زمان : 15 Farvardin 1396 - 22:09
شناسه : 135239
بازدید : 7223
 مهمترین اتفاقات سال ۱۳۹۵چه بود؟ هاشمی‌رفسنجانی با فقدانش چهره سال ۱۳۹۵ مهمترین اتفاقات سال ۱۳۹۵چه بود؟ هاشمی‌رفسنجانی با فقدانش چهره سال ۱۳۹۵ به طور حتم مهم ترین رویداد سال ۹۵ را باید به درگذشت نابهنگام آیت الله هاشمی اختصاص داد چرا که فوت ناگهانی وی فضای سیاسی کشور را دچار تغییرات و رویکردهای متفاوتی کرد.

به طور حتم مهم ترین رویداد سال ۹۵ را باید به درگذشت نابهنگام آیت الله هاشمی اختصاص داد چرا که فوت ناگهانی وی فضای سیاسی کشور را دچار تغییرات و رویکردهای متفاوتی کرد.

خاطبان فرارو در نظرسنجی هفته‌ پایانی سال فرارو درباره چهره سال ۱۳۹۵ آیت هاشمی رفسنجانی را با ۴۶ درصد آرا به عنوان چهره سال برگزیدند.

مهمترین اتفاقات سال ۱۳۹۵چه بود؟فقدان هاشمی رفسنجانی در سپهر سیاسی و جامعه ایران قابل لمس‌تر از آنی است که نیازی به تفسیر و تحلیل دراز دامن داشته باشد. یک فعال سیاسی در این باره می گوید: با توجه به اینکه این فوت بسیار ناگهانی رخ داد یک شوک بزرگ، هم به شخصیتهای سیاسی ارکان نظام و هم به مردم بود. طبیعتا پس از فوت ایشان بخشی از نگرانی هایی که وجود داشت و همچنان وجود دارد، خلا حضور و اثرگذاری آیت الله هاشمی هم در ساختار قدرت هم در بطن جامعه است.

 
 آذر منصوری می‌گوید: خلا آیت‌الله در فضای سیاسی در بلندمدت قابل جبران نخواهد بود، اما قاعدتا در کوتاه مدت و انتخابات ریاست جمهوری به تقویت پایگاه رای حسن روحانی منجر خواهد شد.
 
دکتر محمدامین قانعی‌راد جامعه‌شناس و رییس سابق انجمن جامعه شناسی ایران نیز دلیل انتخاب هاشمی رفسنجانی به عنوان چهره سال را این گونه تفسیر می‌کند: «این شخصیت پیش از مرگ تاثیر سیاسی زیادی داشت و پس از مرگ نیز همین تاثیر را حفظ کرد و با فوت‌اش بار دیگر نامش مطرح شد. تشییع ملی و گسترده او نشان دهنده تاثیر و خدمات اوست. بازنگری او در ارتباط با مردم و نقشی که در تحولات سیاسی مختلف داشت از دلایل این اهمیت است.»
در نگرخواهی آخر سال فرارو از نمایندگان مجلس در مورد مهمترین رخدادهای سیاسی سال ۹۵ نیز، تمامی پرسش شوندگان به شوک فوت ناگهانی آیت‌الله اشاره کردند و فقدان او را مهمترین رخداد سال ۱۳۹۵ نامیدند.
 مهمترین اتفاقات سال ۱۳۹۵چه بود؟
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با فرارو پاسخ دادند
 مهمترین اتفاقات سال ۱۳۹۵چه بود؟
 

محمدرضا تابش در گفت و گو با فرارو درباره فضای سیاسی کشور در سال ۹۵ اظهارکرد: رویدادهای متعددی در سال جاری رخ داد که فضای سیاسی کشور راتحت تاثیر خود قرار داد که بدون شک هر یک در جایگاه خود نقش و تاثیرات مختص به خود را داشتند.

وی افزود: به طور حتم مهم ترین رویداد سال ۹۵ را باید به درگذشت نابهنگام آیت الله هاشمی اختصاص داد چرا که فوت ناگهانی وی فضای سیاسی کشور را دچار تغییرات و رویکردهای متفاوتی کرد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید تصریح کرد: درگذشت هاشمی و حضور پرشکوه مردم در مراسم تشییع جنازه وی اثبات کرد که ملت ایران هنوز به یاران انقلاب و امام خمینی(ره)وفادارند و تمامی اقدامات لازم را برای حفظ خط و مشی آنها انجام می‌دهند.

نماینده مردم یزد در مجلس تاکید کرد: از سوی دیگر شاید بتوان تعامل دولت و مجلس در سال ۹۵ را از مهم ترین رویدادهای سال جاری دانست زیرا شاهد بودیم قوه مقننه و قوه مجریه امسال در چارچوب یک رویکرد مبتنی بر همکاری گام بلندی را برای پیشبرد اهداف کشور برداشتند.

تابش تصریح کرد: از سوی دیگر امسال مجلس و دولت در راستای بررسی برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال ۹۶ گام های بلندی را برداشتند روندی که فرآینده تحقق اولویت های کشور در موضوعات اقتصادی و اجتماعی را سرعت می بخشد و در حل مشکلاتی همچون کاهش نرخ بیکاری تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده گفت: تحرکات جریانات سیاسی در سال جاری از دیگر موارد مشخصی بود که در فضای سیاسی سال ۹۵ آن را مشاهده کردیم.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید تصریح کرد: جریانات سیاسی از جمله اصولگرایان و اصلاح طلبان فعالیت های خود را در روزهای پایانی سال جاری برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آغاز کردند روندی که نشان از حضور پرشکوه جریانات سیاسی در انتخابات آینده دارد.

