زمان : 09 Shahrivar 1396 - 08:44
شناسه : 140652
بازدید : 15399
عملیات بهره برداری از معدن زغال سنگ نیروگاه حرارتی مزینو طبس آغاز شد عملیات بهره برداری از معدن زغال سنگ نیروگاه حرارتی مزینو طبس آغاز شد

به گزارش خبرنگار یزد فردادر طبس

 

هفته دولت، با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی ديگر از مسئولان استاني و شهرستاني، عمليات بهره برداري از معدن زغال سنگ نيروگاه حرارتي مزينو آغاز شد.
 اين پروژه با اعتباري بالغ بر چهار ميليارد و ۳۸۹ ميليون ريال آغاز به فعاليت مي کند.

گفتنی است؛ عملیات اجرایي اين پروژه، از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و با بهره برداري از آن، براي هزار و ۹۵ نفر اشتغال پايدار ايجاد شده است.
 سیدعلی اکبر پرویزی در آیین آغاز عملیات اجرایی معدن زغالسنگ نیروگاه زغالسنگ سوز طبس افزود: سال گذشته و امسال دو جلسه با وزارت نیرو در موضوع نیروگاه با شرکت توانیر و مجموعه وزارت نیرو برگزار شد.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در نیروگاه طبس ضروری است

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به این که نیروگاه حرارتی زغالسنگ سوز طبس در آینده به بخش خصوصی واگذار خواهد شد باید از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت دعوت کنیم و دولت نیز کمک می کند.

وی ادامه داد: بخشی از دلایل تاخیر این پروژه مخالفت های وزارت نیرو و بخشی از آن مربوط به تحریم ها و فضای عمومی کشور با جامعه جهانی که بسیاری از پروژه ها را به تاخیر انداخت.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: استفاده از زغالسنگ در دنیا سابقه طولانی دارد اما تولید انرژی از زغالسنگ در ایران کار جدیدی است و هنوز برای برخی هضم نشده است.
وی افزود: با جلسات انجام شده، وزارت نیرو مصمم است که این پروژه را انجام دهد و آثار فعالیت هایش شاهد هستند که تحرکی صورت گرفته است.
پرویزی بیان کرد: هیات مدیره مجموعه نیروگاه حرارتی طبس باید تلاش بیشتری کنند که در مسئولین عالی کشور ایجاد امیدواری کنند و ما نیز بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و پیگیری کنیم.
وی ادامه داد: از طرفی حتما مجموعه صنعت و معدن و سازمان زمین شناسی اگر نیاز است کاری انجام دهند از قبیل مطالعاتی که صورت گرفته و سایر موارد را در اختیار مجموعه قرار دهد.
استاندار خراسان جنوبی با بیان این که ماده اولیه مورد نیاز نیروگاه زغالسنگ است پیشبرد پروژه همزمان با پیگیری و تامین مواد اولیه آن را ضروری دانست.
وی در خصوص تولید زغال گفت: شرکت زغالسنگ طبس با سابقه طولانی که دارد تاکنون حدود ۶۰۰ هزار تن تولید داشته و قرار است خط جدیدی به آن اضافه شود که به یک میلیون تن یا ۸۰۰ هزار تن برسد.
پرویزی اظهار کرد: نیروگاه حرارتی طبس سرمایه گذاری و اشتغالزایی فراوانی به همراه خواهد داشت و مسئولان شهرستان، مدیران شرکت توانیر و وزارت نیرو و همه عوامل حامی و پشتیبان این طرح هستند و ما هم در استان کمک کنیم.

