زمان : 03 Shahrivar 1396 - 15:51
شناسه : 140507
بازدید : 16816
روحانی در مسأله رفع حصر با جدیت تلاش کند روحانی در مسأله رفع حصر با جدیت تلاش کند رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

وثیقه گذاشتن و فراهم نمودن امکانات برای آزادی زندانیان و مساعدت به خانواده‌های آنان و دعا و درخواست برای رهایی افراد محصور و در بند امری پسندیده است به‌ویژه که به نظر آید حصرشدگان تاکنون در دادگاه صالحی محکوم نشده و اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله اصل سی‌ودوم و سی‌وهفتم درباره آنان اعمال نگردیده است. نکته مهم آن‌که هرگونه مخالفتی با حصر و زندان به معنای موافقت و همراهی با حصرشدگان و زندانیان نیست. مدیرمسئول آیینه یزد در چهار سال اخیر در گردهمایی‌ها و نشست‌هایی که در شهر دارالعباده با حضور بعضی از وزراء و معاونان آنان و مقامات عالی اجرایی استان تشکیل گردیده و فرصتی برای اظهارنظر داشته و یا اجازه سخن گفتن به او داده‌اند با صراحت به این موضوع اشاره و از مقامات درخواست نموده است چاره‌ای بیاندیشند تا برای رفع حصر حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی و مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد و برداشتن ممنوع‌التصویری فرهیخته گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی اقدامات لازم و ضروری مبذول نمایند. در اسفند ماه 94 در حضور رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت در یزد به‌عنوان یک شهروند و مدیر مسئول نشریه «آیینه» ضمن اظهار مطالبی به‌استحضار رساند: «...اعلام مراتب حق‌شناسی از دو رادمرد اندیشه و عمل به‌خاطر حمایت‌های بی‌دریغ از جنابعالی در جریان انتخابات سال 92، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی و اقدام ماندگار جناب آقای دکتر محمدرضا عارف که ملت ایران، امروز به آن پاسخی چنین مؤثر داد و ثابت کرد عهد و عقد اخوتی با کسی نبسته است. پاسخ آری یا نه خود را نه در تجمع‌ها و گردهمایی‌ها و با صرف هزینه‌های گزاف، بلکه در پای صندوق‌های رأی می‌دهد. اساسی‌ترین مطلوب و آرزوی یزد عطشناک، آب است. آب در همه جا مایه حیات و زندگی و در یزد اصل حیات است. استدعای دیگر، کوشش بی‌وقفه همه دولتمردان برای رونق اقتصادی و صنعت یزد و بهبود وضع معیشت آحاد مردم، به‌ویژه اشتغال جوانان تحصیل‌کرده در دارالعباده و شکوفایی همه جانبه رفاه و منزلت اجتماعی است. تقاضای عامّه مردم از مردان دولت شما این است که بکوشند تا آسیب‌های اجتماعی که بنیان خانواده و اخلاق و تربیت و فرهنگ اسلامی را تهدید می‌کند، کاهش یابد. بذل عنایت دولت یازدهم در امر بهداشت و درمان در سراسر کشور کاری قابل تقدیر است، بدان امید که در سال 1395 مطالبات فرهنگیان صبور به‌ویژه تعدیل و ترمیم حقوق بازنشستگان در سال‌های گذشته به فرجامی نیکو بیانجامد و نیز تأمین نیازهای مدارس در سراسر مملکت مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا مدیران آموزشی، بی‌دغدغه برای پرداخت هزینه‌های ضروری؛ از جمله آب، برق، گاز و تهیه وسایل سرمایش و گرمایش استاندارد به رهبری آموزشی بیندیشند. درخواست رسیدگی برای حلّ مشکلات معلّمان مدارس حمایتی و حقّ‌التدریسی یزد در سال جاری (1394) را دارم. امروز بسیاری از علاقمندان به آن جناب در کنار درخواست‌های به حقی که دارند خواهان تلاش برای رفع حصر محصورین، آزادی فرهنگیان و کارگران زندانی سال‌های گذشته و رفع مشکلات زندگی خانواده‌های زندانیان کشور هستند...»(1)
علاوه بر سوابق اجرایی ممتد و اثرگذار و خدمات ارزشمند محصورین در سمت‌های مهم در نظام اداری و اجرایی کشور و البتّه درخواست رسیدگی به اعتراضات آنها در سال 1388 در مراجع ذی‌صلاح وضعیت جسمانی و به‌ویژه کهولت سن مهدی کروبی و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که به ترتیب 79 و 75 و 71 ساله می‌باشند ایجاب می‌کند دکتر حسن روحانی و هیات دولت که با وعده‌هایی از جمله تلاش برای رفع حصر و آزادی محصورین رأی اکثریت مردم انقلابی و صبور و متدین ایران زمین را به دست آورده‌اند با جدیت به وعده‌های داده شده در این زمینه عنایت و توجه خاص داشته باشند. راقم این سطور مناسب می‌داند بعد از ذکر فرازی از سخنان انتخاباتی روحانی در 26 اردیبهشت ماه سال جاری در زنجان که در حضور هزاران نفر از مردم ایراد گردید و در تمام مناطق و شهرهای داخل و خارج انعکاس یافت اظهارنظر تعدادی از مقامات و فعالان سیاسی درباره لزوم آزادی محصورین را در این ستون درج و نشر نماید.
