زمان : 13 Tir 1396 - 14:37
شناسه : 138772
بازدید : 18234
 بوی تعفن و فاضلاب مهمان سه شهرک اردکان یزد بوی تعفن و فاضلاب مهمان سه شهرک اردکان یزد یزد فردا: مدتی است که شهروندان شهرک 15 خرداد از وجود بوی تعفن و فاضلاب شاکی بوده و صدایشان به جایی نرسیده است.

خبرنگار   در بین مردم این شهرک رفت تا مشکل آنها را از زبان خودشان جویا شود.

حبیب متیری در خصوص وجود بوی بد و تعفن در شهرک 15 خرداد گفت: خوشحالیم که بلاخره یکی از رسانه های اردکان به داد ما رسید و پای حرف دل ما نشست، مدت هاست که این بو فضای شهرک را پر کرده و تماس های ما با اداره آب و فاضلاب بی نتیجه بوده استو

این شهروند اردکانی افزود: دخترم برای قدم زدن در کوچه ها از ماسک استفاده می کند اما فایده ای ندارد. نمیتوانیم کولر را روشنم کنیم چرا که بوی تعفن و کثافت منزل را پر می کند.همسرم برای گذراندن زندگی مجبور شده است در روستای اطراف اردکان به سر کند.

وی ادامه داد: نمی دانیم چرا هیچ یک از مسئولان پاسخ و راهکاری ارائه نمی دهند، مگر ما حق آرامش و زندگی در شهر را نداریم؟

مغازه دار این شهرک گفت: مغازه ام روبروی پارک زیتون واقع شده است و تا مدت ها قبل این پارک محل بازی و تفریح کودکان و خانوده های این شهرک بود اما مدتی است که بوی بد و زننده فاضلاب بخصوص در بعدازظهر و شب ها باعث شده تا کسی رغبتی به پارک رفتن نداشته باشد.

سید محمد میر حسینی افزود: اکثر همسایه ها با لاستیک ماشین دریچه فاضلاب را پوشانده اند و به گفته همسایه ها بعد از تماس با اداره آب و فاضلاب با این جمله پاسخشان را داده اند که « تازه اول کار است کم کم به بویش عادت می کنید». آیا این جواب است که به مردم می دهند؟

اکبر اندرخور در خصوص بود بد فاضلاب در این شهرک گفت: من و همسرم در این خانه زندگی می کنیم و دوست داریم که اقوام و دوستان را به منزلمان دعوت کنیم اما بخاطر بوی بد فاضلاب و تعفن خجالت می کشیم کسی را به خانه دعوت کنیم.

وی افزود: گرما در این فصل بیداد می کند اما بخاطر بوی بد فاضلاب حاضریم گرما بخوریم اما از کولر روشن نکنیم، آیا این حقوق شهروندی است که از آن حرف می زنند؟

دیگر شهروند اردکانی در مصاحبه با خبرنگار اردکان گویا گفت: شهرک قائم و 15 خرداد دیگر جای زندگی کردن نیست، همه فقط حرف می زنند و کسی عمل نمی کند می گویند بهداشت محیط و شهر ما و خانه ما، اما هیچ کس به بهداشت هوایی که ما در آن نفس می کشیم توجهی ندارد.

ابوطالب متیری اظهار داشت: چرا مرکز بهداشت و اداره فاضلاب اقدامی نمی کنند؟ چرا مسئولین ساکتند؟ ما چه گناهی کرده ایم که در این نقطه از شهر ساکن هستیم؟

وی ادامه داد: من از نگاه طفل معصومم خجالت می کشم که بوی بد فاضلاب شیرخوردن را برایش سخت کرده است، باید اورا در اتاق در بسته حبس کنم یا به منزل اقوام بفرستم تا بتواند شیر بخورد و کمتر گریه کند.

جواد هاشمیان نانوای این شهرک اظهار داشت: متاسفانه بوی بد فاضلاب غیر قابل تحمل شده است. ما به دلیل گرمای تنور مجبور به روشن کردن کولر ور هواکش هستیم اما این باعث می شود که بوی بد به داخل نانوایی کشیده شود و مردم برای تنفسشان دچار مشکل می شوند و مجبورند جلوی دهان خود را بگیرند.

دیگر شهروند اردکانی گفت: امسال با این بوی تعفن و گند عید جالبی را گذراندیم، برخی ها که از ماجرا خبر ندارند از ما سوال می کنند که بوی لاشه مرده از کجا می آید و چرا لاشه را جابجه نمی کنید.

احسان برزگر افزود: برای کسانی که ساکن این شهرک نیستند باور کردن این که این بو از فاضلاب برمیخیزد سخت است، هنوز این طرح فاضلاب تکمیل نشده است اوضاع این چنین است وای به حال روزی که طرح فاضلاب به کلی پیاده شود و دیگر از شدت بو نمی توان زندگی کرد.

وی تاکید کرد: مسئولین اداره آب و فاضلاب اردکان راه حل این مشکل را ریختن یک تانکر آب در فاضلاب می دانند اما سوال اینجاست که این راهکار تا کی جواب خواهد داد، هرچند که همین طرح هم در این شهرک اجرایی نشد.

حسین مروتی آخرین نفری بود که با خبرنگار اردکان گویا مصاحبه کرد:

این شهروند اردکانی گفت: حق زندگی را از ما گرفته اند. مدتی است که درب و پنجره هایمان بسته است و هواکشی به بیرون نداریم و خود را در فضایی سر بسته محبوس کرده ایم شاید از بوی بد بیرون از منزل نجات پیدا کنیم اما نمی شود.

مروتی ادامه داد: خودم و زن و فرزندم دچار تنگی نفس شده ایم وگاهی بعد از سرفه های مکرر خون بالا می آوریم، این حال و روز بسیاری از خانواده های است که در شهرک فجر و قائم و 15 خرداد زندگی می کنند.

وی اظهار داشت: همسرم اصلا سرفه نمی کرد اما  پس از وصل فاضلاب در محلات  و ایجاد بوی تعفن برخواسته از این فاضلاب ها سرفه در خانواده ام شروع شد و بعد از آن بخاطر سرفه های مکرر جنین در شکم همسر از بین رفت.

این شهروند ساکن شهرک فجر تاکید کرد: اکسیژن و اسپری تنفسی در هر خانه ای به وسیله ای ضروری تبدیل شده است. شب ها که زمان استراحت است برای ما زمان دست و پنجه نرم کردن با بوی بد فاضلاب است.

منبع: اردکان گویا