زمان : 21 Farvardin 1396 - 14:08
شناسه : 135477
بازدید : 7144
رئیس شورای اروپایی روهینجا سوچی را به فریبکاری و دروغگویی متهم کرد رئیس شورای اروپایی روهینجا سوچی را به فریبکاری و دروغگویی متهم کرد رئیس شورای اروپایی در امور روهینجا گفت، فریبکاری آنگ سان سوچی بسیار شگفت‌آور و خلاف واقعیت است. او همچنین ادعای دولت میانمار در رد "پاکسازی قومی" علیه مسلمانان روهینجایی را زیر سوال برد.
آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار اخیرا در سخنانی پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینجایی در ایالت راخین واقع در غرب میانمار را رد کرد که با واکنش‌های انتقادی بسیاری روبرو شد.
 
به گزارش پایگاه خبری یزد فردا به نقل از خبرگزاری آناتولی،دکتر هلا کیاو، رئیس شورای اروپایی در امور روهینجا (ERC) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی گفت، سوچی به دروغ و فریبکاری متوسل شده و مکررا آنها را تکرار می‌کند.
 
دکتر هلا کیاو تاکید کرد: نیرنگ و فریبکاری آنگ سان سوچی کاملا شگفت‌آور و مغایر واقعیت است.  حتی اکنون که او با خبرنگاران صحبت می‌کند، نیروهای مسلح میانمار در حال بازداشت و ترساندن مسلمانان روهینجا هستند. از جمله اقدامات آنها می‌توان به بازداشت اخیر ۱۱ مسلمان بیگناه از روستای دوئه تان به دست ارتش و تخریب اماکن مذهبی در ‌مانگداو و مناطق دیگر اشاره کرد.
 
سوچی اوایل هفته در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تاکید کرد، آن دسته از مسلمانان روهینجایی که به بنگلادش فرار می‌کنند به مقام‌های میانماری می‌گویند به دلیل درگیری‌های منطقه این کار را می‌کنند. او گفت: گمان نمی‌کنم پاکسازی قومی در جریان باشد.
 
با این حال، رئیس شورای اروپایی در امور مسلمانان روهینجا این ادعا را به چالش می‌کشد. به گفته او، عمده دلیل فرار ساکنان مسلمان راخین تجاوز گروهی، بازداشت، قتل و سوزاندن خانه‌ها به دست نیروهای مسلح است. او گفت: قطعا ما با پاکسازی قومی مواجه هستیم. اسناد و شواهدی از سوی روزنامه‌نگاران مستقل و محققان از جمله در سازمان ملل متحد جمع‌آوری شده است. بسیاری از روستاها از جمله در شمال مانگداو اکنون از حضور مسلمان روهینجایی خالی شده است. از اکتبر ۲۰۱۶ حدود ۱۰۰ هزار روهینجایی از سرزمین اجدادی‌اشان بیرون شدند.
 
دکتر هلا کیاو گفت: هیچ کدام از روهینجایی‌ها انتظار ندارند که سوچی طرف آنها را بگیرد. تنها خواسته آنها این است که سوچی به اصولی که همواره درباره آنها صحبت می‌کند، پایبند باشد و تنها جلوی تجاوز، کشتارهای جمعی، تخریب منازل و زمین‌ها و غارت را بگیرد. سوچی با تکذیب واقعیت‌ها، تنها به کسانی کمک می‌کند که در حال پاکسازی قومی و نسل‌کشی آهسته هستند. ایالت راخین در دهه‌های گذشته لحظه‌ای روی صلح به خود ندیده است.