زمان : 26 Tir 1396 - 13:03
شناسه : 139310
بازدید : 4641
دام‌های آلوده و قاچاق عامل تب کریمه کنگو در یزد دام‌های آلوده و قاچاق عامل تب کریمه کنگو در یزد یزد فردا: مدیر کل دامپزشکی یزد: تب کریمه کنگو در یزد بومی شده است

مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به این که 75 درصد از دام کشتاری مورد نیاز استان از دیگر نقاط کشور تامین می‌شود، ورود دام‌های آلوده و قاچاق به استان را زمینه‌ساز شیوع و بومی شدن بیماری تب کریمه کنگو در این استان دانست.

ایران آنلاین /  دکتر « علی اکبر حدادزاده» در سومین کنفرانس علمی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام با اشاره به بومی شدن بیماری تب کریمه کنگو در استان، تصریح کرد: به دلیل خشکسالی‌های مداوم و نبود شرایط مناسب پرورش دام و تامین آذوقه در حدود 85 درصد دام کشتاری در استان از سایر نقاط کشور تامین می‌شود و به تبع آن احتمال قاچاق دام علیرغم نظارت جدی این ارگان به وجود می‌آید که در نتیجه امکان ورود دام‌های آلوده به استان فراهم می‌شود که این خود زمینه ساز شیوع و بومی شدن این بیماری در استان است.

وی با اشاره به نقش کنه در شیوع بیماری تب کریمه کنگو، یادآور شد: کنه‌ها می توانند به عنوان یک ناقل ویروس این بیماری مسری را از طریق گزش در میان دام‌ها انتشار دهند و انتقال ویروس از کنه مولد به نسل بعد از خود، این روند را تسریع می‌کند، بنابراین رعایت بهداشت اماکن دام و سم پاشی می‌تواند نقش بسزایی در مبارزه با این بیماری داشته باشد .

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت آموزش دامداران، قصابان و مصرف‌کنندگان فراورده‌های خام دامی، اظهار کرد: دامپزشکی بخش عمده‌ای از سعی خود را در جهت ترویج و آموزش صحیح اقشار مختلف تولیدکننده، توزیع کننده و مصرف کننده می‌کند تا از این طریق به موثرترین شکل ممکن از شیوع این بیماری پیشگیری به عمل آورد .

حدادزاده قرنطینه دام، تامین سموم و نظارت بهداشتی بر روند تولید فراورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره را از دیگر اقدامات این ارگان در راستای سیاست‌های پیشگیرانه از بیماری‌های مشترک برشمرد .

در این کنفرانس که با حضور جمعی از پزشکان و دامپزشکان سراسر استان و تهران در محل سالن همایش‌های باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشکی یزد برگزار شد، پیرامون بیماری های مشترک تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو و لیشمانیوز جلدی (سالک) و راه های پیشگیری از انتقال و شیوع بیماری‌های مشترک بحث و تبادل نظر به عمل آمد./ایسنا