زمان : 12 Mordad 1396 - 19:53
شناسه : 140042
بازدید : 12813
اعتیاد و نداشتن مهارت‌های زندگی مهمترین عامل طلاق در شهرستان میبد اعتیاد و نداشتن مهارت‌های زندگی مهمترین عامل طلاق در شهرستان میبد یزد فردا :مسئول کارگروه طلاق شهرستان میبد بیان داشت: مهمترین عامل طلاق، اعتیاد و نداشتن مهارت‌های زندگی است که اگر این مهم مدیریت نشود تبدیل به بحران می‌شود و علت آن را می‌توان بی‌توجهی خانواده‌ها نسبت به فرزندان عنوان کرد‌.

به گزارش میبد خبر، سید محسن فلاح معاون فرماندار و مسئول کار گروه طلاق شهرستان میبد درباره علل طلاق در این شهرستان بیان داشت: یکی از آسیبهای اجتماعی طلاق است که متاسفانه در چند ساله اخیر این آسیب در شهرستان میبد رشد داشته است. در سال گذشته بیش از 60 درصد طلاق در شهرستان رشد داشته است ولی نسبت به سال قبل تقریبا کنترل و کاهش رشد داشته ایم و به نظر بنده این آمار هنوز رشد بالایی را نشان می دهد.

وی در مورد عوامل بروز طلاق عنوان داشت: اعتیاد مهمترین عامل طلاق در شهرستان میبد میبد می باشد. اعتیاد آسیبی است که متاسفانه در چند سال اخیر در شهرستان میبد مهار نشده است. عامل بعدی که نقش پر رنگی در طلاق ایفا می کند اختلالات شخصیتی زوجین می باشد مثل: وسواس، بدبینی و سوء ظن که هم در زن و هم در مرد مشاهده می شود. نداشتن مهارت‌های زندگی نیز یکی از عوامل مهم در ایجاد طلاق می باشد که خیلی از زوجین چون این مهارتهای اجتماعی و ارتباطی را بلد نیستند در زندگی زناشویی دچار مشکل می شوند و این امر با آموزش برطرف می شود.

فلاح با اشاره به آسیبهای ناشی از مهاجرت بیان داشت: مهاجرین به شهرستان یکی از عوامل افزایش آمار طلاق در شهرستان میبد می باشند. آمار طلاق  در شهرستان به سه دسته طلاق افراد بومی، غیر بومی و یک طرف میبدی و یک طرف غیر بومی تقسیم می شود. در سه ماهه اول سال 19 مورد طلاق داشته ایم که در ماه فروردین صفر، اردیبهشت 13 مورد و خرداد 6 مورد بوده است که از این آمار 7 مورد طلاق افراد بومی، 8 مورد غیر بومی و 4 مورد یک طرف میبدی و طرف دیگر غیر بومی بوده است. عدم شناخت از خانواده خواستگار و تفاوتهای فرهنگی و دیدگاهها باعث اکثر طلاقهای یک طرف میبدی و طرف دیگر غیر بومی می باشد که طرف میبدی در اکثر این ازدواجها دختر می باشد.

وی به عوامل موثر دیگری که باعث رشد طلاق شده اشاره و گفت: آسیبهای نو پدید مثل: ماهواره و شبکه های اجتماعی نیز یک آسیب تهدید کننده در این زمینه می باشد. کمبود مهارتهای سازگارانه زن و شوهر که درک درستی از مسیر پر فراز و نشیب زندگی ندارد باعث می شود تا آنها با اندک چیزی از کوره در رفته و باعث شروع اختلافات در زندگی زناشویی شوند که این ریشه در تک فرزندی یا کم فرزندی خانواده ها دارد. دیگر خانواده ها مثل قدیم نیستند فرزندان تازه در سن ازدواج یکسری از مهارتها را از خواهران و برادران بزرگتر خود بیاموزند و نوعی فرزند سالاری در خانواده ها شکل گرفته که باعث می شود فرزندان در زندگی مشترک خود در مقابل عواملی چون خشم و هیجان نتوانند درک و بینش درست داشته و آن را کنترل کنند. عدم شناخت از جنس مخالف نیز یکی از موارد ایجاد آسیب اجتماعی طلاق می باشد. در این زمینه زن و مرد باید شرایط و ویژگیهای طرف مقابل را بشناسند تا بتوانند بدرستی با هم رفتار کنند.

