زمان : 28 Khordad 1396 - 16:37
شناسه : 138191
بازدید : 8714
توجه ویژه به مناسب‌سازی فضاهای مسکونی و شهری برای افراد ناتوان و کم‌توان نظام مهندسی ساختمان استان یزد توجه ویژه به مناسب‌سازی فضاهای مسکونی و شهری برای افراد ناتوان و کم‌توان در دیدار مدیرکل دفترفنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری یزد و مدیرکل سازمان بهزیستی با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چگونگی رفع محدودیت‌های تردد افراد معلول و سالمند در معابر و ساختمان‌های عمومی و اماکن مسکونی مورد بررسی قرار گرفت.

در آغاز این نشست مهندس فرشید رئیس سازمان با اشاره به احراز رتبه دوم کشوری این سازمان در تامین دسترسی ارباب رجوع کم‌توان، اظهار داشت: تذکرات لازم به مهندسان در هنگام طراحی نقشه‌، برای در نظر گرفتن امکانات  تردد معلولان و جانبازان داده شده و این مهم در بررسی‌ نقشه‌ها بصورت روز افزون در مرکز توجه واحد خدمات مهندسی خواهد بود.

وی همچنین درباره برنامه های آموزش مهندسان و جلب توجه و هماهنگی بیشتر دفاتر مهندسی در هنگام طراحی‌های شهری و مراکز تجاری برای رعایت اصول مناسب‌سازی ساختمان‌ها سخن گفت.

در این نشست مهندس سیدرضا خادمی مدیرکل دفتر فنی، حمل و نقل و ترافیک استانداری یزد فراهم‌سازی شرایط مناسب در شهرها و ساختمان‌ها بگونه‌ای که افراد معلول به راحتی از کلیه فضاهای شهری و مسکونی استفاده کنند را خواستار شد و گفت: در شرایطی که جامعه ما بدلیل حوادث ترافیکی و مشکلات شهرسازی، عملاً یک جامعه معلول‌ساز است و علاوه بر آن حدود 110 هزار نفر افراد کهنسال در میان جمعیت یک میلیون نفری استان زندگی می‌کنند، لازم است برای مناسب‌سازی دسترسی‌های آنان اقدام جامعی صورت گیرد.

دکتر عفتی مدیرکل بهزیستی استان یزد و کارشناسان بهزیستی نیز در بیان نظرات خود بر اهمیت فرهنگ‌سازی و ارائه آموزش‌ها ضروری بر مبنای مقررات ملی ساختمان تاکید کردند. در ادامه این جلسه چک لیست الزامات طراحی فضاهای شهری و مسکونی برای رعایت حال معلولان مطرح و بررسی شد.