رئیس دولت تدبیر و امید در زنجان با بیان اینکه ما پای صندوق‌های رای می‌رویم تا حصر را بشکنیم، ابراز داشت: «آنهایی که می‌خواهند قدرت در انحصار یگ گروه خاص باشد به آنها می‌گوییم قدرت ایران متعلق به همه ایران است. ما حصر قدرت در کشور را نمی‌پذیریم، ما حصر ایران را نمی‌پذیریم، ما تحریم ایران را نمی‌پذیریم. بر آزادی سلام! بر اعتدال سلام! به اصلاحات سلام! بر اصولگرایی معتدل سلام! بر امید ملت ایران سلام! به پیشرفت سلام! به رسیدن به قله‌ها سلام! برای اهتراز همیشگی پرچم ایران سلام...»(2)
سید حسن خمینی در کنگره حزب مجمع ایثارگران، سخنان خود را با یاد شهدا و امام و آزادگانی که امروز سالگرد بازگشت‌شان به سرزمین‌مان است و مرحوم آیت‌ا... هاشمی که حق بزرگی به گردن ایثارگران داشتند، آغاز کرد و گفت: «...نسبت به وضعیت یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب برادر و سرور معظم خودمان جناب کروبی ابرار نگرانی می‌کنم و از خدا می‌خواهم سلامت و صحت ایشان را به ما مژده بدهند که البته امیدهایی هم برای این مساله (رفع حصر) وجود دارد که ان‌شاالله تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه برسد. او از نخست‌وزیر دفاع مقدس یاد کرد و برای بزرگان عرصه ایثار خواستار علو درجات شد...»(3)
حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای دبیر کل مجمع ضمن یادآوری سوابق و خدمات آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد به انقلاب و نظام اسلامی تاکید کرد؛ «...اطمینان دارم رفع‌حصر به ‌انقلاب‌اسلامی ‌آبروی ‌بیشتری‌ می‌دهد و جایگاه قانون‌ را محکم‌تر می‌کند ‌و دلسوزان‌ را به‌ آینده ‌انقلاب ‌امیدوارتر ‌می‌نماید.»(4)
علی مطهری نایب‌رئیس ‌اول ‌مجلس شورای اسلامی می‌نویسد: «منطق آقای کروبی منطق درستی است، می‌گوید طبق قانون تکلیف من را مشخص کنید. اگر جرمی مرتکب شده‌ام دادگاه صالح علنی تشکیل دهید، حکم آن هرچه باشد می‌پذیرم. منطق برخی مسئولان امنیتی و اطلاعاتی که می‌گویند باید توبه کنی تا آزاد شوی، نه مبنای عقلی دارد و نه مبنای شرعی. مبنای عقلی ندارد چون آقای کروبی مدعی است که من جرمی مرتکب نشده‌ام و به من ظلم شده است. علاوه بر این اگر وی جرم بزرگی مرتکب شده و حقوق ملت را ضایع کرده است چرا باید با توبه بخشیده شود؟! مبنای شرعی هم ندارد چون اسلام نمی‌گوید هر جرمی با توبه بخشیده می‌شود. پس طرف مقابل فقط خضوع و خشوع و تعظیم و زانو زدن می‌خواهد، به خیال اینکه اگر وی بدون توبه و زانو زدن آزاد شود اقتدار نظام آسیب می‌بیند، در حالی که برعکس است، در این صورت اقتدار نظام افزایش می‌یابد. طبعا آقای کروبی هم حاضر به کرنش و تعظیم نیست. پس بهتر است مسئولان مقدمات دادگاه علنی صالح را فراهم کنند و البته لازم است به طور همزمان دادگاه متهمان طرف مقابل نیز که زمینه فتنه 88 را فراهم کردند تشکیل شود. بهتر است مسئولان مربوط مصالح کشور و انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند. ممکن است فردا دیر باشد.»(5)
به گزارش ایسنا، در نامه مورخ 30/5/96 علی مطهری خطاب به محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه‌ قضائیه آمده است: «... مشکل این است که شما یک طرف قضیه را گرفته‌اید و طرف دیگر را رها کرده‌اید و تا چنین است و انصاف دیده نمی‌شود وجدان جامعه آرام نمی‌گیرد. اکنون یکی از محصوران طبق قانون اساسی درخواست محاکمه علنی در دادگاه صالح کرده است، چرا با آن مخالفت می‌کنید؟ آیا این امر شائبه هراس از روشن شدن حقایق را ایجاد نمی‌کند؟ بهتر است به قانون تمکین شود و سنت غلط حصر خانگی در جمهوری اسلامی برچیده شود.»
مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس با بیان اینکه مواضع ام همواره در خصوص حصر مشخص و شفاف بوده است گفت: «...بطور حتم ادامه‌ی این روند نمی‌تواند به صلاح کشور و وحدت بخش باشد. پزشکیان ضمن درخواست از بزرگان برای حل این مشکل تاکید کرد: برای ایجاد وحدت و انسجام در کشور باید این گره را باز کنیم، گاهی برای منافع کشور باید با رحمت و رافت، از برخی مسایل کوتاه بیاییم تا مشکلات حل شود...»(6)
«در پی مذاکره محمدرضا عارف با اسحاق جهانگیری در ابتدای جلسه مجلس در روز 26/5/96، کمیته حصر فراکسیون امید در گوشه‌ای از صحن مجلس جلسه غیررسمی برگزار و پس از آن با برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کردند...»(7)
قاسم میرزایی‌نیکو نماینده مردم دماوند در مجلس با اشاره به اینکه معرفی کابینه حق رئیس‌جمهور است، اظهار می‌دارد: «...ما نباید فراموش کنیم که جمله «تکرار می‌کنم» از سوی سیدمحمد خاتمی وزیر فرهنگ و هنر خیلی دور، خیلی نزدیک و حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از جنابعالی را. بله، شما 100 درصد به تفکر 24 میلیونی خیلی بدهکار هستید. مردمی که به شما و شعارهایتان در برابر جناح رقیب اعتماد کردند، مبادا سلب این اعتماد به کل جریان اصلاح‌طلبِ حامی نسبت داده شود و بی‌تفاوتی و دلزدگی از کلیه طیف‌ها و جریان‌ها در راس امور برای جوانان پرشور و امید ما رقم خورد... پاسداشت هنر سید معمار حسینه ارشاد و بانوی مجسمه مادر در حصر پیشکش، بگویید که وزارت ارشاد چه زمانی می‌خواهد از هفت خوان صدور مجوز رها شود. وزارت فرهنگ و هنر کی می‌خواهد از بازخوانی، سانسور و توقیف بعد از مجوز هفت خوان رها شود؟...»(8)
الیاس حضرتی نماینده مجلس شورای اسلامی می‌نویسد: «...مطمئن باشید من همچنان پیگیر مساله حصرم و لحظه‌ای از این موضوع غافل نیستم حصر قطعا حل می‌شود اما از توضیح بیشتر معذورم...»(9)
« پروانه سلحشوری در نشست علنی (سه شنبه، 31 مرداد ماه) اظهار داشت: بیش از 6 سال و نیم از حصر محصورین می‌گذرد، آقای کروبی این روزها از نظر سلامتی در وضعیت بغرنجی به سر می‌برد. وضعیت سلامت میرحسین موسوی و خانم دکتر زهرا رهنورد هم بسیار نگران‌کننده است. متاسفانه کار تا آنجا پیش رفته است که شیخ مهدی کروبی برای اینکه دادگاه عادلانه‌ای برای وی برگزار شود مجبور به اعتصاب غذا شده است. خوشبختانه با توجه مسئولین نظام و برآورده شدن شرط ایشان مبنی بر بیرون رفتن زندان‌بانان از داخل منزل ایشان اعتصاب غذای خود را شکسته است اما وضعیت سلامتی ایشان بسیار خطرناک است. محصورین از نظر سنی مسن هستند و هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری برای آنها پیش بیاید، سن بالا و درگیر بودن و انواع بیماری به اضافه منع ارتباطات باعث شده است روز به روز حال آن‌ها بدتر شود و سلامت آن‌ها تهدید شود. نظام جمهوری اسلامی ایران در سایه رهبری مقام معظم رهبری دارای چنان اقتداری است که به راحتی می‌تواند گره از این مشکلات بگشاید، ادامه حصر هزینه سنگینی برای نظام خواهد داشت.» (10)
در یزد دارالعباده شهری که نگارنده براساس اعتقادات مذهبی آن را حسینیه ایران می‌داند و به‌عنوان یک معلم و نویسنده مستقل که در گفتن و نوشتن، مستقیم یا غیرمستقیم از کسی دستور نمی‌گیرد، این استان را مهد اصلاحات و زادگاه گفت‌وگوی تمدن‌ها می‌داند شاهد و ناظر این امر است در نشست‌هایی که به مناسبت‌های مختلف تشکیل می‌گردد بسیاری از مردم به‌ویژه جوانان هنگام شنیدن نام محصوران و سید محمد خاتمی صلوات می‌فرستند یا به‌صورت ممتد کف می‌زنند لذا مسئولان و مدیران عالی استان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هر خط‌مشی و سلیقه سیاسی موظف به پیام‌رسانی در این زمینه هستند نکته آخر خطاب به حجت‌الاسلام روحانی باید نوشت «الکریم اذا وعد وفی».

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- «گزارش سفر رئیس محترم جمهوری به استان یزد»، صفحه 49
2-ایلنا، 26/2/96
3-ایلنا، 26/5/96
4-جماران، 26/5/96
5-یادداشت اینستاگرامی علی مطهری
6-انصاف نیوز، 27/5/96
7- ایلنا، 26/5/96
8- ایلنا، 28/5/96
9- توییتر الیاس حضرتی جماران، 26/5/96
10- خانه ملت، 31/5/96