زمان : 06 Shahrivar 1397 - 14:24
شناسه : 141320
بازدید : 16025
بقعه سید نصرالله زرندیون(امامزاده شنبه) یزد بقعه سید نصرالله زرندیون(امامزاده شنبه) یزد

بقعه سید نصرالله زرندیون(امامزاده شنبه)                 شماره ثبت ملي: _____

 

 

 

 

موقعيت مكاني

 

این زیارتگاه در محلۀ مریم آباد ( مریاباد ) ، بلوار دهه فجر ، کوچه مسجد حضرت رقیه واقع شده است.

 

منابع تاریخی

 

بقعه ای است قدیم واقع در حوالی مریاباد و مردم آن را امامزاده سید نصرالله می دانند . در آتشکدۀ یزدان تالیف عبدالحسین آیتی نام آن سید ناصرالدین از اقارب امامزاده جعفر ( مدفون در شهر یزد ) ذکر شده است . وگوید که عده ای از سادات عریضی ( در آنجا مدفونند ) .

نام دیگر این بقعه را آیتی مقبرۀ سادات قل هو الله ضبط کرده است وآنرا نباید با مقبره ای به همین نام واقع در پشت مسجد جامع شهراشتباه کرد .

اطلاع افسانه ای مبسوطی که دربارۀ این محل داریم ذکر محمد مفید مستوفی در جامع مفیدی است ،       بدین صورت : 

آنچه از السنه افواه معلوم گشته آن است که جمعی از مردم زرند که ازجمله توابع پارسی است به خلد آباد یزد آمده مقیم گشتند وبه امر زراعت اشتغال نمودند ودر همین مقام که امروزه مدفن ایشان است کشت خواخی بود . رعایای مریاباد خربزه زرع کرده حراست ونگهبانی آن را در عهدۀ ایشان کردند . به حسب اتفاق شبی درویشی بدانجا رسید وخربزه طلب نمود . ایشان از روی طوع ورغبت از زمینی که متعلق ومخصوص خودشان بود خربزه ای چند چیده به خدمت درویش آوردند . درویش دعائی که مشتمل بر خیر وبرکت دنیوی وعلوّ درجات ومراتب اخروی بود کرد وغایب گشت حالی بر آن جماعت دست داده دست از شغل دنیوی کوتاه کردند وبه عبارت قادر مختار پرداختند .

بعد از اندک روز از لباس حیات عاری گشتند به جناب نعیم شتافتند ودر مقابر مریاباد که الحال مدفن ایشان و معبد صالحین ومحل استجابت دعای مومنین است مدفون گشتند .

متوطنین یزد هر شنبه به زیارت قبور ایشان رفته حاجات وملتمسات از حضرت مجیب الدعوات مسالت نموده به اجابت مقرون می گردد وهر که ارادۀ کاری دارد ورکعت نماز در مسجدی که متصل قبور منوره ایشان است گذاشته

بعد از فراغ از نماز گوش راست بر زمین می گذارد اگر آن مهم خوب است ومطلب آن شخص حاصل خواهد شد صدایی از عالم غیب به گوش او می رود و به مطلب رسیدن خود متقن می گردد.

بنای زرندیان بنا بر تاریخ مرقوم برضریح کتیبه چوبی آن از قرن دهم هجری است وبانی آن شمس الدین محمد ابرقوهی بوده است وجدیداً بنا را مرمت و سفید کاری و نماسازی کردند .

اثرکهنۀ تاریخداربقعه ضریحی است چوبی مشبک مورخ 934 هجری که بر قبراصلی بوده است واکنون آنرا کنار گذارند و ضریح آهنی جدیدی برجای آن نصب کردند .

این بنا زیارتگاهی مشهور است که قبل از تخریب بنا حدود بیست سال پیش از یک چهار طاقی  و بقعه کوچک که پوشش داخلی آن با گچ اندود شده بود و نمای خارجی آن کاه گلی بوده تشکیل شده بود . بنا به اظهارات خادم مسجد سید نصرالله زرندیون جزء سادات قل هواللهی می باشد .

 

 

مشخصات

 

بنای قدیمی زرندیون تخریب شده است و هم اکنون بنایی جدید به سبک سنتی و مصالح امروزی ساخته شده است ولی بنای قدیمی آن را اینگونه توصیف کرده اند: نمای خارجی با کاه گل و پوشش داخلی با گچ اندود شده بود.

بقعه قدیمی زرندیون ، دارای 6 درب ورودی بود .هم اکنون  کف صحن سیمانی است ودر جای جای آن قبور بسیار دیده می شود  و این نشانگر آن است که حتی تا سالهای اخیر بقعه زرندیون محلی برای به خاکسپاری اموات  بوده است .

سکو و سردر ورودی  بقعه دارای سقفی به سبک امروزی مسطح برروی چهار ستون بلند و چهار گوش می باشد .

پوشش داخلی و سقف آستانه امامزاده شنبه ( سید نصرالله زرندیون ) که بصورت جدیدالاحداث است وساخت آن هنوز به پایان نرسیده است ، سیمانی است همچنین ستونهای متعددکه ازارۀ آن تا ارتفاع یک متر با سنگ پوشیده شده است و بدنه ستونهای بنا مزین به کاشیهای هفت رنگ ، نقوش اسلیمی ، ترنجی ، ختایی و خطوط بنایی و لوز به چشم می خورد سقف بقعه به سبک امروزی مسطح می باشد و چهار طرف داخل بارگاه در و پنجره های مشبک رنگین به چشم می خورد همچنین در ضلع شمالی سه درب بزرگ چوبی مشبک رنگین تعبیه شده است . آهیانه گنبد با خطوط ثلث ورگچین وگلچین آجری و شمسه آراسته شده است . پوشش خارجی گنبد آجری است . نمای خارجی بقعه با آجر و پشت بام آن با موزائیک مفروش شده است .صفه های  قسمت خارجی بارگاه سید نصرالله زرندیون در سه جبهه شرقی ، غربی و جنوبی  مزین به کاشی هفت رنگ و گفل و بوته اسلیمی و ترنجی و ختایی و خطوط ثلث است .

 

 

 

 

كتيبه هاي تاريخي                   

در این مزار کتیبه و نوشته وجود ندارد اما صندق چوبی قدیم که اندازۀ آن عبارت است از 133 سانتیمتر بلندی ، 154 سانتیمتر پهنا و255 سانتیمتر بر دورۀ بالایی صندوق کتیبه ای طول آن است که به خط نسخ کنده اند به عرض ده سانتیمتر بدین شرح :

....( شکسته وافتاده ) الحسن مجتبی وصل علی الامام الحق حسین الشهید بکربلا وصل علی الامام الحق علی علی (کذا) الامام الحق موسی الکاظم وصل علی الامام الحق محمد التقی وصل علی الامام الحق علی النقی وصل علی الامام الحق.... ( موریانه خورده ) علی الامام الحق الحجه القائم محمد المهدی صاحب الزمان سلام الله علیهم اجمعین الطیبین الطاهرین المعصومین المحومین آل طه ویس ، الهی به حق هذاه الائه الهادین للامم ان لاتخیب من توسل فی حاجاته الی هذا الامام الهمام ذی الفضل و الکرم فی سنه رابع و ثلثین بغض الله الکامل وعوانه الشامل . تمّت هذ ا   (کذا ) العصاره الرضیه باجتهاد الرضیه باجتهاد بانی مبانی الخیرات والحسنات شمس الدین محمد ابرمی شکرالله سعید والنبی الولی .