زمان : 30 Shahrivar 1396 - 01:32
شناسه : 141104
بازدید : 10557
 طرح توسعه اقتصادی روستایی برنامه ششم در 215 روستای یزد اجرا می شود طرح توسعه اقتصادی روستایی برنامه ششم در 215 روستای یزد اجرا می شود یزد فردا : رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: سهم استان یزد در طرح توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستاهای کشور در برنامه ششم ، 215 روستا تعیین شده که در سال اول کار تدوین برنامه برای 45 روستا انجام می شود.

 حمیدرضا نصیری زاده روز چهارشنبه در نشست با نماینده حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم، فرماندار مهریز و اعضای شورای معاونان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: با توجه به نامگذاری امسال به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، دولت در این خصوص 3 برنامه ملی برای افزایش اشتغال در کشور دارد که توسعه روستایی یکی از این برنامه هاست.
وی افزود: برنامه ملی اشتغال فراگیر، برنامه تدوین سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاها بر اساس ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه و پرداخت تسهیلات به مشاغل روستایی بر اساس قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایر در دستور کار دولت قرار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد تصریح کرد: با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، نظر مساعد مقام معظم رهبری و تصویب مجلس شورای اسلامی، 1.5 میلیارد دلار معادل پنج هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی با نرخ صفر درصد به امر اشتغال مناطق روستایی و عشایری اختصاص یافته است.
به گفته نصیری زاده علاوه بر این، پنج هزار میلیارد تومان از منابع بانکی نیز با نرخ 18 درصد به اشتغال مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: در مجموع 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ میانگین 9 درصد به این موضوع اختصاص یافته که با استناد به قانون تسهیلات در مناطق روستایی و عشایری 3 درصد از 9 درصد سود تسهیلات از طریق یارانه توسط سازمان برنامه و بودجه و آورده قرض الحسنه بانک های عامل تامین می شود.
این مسئول یادآور شد: تسهیلات اختصاص یافته به این برنامه با تنفس یکساله و بازپرداخت 6 ساله خواهد بود و بمنظور مدیریت متمرکز، تعداد دستگاه های متولی و بانک های عامل محدود پیش بینی شده است.
دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان همچنین با بیان سهم استان در طول سال های برنامه و در اجرای ماده ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه به تعداد 215 روستا، افزود: این اقدامات باهدف برنامه ریزی منطقه ای، تقویت اقتصاد روستاها، توسعه اقتصاد صادرات محور، توجه به استعدادها و ظرفیت های بومی و محیطی، مشارکت نیروهای محلی و ارتقای سهم روستاها در اقتصاد ملی صورت می گیرد.
هم اکنون از جمعیت یک میلیون و 138 هزار نفری استان یزد 15 درصد روستانشین و 85 درصد شهرنشین است و بخش عمده روستاهای دارای سکنه استان درشهرستان های تفت و مهریز قرار دارد.