** اولویت مصرف سوخت در نیروگاه طبس زغالسنگ خواهد بود
مشاور مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی در حاشیه مراسم آماده سازی معدن زغالسنگ مزینو طبس برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه طبس در جمع خبرنگاران گفت: آماده سازی معدن از جمله کارهای زمان بر محسوب می شود که ممکن است تا ۳۰ ماه به طول بینجامد.
مصطفی علی ربانی افزود: در گذشته با گمانه زمانی هایی، لایه های زغالسنگ معدن شناسایی شده و اکنون براساس آن باید باطله برداری شود تا عمق مناسب برای لایه های قابل بهره برداری شناسایی و آماده سازی شود.
وی با تاکید بر زمان بر بودن این پروسه خاطرنشان کرد: برای نیروگاه زغالسنگ سوز طبس حدود ۲ میلیون تن زغال سنگ نیاز هست که فرآیند برداشت وسیعی را می طلبد.
ربانی تصریح کرد: برنامه ریزی شده تا هم زمان با تکمیل ساخت نیروگاه طبس، فرآیند بهره برداری از معدن دنبال شود.
وی اضافه کرد: بزودی بخش اصلی ساخت نیروگاه آغاز خواهد شد و ۳۰ ماه به طول خواهد کشید و امیدواریم که به محض بهره برداری از واحدهای نیروگاه موفق به تامین سوخت آن از محل معدن مزینو شویم.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمامی تلاش مان را به کار می گیریم تا اولویت مصرف سوخت در نیروگاه طبس به سمت زغاسنگ معطوف داریم و از استفاده از سوخت مایع در این نیروگاه جلوگیری گردد.

** معدن و نیروگاه زغالسنگ سوز طبس زمینه اشتغال پنج هزار نفر را فراهم می کند
مجری طرح های بازتوانی نیروگاه های حرارتی کشور در این مراسم بیان کرد: پروانه بهره برداری از معدن مزینو جهت تامین سوخت نیروگاه طبس صادر شده است و شرکت تولید نیروی برق حرارتی برای انتخاب مشاور ذیصلاح برای طراحی تفصیلی طرح استخراج معدن به ظرفیت ١٢٣میلیون تن اقدام نموده که پس از تهیه اسناد مناقصه پیمانکار طرح انتخاب خواهد شد.
علی رضا نصرالهی افزود: مطالعات اکتشافی صورت گرفته در زمینه زغالسنگ حرارتی طبس اولین گام در بررسی این نوع زغالسنگ است و این مطالعات نشان داده که حوزه زغالدار طبس تا عمق ۶٠٠متر از سطح زمین ذخیره ای بالغ بر سه میلیارد تن زغالسنگ دارد که از این مقدار دو میلیارد تن حرارتی است.
وی ادامه داد: با انجام مطالعات مقدماتی و تفصیلی در منطقه زغالدار طبس، وجود زغالسنگ حرارتی به میزان مورد نیاز برای مصرف چند هزار مگاوات نیروگاه زغالسنگ سوز با اطمینان احراز شده است.
مجری طرح های بازتوانی نیروگاه های حرارتی کشور با بیان این که نیروگاه طبس تاکنون ۵۵ درصد در زمینه عملیات اجرایی تجهیزات جانبی پیشرفت داشته است افزود: قرار است در طراحی نیروگاه از تکنولوژی های نوین جهت کاهش مصرف آب بهره برداری شود وبا راه اندازی معدن و نیروگاه زغالسنگ سوز طبس زمینه اشتغال پنج هزار نفر فراهم خواهد شد.
وی اظهار کرد: نیروگاه طبس دارای بالاترین امتیاز در امنیت انرژی در منطقه مرکزی ایران و اصول پدافند غیرعامل با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص مربوط به نیروگاه است.
وی ادامه داد: با حمایت بانک مرکزی، بانک عامل نیروگاه و سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران ظرف چند ماه آینده مراحل فاینانس پروژه نهایی خواهد شد و آماده افتتاح اعتبار اسنادی خواهیم بود.
وی افزود: پروژه نیروگاه طبس توسط کنسرسیوم مپنا و شانگهای الکتریک کشور چین انجام خواهد شد که گام بزرگی در راستای انتقال دانش فنی ساخت نیروگاه های ذغالسوز محسوب می شود.
معدن روباز مزینو در فاصله پنج کیلومتری نیروگاه طبس و ۸۵ کیلومتری از شهر طبس قرار گرفته است.