مسئول کار گروه طلاق شهرستان میبد در باره آسیب های طلاق در جامعه اظهار داشت: طلاق منفورترین حلال است ولی گاهی وقتها فرد به جایی می رسد که این امر باید انجام شود بخصوص در خانواده هایی که ضرب و شتم وجود دارد. مرد و زن حاصل از طلاق آسیب های متعددی برای جامعه دارند بخصوص زمانیکه فرزند داشته باشند این آسیب چند برابر می شود. فرزندان طلاق نمی توانند در آینده زندگی ایده آل و خوبی داشته باشند و دچار مشکلات فراوانی می شوند. خیلی از بزهکاریهایی که در جامعه اتفاق می افتند ریشه در اختلافات خانوادگی خانواده ها دارد که جدایی والدین و اعتیاد مهمترین عوامل برای فرزندانی است که بزهکار شده اند.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته برای کاهش آمار طلاق در شهرستان میبد گفت: از سال 94 بعلت افزایش آمار طلاق در شهرستان کارگروه طلاق با محوریت فرمانداری تشکیل شد که این کارگروه هر دو ماه یکبار تشکیل جلسه داده و به بررسی عوامل طلاق می پردازد که در هر جلسه 5 الی 6 مصوبه تصویب شده که تا جلسه بعدی باید پیگیری شود. اعضای جلسه این کارگروه فرماندار بعنوان محور و رئیس، اداره بهزیستی بعنوان دبیر کارگروه و ادارات آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، شبکه بهداشت، بسیج، نیروی انتظامی و واحد میانجیگری دادگستری تشکیل می دهند. با تشکیل این کارگروه و پیگیری مصوبات توانستیم در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 80 درصد کاهش رشد طلاق داشته باشیم. از مهمترین برنامه های این کارگروه طرح بررسی علل و عوامل طلاق در شهرستان میبد و اردکان و مقایسه این دو شهرستان می باشد که در این زمینه قرارداد بسته شده و در حال اجرا می باشد که تا انتهای شهریور96 نتایج این طرح استخراج می شود. برگزاری جلسات اموزشی با شورای مبلغان، روحانیون و تشکیل کلاسهای اموزشی در سطح مدارس و بسیج و کمک به اجرای طرح دانشنامه ازدواج از دیگر برنامه های اجرا شده این کارگروه می باشد. در این زمینه از طریق نصب بنر در سطح شهرستان و فضای مجازی آگاه سازی صورت گرفته است.

معاون فرماندار میبد توصیه هایی نیز به مردم داشت: مردم سعی کنند در بحث ازدواج و زندگی خانوادگی و مشترک آموزش لازم راببینند. جوانان نیز برای ازدواج بخصوص در مرحله خواستگاری با شناخت درست و کافی از یکدیگر سبب برقراری یک زندگی سالم را فراهم کنند و در حین زندگی نیز مهارتهای لازم را آموزش ببینند و اگر به مشکی برخورد کردند قبل از اینکه این مشکل در فامیل مطرح و درجامعه گسترش یابد به مشاوره خانواده مراجعه کنند و برنامه های ارائه شده توسط مشاورین را در زندگی پیگیری و اجرا کنند.

وی در ادامه افزود: اداره بهزیستی در حوزه پیشگیری از طلاق و آگاه سازی قوی تر عمل کند. زوجین اگر در مواردی اگر کارشان به اورژانس اجتماعی رسید با مشاوره های خانواده درصدد حل مشکل برآمده و با هم سازش کنند. اورژانس اجتماعی میبد با عملکرد مناسب خود در سال گذشته توانسته 40 درصد از اختلافات زناشویی را به سازش تبدیل کند. در این زمینه واحد میانجیگری دادگستری میبد تلاشهای موثری داشته است. در آینده نزدیک دادگستری شهرستان انجمن حمایت از خانواده ها را در راستای حمایت و آموزش خانواده ها تشکیل می دهد که این انجمن کمک خوبی برای واحد میانجیگری نیز می باشد.

فلاح در مرود طلاق توافقی بیان کرد: یکی دیگر از آسیبهای اجتماعی در شهرستان طلاق توافقی می باشد که متاسفانه آمار آن رو به افزایش می باشد. در این زمینه روابط فرا رناشویی، دو همسری شدن مردان، پرخاشگری شدید و عدم اطمینان زوجین از هم عوامل مهم شکل گیری این نوع از طلاق می باشد. در این نوع از طلاق زن و شوهر با گذشتن از حق و حقوق خود کار طلاق برای آسانتر می کنند و مقاومت جدی در برابر مشاوره و سازش دارند. بالا رفتن سن ازدواج از دیگر عوامل می باشد که متوسط سن ازدواج در آقایان 26/5 و در خانمها 21/3 می باشد که این آمار در بین نزدوجین میباشد ولی آمار از این بیش تر هست به نظر بنده خیلی از جوانها سن آنها بیش از این ارقام می باشد و هنوز ازدواج نکرده اند که متاسفانه امار مشخصی هم در این زمینه در دسترس نمی باشد. در این زمینه باید خیرین و انجمن های مجوز دار وارد شده  و این افراد را شناسایی کنند وسعی کنند مشکل ازدواج آنها را هر چه زودتر برطرف نمایند که در این مورد جوانهایی که مشکل فقر مالی دارند در اولویت قرار می گیرند.

مسئول کار گروه طلاق شهرستان میبد در مورد دانشنامه ازدواج توضیح داد: طرح دانشنامه ازدواج بعد از افتتاح رسمی در بهمن ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون 8 دوره آموزشی در محلات مختلف برگزار شده است و علاقمندان می توانند در یکی از مراکز انجمن آستان امید، مرکز مشاوره ضیایی و مرکز اردیبهشت ثبت نام و در دوره های آموزشی شرکت کنند. مرکز آینده روشن نیز در سطح شهرستان اقدام به برگزاری کلاسهای آموزش خانواده کرده است که همشهریان می توانند در این دوره ها نیز شرکت کنند.

فلاح در پایان تصریح داشت: خانواده مهمترین رکن اساسی جامعه می باشد بنابراین مسئولان با تامین اعتبار بیشتر زمینه آموزش خانواده ها را فراهم و مردم نیز از این آموزشها استقبال کنند. جوانها برای جلوگیری از بروز اختلافات در زندگی مشترک سعی کنند آموزشهای لازم را ببینند و دانشنامه ازدواج را داشته باشند تا بینش و درک درست مراحل ازدواج را پشت سر گذاشته و انتخاب درستی داشته باشند تا در زندگی مشترک مشکلات انها کمتر شود. بطور کلی آموزشهای خانوادگی واکسن آسیب های اجتماعی است.