زمان : 24 Tir 1396 - 16:37
شناسه : 139208
بازدید : 5132
طرح سم پاشی اماکن دامی و جایگاه های پرخطر نگهداری دام در یزد اجرا می شود به منظور مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو صورت می گیرد: طرح سم پاشی اماکن دامی و جایگاه های پرخطر نگهداری دام در یزد اجرا می شود یزدفردا :رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: با توجه به مشاهده ی مواردی از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو در سطح کشور اقدامات پیشگیرانه از جمله سم پاشی اماکن دامی و جایگاه های نگهداری دام در مناطق پرخطر استان به اجرا در آمده است.

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: با توجه به مشاهده ی مواردی از ابتلاء به بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو در سطح کشور اقدامات پیشگیرانه از جمله سم پاشی اماکن دامی و جایگاه های نگهداری دام در مناطق پرخطر استان به اجرا در آمده است.

دکتر محمد عبدالحسین زاده یادآور شد با فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت انگل های خارجی دام از جمله کنه ها، جرب ها، شپش ها و     کک ها، بروز بیماری های واگیر دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام که توسط این بندپایان منتقل می شود از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش می یابد.

وی در ادامه تصریح کرد بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو یک بیماری ویروسی حاد و مشترک بین انسان و دام است که برخی از انواع کنه ها از شایع ترین ناقلین این بیماری می باشند. انتقال از طریق کزش کنه ی آلوده و یا له کردن آن با دست، انتقال از راه تماس با خون، ترشحات و بافت های دام آلوده به کنه و همینطور انسان مبتلا از مهمترین راه های ابتلاء انسان به بیماری تب خونریزی دهنده ی کریمه کنگو    می باشد.

عبدالحسین زاده بر لزوم استفاده از ابزار مناسب در حین انجام کارهای مرتبط با دام از جمله استفاده از لباس کار، عینک، دستکش، چکمه و خرید گوشت از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی که دارای مهر و برچسب دامپزشکی باشد تاکید نمود و آن را در کنار نگهداری دام در شرایط مناسب بهداشتی و سمپاشی اماکن دامی از مهمترین راه کارهای مقابله با این بیماری خطرناک دانست و عنوان کرد: امیدواریم با همکاری مردم و کارشناسان دامپزشکی مانع از بروز و شیوع این بیماری مشترک بین انسان و دام در استان شویم.

وی در پایان از دامداران خواست: به منظور کاهش تلفات دام ها در اثر بیماری های قابل انتقال توسط انگل های خارجی و ارتقاء سطح کیفی تولیدات دامی، همکاری لازم با کارشناسان دامپزشکی در زمینه بهداشتی نمودن جایگاه پرورش دام و سم پاشی به عمل آورند.