زمان : 25 Khordad 1396 - 06:23
شناسه : 138013
بازدید : 6628
کارگاه «آشنایی با فرایند رف‌خوانی در نرم‌افزار سامان» در یزد برگزار شد با حضور مسئولان کتابخانه‌های چهار شهرستان استان یزد کارگاه «آشنایی با فرایند رف‌خوانی در نرم‌افزار سامان» در یزد برگزار شد کارگاه توجیهی «آشنایی با فرایند رف‌خوانی در نرم‌افزار سامان» با حضور مسئولان کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های یزد، مهریز، اشکذر و تفت در کتابخانه دکتر جوادی یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، در ابتدای این نشست دوست فاطمی‌ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، تشکیل این جلسه را فرصت مغتنمی برای تبادل تجربه و برزوسازی منابع کتابخانه‌ها دانست و گفت: امیدواریم با تلاش و جدیت کتابداران سراسر استان، تمامی امور مربوط به حوزه فنی کتابخانه‌های عمومی به نحو احسن انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه آخرین رف‌خوانی انجام‌شده در کتابخانه‌های عمومی، در سال ۱۳۹۱ صورت گرفته و طی این مدت آمار و اطلاعات منابع کتابخانه‌های عمومی به دلیل تحولات نرم‌افزاری و عدم انجام رف‌خوانی دوره‌ای، تغییراتی داشته است، اجرای رف‌خوانی در این دوره مهم و ضروری بود و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با ابلاغ بخشنامه در این خصوص خواستار انجام ان شد.

دوست فاطمی‌ها در خصوص مقارن شدن اجرای طرح رف‌خوانی با ماه مبارک رمضان نیز گفت: با رایزنی‌های به عمل آمده، مدت زمان انجام رف‌خوانی ۳ ماه پیش‌بینی شده است، بر این اساس پس از ماه مبارک رمضان نیز فرصت رف‌خوانی وجود دارد و الزامی به انجام این فرایند در این ماه طول ماه مبارک نیست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: البته برگزاری مطلوب دوره‌های توجیهی رف‌خوانی، برای مسئولان کتابخانه‌ها و رؤسای ادارات شهرستان‌ها ضروری بوده است، به همین خاطر سعی شد تا این کارگاه توجیهی آموزشی در اولین فرصت برای همه شهرستان‌های استان برگزار شود.

دوست فاطمی‌ها در پایان با اشاره به خرید 20 دستگاه بارکدخوان بی‌سیم برای استان بیان داشت: از نظر سخت‌افزارهای لازم برای رف‌خوانی وضعیت مطلوبی نسبت به سایر استان‌ها داریم که امیدواریم در روند فرآیند رف خوانی نیز جزو استان‌های سرآمد کشور باشیم.

زهرالسادات حسام‌زاده، کارشناس امور کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی با فضای رف‌خوانی در نرم‌افزار مدیریت «سامان» دانست و گفت: حدود ۵ سال است که رف‌خوانی در کتابخانه‌ها انجام نشده و به همین خاطر آمار دقیقی از موجودی کتابخانه‌ها در دست نیست که با انجام این مرحله از فرایند رف‌خوانی، آمار موجود در نرم‌افزار سامان اعم از موجودی منابع، مفقودی‌ها، وجین شده‌ها و کتاب‌های برنگشته، اصلاح خواهد شد.

وی تأکید کرد: با تهیه 20 دستگاه بارکدخوان بی‌سیم سرعت و دقت عملیات رف‌خوانی افزایش می‌یابد و با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی صورت گرفته، این تعداد بارکدخوان در نوبت‌های مشخص شده در اختیار کتابخانه‌های استان قرار خواهد گرفت.

حسام‌زاده همچنین توضیحاتی در خصوص الزامات و پیش‌نیازهای رف‌خوانی ارئه کرد و بیان داشت: در گام نخست لازم است داده‌های موجود در نرم‌افزار مدیریت کتابخانه اصلاح شود، چراکه برای انجام رف‌خوانی سیاهه موجودی کتابخانه با داده‌های موجود در نرم‌افزار تطبیق داده خواهد شد. حذف بخش‌های زائد، مرتب‌سازی صحیح منابع کتابخانه بر اساس شماره راهنما، بررسی بارکدها و چاپ مجدد بارکدهای مخدوش و ناخوانا، از ضروریات انجام فرایند رف‌خوانی است.

بخش پایانی این کارگاه آموزشی نیز به پرسش و پاسخ در خصوص فرایند رف‌خوانی در نرم‌افزار سامان اختصاص یافت.

گفتنی است، این کارگاه آموزشی توجیهی با حضور حامد عطارها، معاون اداره کل کتابخانه‌های استان و ولی‌الله حفیظی، هادی قاسمی، سعید قریشی و محسن رفیعی رؤسای اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های اشکذر، تفت، مهریز و یزد برگزار شد.