و هر دو کشور نیز به اصول حاکمیت، روابط دوستانه همسایگی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر احترام می‌گذارند».

جبیر افزود: «ما در مقابله با افراط گرایی، تروریسم و دیگر چالش‌هایی که با آن مواجهیم، همکاری می‌:نیم. با این وجود، چالش‌هایی وجود دارند که باید در روابط دوجانبه با آن مقابله کنیم اما همزمان فرصت‌هایی نیز وجود دارد که ما باید برای توسعه همکاری‌ها از آنها استفاده کنیم».

وی ادامه داد: «من هیچ تردیدی ندارم که این سفر موفقیت‌آمیز خواهد بود و روابط ما را از سطح خوب به سطحی عالی خواهد رساند».

بنا بر این گزارش، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی سفر خود به روسیه را امروز چهارشنبه آغاز می‌کند. طی این سفر طرفین قرار است درباره مسائل منطقه‌ای و موضوعات دوجانبه گفت‌وگو کنند و اسنادی را نیز در زمینه‌های انرژی، زیرساخت، فناوری‌های نوی و دیگر بخش‌ها به امضا برسانند.

کرملین امروز اعلام کرده بود که بخش از موضوعات مورد بحث میان سران دو کشور در این سفر، افزایش همکاری‌های نظامی خواهد بود.

احتمال خروج ناگهانی عربستان از جنگ یمن

کسانی که اظهارات مسئولان، نویسندگان و روزنامه نگاران ارشد نزدیک به خاندان حاکم عربستان درباره بحران یمن را دنبال می‌کنند به این نتیجه رسیده‌اند که سعودی‌ها اذعان دارند جنگ یمن بعد از دو سال و نیم از آغاز آن در رسیدن به بیشتر اهدافش ناکام بوده است.


خبرگزاری ایسنا: روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود در این باره آورده است: آن‌ها دنبال گزینه‌های جایگزین و راهکارهای مسالمت‌آمیز می‌گردند و اگر به این راهکارها دست پیدا نکنند، عربستان و امارات به تدریج از بحران یمن کنار می‌کشند و اوضاع را به طرف‌های یمن واگذار می‌کنند تا خود جنگ را تا آنجا که خسته شوند ادامه داده و خودشان به توافق مابینشان دست یابند یا اینکه طرفی بر طرف دیگر پیروز شود یا گزینه سومی به نام تقسیم یمن شکل بگیرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به این موضوع اشاره کرده است. وی چند روز پیش اذعان کرد که راهکار نظامی دیگر به تنهایی برای حل اوضاع یمن کارساز نیست و عربستان از راهکار سیاسی برای حل بحران یمن و سوریه حمایت می‌کند.

آنچه که این تحول قریب الوقوع در موضع رسمی عربستان را تقویت می‌کند دو مسئله است:

مسئله اول این است که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در اظهارات اخیر خود از کناره‌گیری مراکش از ائتلاف عربی خبر داد و پیش بینی کرد که کشورهای دیگر نیز از این ائتلاف خارج شوند. وی همچنین از کشورهای ائتلاف خواست "اختلافاتشان با ایران را خارج از خاک یمن حل کنند."

مسئله دوم مقاله‌ای است که روز دوشنبه از عبدالرحمن راشد، از نزدیکان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در روزنامه الشرق الاوسط با عنوان "رفتن به صعده"منتشر شد. در این مقاله خواسته شده جنگ به شهر صعده کشانده شود تا مانع از حضور ایران در مرزهای جنوبی عربستان شود. وی حوثی‌ها را "اسب تروا" خوانده که در داخلش ایرانی‌ها پنهان شده‌اند.

مسئولان و اصحاب رسانه عربستان گام آتی خود برای عقب نشینی تدریجی از جنگ یمن را که منابع مالی و انسانی آن‌ها را تحلیل برده و موجب در تنگنا قرار گرفتن عربستان در محافل بین المللی شده است، اینگونه توجیه می‌کنند که نیروهای مورد حمایتشان کنترل دو سوم یمن از جمله شهر عدن را در دست گرفته‌اند و حمایت عربستان می‌تواند به جنگ با حوثی‌ها در صعده و به کارگیری قبایل در این جنگ شود.

تجربه نشان داده که عربستانی‌ها هم مثل دیگر اعراب با اشاره‌های نویسندگان و دستگاه‌های اطلاع رسانی و مسئولان، مردم را برای اتخاذ تصمیمات استراتژیکشان آماده می‌کنند. به عقیده ناظران این مقدمه چینی آغاز شده است و بعید نیست شاهد تغییرات نظامی و سیاسی مهمی در پرونده یمن طی هفته‌های آتی باشیم. راهکار نظامی به بن بست رسیده است و همین مسئله نیز درباره مأموریت اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن گفته می‌شود. مهم‌تر اینکه هزینه مداخله نظامی بسیار سنگین است و عربستان با افزایش انتقادهای بین المللی و وخامت اوضاع انسای در یمن روبروست.

ائتلاف با ساختار اولیه خود به زودی بیشتر به یک ائتلاف سیاسی تبدیل می‌شود تا یک ائتلاف نظامی. انتظار می‌رود به زودی بیانیه‌ای از سوی عربستان در این راستا منتشر شود.