زمان : 26 Tir 1396 - 13:06
شناسه : 139311
بازدید : 4346
روانشناس یزدی :ازدواج سپید یک سبک نوپدید وارداتی است روانشناس یزدی :ازدواج سپید یک سبک نوپدید وارداتی است یزد فردا : مدیر گروه روانشناسی دانشگاه امام جواد(ع) یزد با تاکید بر این که پدیده‌ی ازدواج سفید یکی از سبک‌ زندگی وارداتی است و دارای سابقه قبلی در کشورمان نیست، اظهار کرد: کنترل این آسیب اجتماعی بیش‌تر به ذات فرهنگی خانواده‌ها بازمی‌گردد.

‌دکتر «مهدی تولائی»   ‌با اشاره به سیستم پایدار سنتی ایران، عنوان کرد: با توجه به فرهنگ حاکم بر کشورمان نمی‌توان ادعا کرد که ازدواج سپید دارای سابقه قبلی در کشور است.

وی در این باره با اشاره به تحقیقات انجام شده در چند سال گذشته در این مورد، خاطرنشان کرد: براساس نتایج این تحقیقات، موردی تحت عنوان ازدواج سفید وجود نداشته است و این ازدواج بیشتر در فرهنگ خارج ایران وجود داشته که تحت عنوان پارتنر و زندگی‌هایی که به صورت پارتنری است، تعبیر می‌شود .

تولائی با اشاره به این که فرهنگ جامعه ما تغییر یافته و بدون این که زمینه‌سازی شود، بیش‌تر به سمت وارداتی شدن گرایش یافته است، خاطرنشان کرد: در این شرایط تغییر نوع نگرش جامعه به سمت برنامه‌ریزی و تعیین اولویت‌ها، می‌تواند از گسترش این پدیده که به بدنه خانواده‌ها آسیب می‌زند، جلوگیری کند.

وی در این مورد بیان کرد: در سال 93 تحقیقی با موضوع بررسی علل افزایش طلاق با همکاری تعدادی روانشناس در استان انجام شد که براساس نتایج آن علت‌ها و آسیب‌های جدیدی در مورد طلاق شناسایی شد که این آسیب‌های نوپدید، زندگی‌ زوجین را تحت تاثیر قرار می‌داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه در ادامه «زندگی مشترک بدون ازدواج» را یکی از این سبک‌های نوپدید زندگی خواند و گفت: متاسفانه فرهنگ‌های برگرفته از کشورهای غربی باعث حذف یک سری موارد و مسئولیت‌های اعضای خانواده می‌شود به نوعی که مطالعات روی افرادی که در کشور تمایل به این قبیل زندگی‌ها داشتند نشان می‌داد که این افراد علاوه بر بی‌توجهی به مسائل دینی و شرعی، حتی در مورد مسائل عرفی نیز از زیر مسئولیت شانه خالی می‌کردند.

وی یکی از عوامل ایجاد ازدواج سفید را اختلاف فرهنگی دانست و گفت: گسترش دانشگاه‌ها، نداشتن سهمیه برای بومی‌سازی دانشگاه‌ها و اصرار خانواده‌ها برای درس خواندن فرزندان خود باعث شده خیلی از خانواده‌ها صرفاً به واسطه این که فرزندانشان در دانشگاه قبول می‌شوند، آنها را به شهرهای دیگر بفرستند و کنترلی روی آنها نداشته باشند .

تولائی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان مبتلا به این سبک زندگی به وی‍ژه دانشجویان دختر به دلیل مشکلات مالی، از طرف پسرهای بومی محل تحصیل خود تامین مالی می‌شوند یا به واسطه مناسب نبودن خوابگاه‌ در خانه‌های به صورت مشترک باهم زندگی می‌کنند .

این مقام مسئول گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی را یکی دیگر از دلایل ترویج ازدواج سفید در جامعه خواند و در این باره گفت: البته نمی‌توان مانع ورود اطلاعات شد اما برای هرچیز نیاز به فرهنگ‌سازی است.

وی با اشاره به عدم کنترل کامل فرزندان از سوی خانواده‌ها، تصریح کرد: در این برهه از زمان به دلیل پیشرفت علم و افزایش امکانات رفاهی، خانواده‌ها نیز به دنبال رفاه هستند و زمان کمتری را در خانه سپری می‌کنند که در نتیجه کمتر نیز روی فرزندان نظارت دارند .

تولائی افزود: به همین دلیل نیز کنترل و نظارتی که همیشه باید از سوی بزرگ‌ترها تا رسیدن بچه‌ها به یک سطحی از سن، درک و فهم صورت گیرد، انجام نمی‌شود .

این مشاور خانواده با اشاره به ضعف آگاهی و آموزش‌های مورد نیاز خانواده‌ها و دانش‌آموزان، اظهار کرد: درصد زیادی از افراد جامعه ما با خطرهای اجتماع آشنا نیستند و متاسفانه همه چیزی را به جز مهارت‌های زندگی، آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: معمولاً این قبیل افراد بدون هیچ‌گونه مهارت و آموزشی وارد دانشگاه می‌شوند و در مقابل محیط بسته‌ی خانواده، در دانشگاه با فضایی بسیار گسترده مواجه می‌شوند، در نتیجه خیلی راحت یک سری از باورهای دینی که قبلاً باعث می‌شد این افراد به سمت این نوع ازدواج کشیده نشوند، کنار گذاشته می‌شود و این گونه،  ازدواج‌های سفید شکل می‌گیرد .

تولائی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کنترل این آسیب اجتماعی بیش‌تر به ذات فرهنگی خانواده‌ها برمی‌گردد ، تصریح کرد: این یک باور اشتباهی است که ما هر چیزی را از دولت بخواهیم لذا باید بعد از نقش خانواده‌ها در این مقوله و در لایه‌های بعدی بگوییم که دولت‌ها با اتخاذ سیاست‌ها، در رفاه اجتماعی و در ساختار استحکام خانواده‌ها بی‌تاثیر نیستند .

وی یاد آور شد: بیکاری، عدم رفاه و عدم داشتن درآمد کافی باعث می‌شود که پدر خانواده به دنبال تامین مسائل رفاهی و اولیه خانواده باشد و نتواند نقش کنترلی و نظارتی خود را روی اعضاء خانواده به خوبی ایفا کند .

عضو هیأت علمی دانشگاه در پایان نیز با اشاره به نقش روانشناس‌ها در زمینه آگاه ساختن افراد از آثار مخرب این نوع ازدواج‌ها، اظهار کرد: اگر در جامعه ما فرهنگ مراجعه به مشاور در جایی که خانواده‌ها نمی‌توانند مسائل را بازسازی کنند، نهادینه شود می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد .