زمان : 31 Farvardin 1396 - 11:29
شناسه : 135649
بازدید : 3883
حلال بسیاری از مشکلات مدیریتی اندیشه، ایده‌های نو و خلاقیت است/ نیرو سازی ضرورت مدیریت امروز استاندار یزد: حلال بسیاری از مشکلات مدیریتی اندیشه، ایده‌های نو و خلاقیت است/ نیرو سازی ضرورت مدیریت امروز استاندار یزد در جلسۀ هم‌اندیشی با برخی از مدیران و کارشناسان استانداری یزد بابیان اینکه رفع کنندۀ مشکلات «اعتبارات» نیست، بیان کرد: بسیاری از مشکلات بااعتبار حل نمی‌شود بلکه حل‌کنندۀ بسیاری از مشکلات مدیریتی فکر، اندیشه، ایده‌های نو و خلاقیت است.


به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «سید محمد میرمحمدی» در نشست هم‌اندیشی با برخی از مدیران و کارشناسان استانداری یزد، «نیرو سازی» را یکی از ضرورت‌های مدیریتی در استان دانست که در آن خصوص غفلت شده است.
استاندار یزد بیان کرد: نیروهای توانمند بسیاری وجود دارند که دارای علاقه و استعداد هستند و برای پیشبرد اهداف کوشش می‌کنند، اما در ارتقای و افزایش هم‌افزایی و همبستگی و همکاری آنان آن‌گونه‌ که باید تعامل وجود نداشته است.
میرمحمدی گفت: نیروهای انسانی دارای پتانسیل زیاد هستند اما بعضاً هنگامی‌که به دنبال نیروی انسانی برای یک پست هستیم، به نتیجه نمی‌رسیم؛ این در حالی است که نیروهای انسانی قابل‌استفاده در سطوح مؤثر سازمانی بسیار هستند.
وی بیان کرد: در ابتدای ورودم به یزد و پس از مصاحبه با افراد معرفی‌شده برای پست‌های مدیریتی، این‌گونه احساس کردم که حلقۀ مدیریتی در استان بسیار تنگ و محدود است. در آن زمان شناسایی افراد بر مبنای برخوردهای حضوری بود و ما باید از میان افرادی که بعضاً معرفی هم نشده بودند نیروهایی را گلچین می‌کردیم تا به نیروهای فعلی برسیم.
میرمحمدی بیان کرد: انتخاب‌ها در استان حاکی از این است که ظرفیت مدیریتی زیادی در استان حاضر هست، درصورتی‌که به افراد توانمند میدان داده شود می‌توانند توانمندی خود را برای انجام امور ارزشمند و خدمت به مردم نشان دهند.
وی افزود: در شورای اداری استان مطرح کردم که هر یک از مدیران چندین نیرو را پرورش دهند و انجام برخی امور را به آن‌ها ارجاع دهند تا هم در کارورزیده شوند و هم در خصوص نگاه‌های محلی و ملی و منطقه‌ای فضای ذهنی مطلوبی به دست آورند.
استاندار یزد ادامه داد: به نظر می‌رسد چندان به این موضوع توجه نشد اما این موضوع را دنبال کردیم تا مدیران با ارزیابی از مجموعۀ خود سرمایه‌های انسانی سازمان خود را شناسایی کنند و مانع هدر رفت این سرمایه‌ها شوند.
میرمحمدی بیان کرد: معتقدیم چه در سازمان‌های دولتی و چه سازمان‌های خصوصی «مدیریت» و «سرمایه‌های انسانی» مهم‌ترین منابع هستند زیرا اگر سازمانی سرمایه انسانی قابلی داشته باشد، آن سازمان موفق است و اگر سرمایه انسانی قابل وجود داشته اما مدیریت مطلوبی نباشد، با هدر رفت نیروی انسانی مواجه هستیم و باید برای تعامل این دو تلاش کنیم.
وی گفت: در تلاش بوده‌ایم بانک اطلاعاتی از نیروهای داخل و خارج استانداری و دستگاه‌های مختلف تهیه کنیم اما برخی مواقع در استفاده از نیروهای انسانی به دلایلی اعم از رسمی نبودن و نیازمندی دستگاه‌های دیگر به آن نیروها دچار مشکل بودیم.
استاندار یزد افزود: به مدیران اعلام کردیم نیرو پروری را در دستور کار قرار دهند و نیروهای توانمند را آموزش دهند و زمینه رشد و پویایی آن‌ها را فراهم کنند.
میرمحمدی گفت: معتقدیم هرچه افکار بیشتری در کار دخیل و در آن مشورت و گفت‌وگو باشد، کار به‌صورت بهتری انجام می‌شود؛ ازاین‌رو تلاش می‌کنیم تا با مدیران، معاونان و کارکنان ارتباط نزدیک‌تری داشته باشیم.
وی در خصوص تفاوت مدیر و کارشناس، بیان کرد: کارشناسان در محدودۀ عمل خود نگاه کارشناسی دارند ولی مدیر نمی‌تواند نگاه کارشناسی به یک موضوع داشته باشد، بلکه باید به‌طور همه‌جانبه و بنا بر شرایط، عناصر را در نظر بگیرد و درعین‌حال خود را در حوزه‌های کارشناسی نیز ارتقا دهد.
استاندار یزد گفت: در حوزۀ مدیریتی این نکته حائز اهمیت است که مدیر در بین سیاست‌های بالادستی و پایین‌دستی قرار دارد؛ بنابراین باید با توجه به سیاست‌های کلان، قوانین و مقررات کلی عمل کند.
میرمحمدی افزود: گاهی باید امور را به‌گونه‌ای سامان داد که با مشکل مواجه نشد؛ برای نمونه دستوری از مقامات بالاتر است درحالی‌که نظر کارشناسی متفاوت است و در این شرایط باید طوری مدیریت شود که هم پاسخ‌گوی مقامات بالابود و هم ازنظر کارشناسی انحراف نداشت.
استاندار یزد دربارۀ تفکر مدیریتی گفت: مدیر باید نگاه سیستمی و نه هیئتی داشته باشد؛ دوراندیش باشد؛ پیامدهای تصمیمات را در برنامه‌ریزی‌هایش لحاظ کند و به‌گونه‌ای عمل نکند که به پیامدهای 50 سال آینده بی‌توجهی شود.
میرمحمدی بابیان اینکه رفع کنندۀ مشکلات «اعتبارات» نیست، بیان کرد: بسیاری از مشکلات بااعتبار حل نمی‌شود بلکه حل‌کنندۀ بسیاری از مشکلات مدیریتی فکر، اندیشه، ایده‌های نو و خلاقیت است.
وی افزود: پیشبرد کارها نیاز به ایده‌هایی نو دارد و مدیر باید همواره ایده پرداز و خلاق باشد و برنامه‌های جدید ارائه دهد تا با برنامه‌های جدید اعتبار را نیز تضمین کند.
استاندار یزد بیان کرد: در بخش خصوصی نیز همین‌گونه است و هنگامی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که ایده و کاری نو مطرح باشد و نتیجه‌ای مطلوب به همراه داشته باشد.
میرمحمدی گفت: اگر در مجموعه‌ای هم‌افزایی نباشد؛ منابع، امکانات و نیروهای انسانی در آن مجموعه هدر می‌رود و باید به‌گونه‌ای عمل کرد که وحدت رویه حاکم و اتحاد در مدیریت مشهود باشد تا سازمان به‌خوبی رشد کند و نگرانی کوتاهی در ارائۀ خدمت نباشد.