تابش خاطرنشان کرد: حمایت اصلاح طلبان از روحانی به عنوان کاندیدای نهایی خود در انتخابات سال۹۶ از دیگر رویدادهای مشخص سال جاری بود که ثابت کرد جریانات سیاسی امروز کشور به خصوص در طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون همراه با اکثریت مردم در راستای ادامه وضعیت فعلی و حمایت از حسن روحانی گام برداشتند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال ۹۶ نیز به مانند سال جاری موفقیت جریانات اصلاح طلب را شاهد باشیم چرا که مردم و فضای سیاسی کشور شرایط امروز جامعه را می پسندند و خواهان ادامه آن هستند.
 
مجلس در سال 95 نمره قبولی کسب کرد
محمودصادقی در گفت وگو با فرارو درباره مهم‎ترین رویدادهایی که در سال 95 در فضای سیاسی کشور رخ داد اظهارکرد: در سال جاری مهم‎ترین رویداد و شاید نقطه عطفی را که در فضای سیاسی کشور مشاهد کردیم این بود که به پشتوانه همراهی مردم، دولت و مجلس در مسیری جدید به منظور گشایش و حل مشکلات و مسائل موجود در کشور وارد عمل شدند اقدامی که بدون شک تاثیرات بسیاری را در سال آینده برروند سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: بررسی دو برنامه کلان و جامع ششم توسعه و لایحه بودجه سال 96 از سوی نمایندگان مجلس و اختصاص درآمدها و هزینه‎های لازم به بخش‎های مختلف از جمله مسائل مهمی بود که در سال جاری بررسی آنها در کشور صورت گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: نمایندگان مجلس دهم که اکثریت آنها را اصلاح‎طلبان تشکیل دادند در سال 95 رویکردهای مهمی را در راستای حل مشکلات کشور از جمله اشتغال و مسائل معیشیتی مردم در نظرگرفتند که از این بابت باید نمره قابل قبولی را به آنها داد چرا که بنده براین باورم که ساختار و نحوه رویکرد نمایندگان مجلس دهم به نسبت ادوار گذشته در روند تحقق مطالبات مردم بسیار موثر بوده است.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: از دیگر موضوعات و مسائل مهمی که فضای سیاسی کشور در سال 95 را تحت تاثیر خود قرار داد بدون شک درگذشت آیت‎الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که فقدان وی برای تمامی ملت ایران و جریانات سیاسی شوک سیاسی بزرگی محسوب می‎شد و نمی‎توان از آن به راحتی گذر کرد.

صادقی خاطرنشان کرد: آیت‎الله هاشمی در ساماندهی و نحوه فعالیت جریانات سیاسی در بزنگاه‎ها و مقاطع حساس به خصوص انتخابات نقش مهمی را در کشور ایفا می‎کرد روندی که در سال 92 و 94 به خوبی در انتخابات شاهد آن بودیم از این رو در فقدان وی حفظ ضرورت وحدت و انسجام میان مجموعه‎های سیاسی به خصوص اصلاح‎طلبان و اعتدالیون امری مهم است که نباید از آن غفلت کرد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری در سال 96 اظهارکرد: اصلاح‎طلبان در مسیر حضور در انتخابات آینده و موفقیت در این عرصه اقداماتی را در سال جاری انجام دادند و طبق یک جمع‎بندی نهایی تصمیم گرفتند که از حسن روحانی برای حضور در انتخابات آینده حمایت کنند روند و موضوعی که فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داد و جریانات سیاسی رقیب را وادار کرد تا اقدامات متقابلی را انجام دهند و با تشکیل جمعیت و جبهه‌های مختلف برای حضور در انتخابات فراهم شوند تا بتوانند برنامه‎هایی را برای انتخابات آینده داشته باشند روندی که اصلاح‎طلبان باید نسبت به آن هوشیار باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در مجموع می‎توان گفت سال 95 دستاوردهای بسیاری را برای مجموعه دولت، مجلس و ملت داشته است که نباید به راحتی از آن گذر کرد.
 
در سال 95دولت فضای سیاسی کشور را دگرگون کرد
سید فرید موسوی در گفت وگو با فرارو درباره فضای سیاسی کشور در سال 95 اظهارکرد: فضای سیاسی کشور در سال 95 تحت تاثیر بسیاری از اتفاقات مهم از جمله حضور اکثریتی اصلاح‏طلبان در مجلس دهم و درگذشت آیت‎الله هاشمی قرار داشت.

وی افزود: درگذشت آیت‎الله هاشمی یکی از استوانه‎های نظام جمهوری اسلامی ایران و یکی از یارن امام خمینی(ره) که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی داشت یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات کشور در سال 95 بود که فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: رحلت‎ آیت‎الله هاشمی شاید بزرگترین اتفاق ناگوار سال 95 در فضای سیاسی کشور بود که به راحتی نمی‏ توان آن را از یاد برد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تحقق دستاوردهای توافق برجام در رویکرد دولت یازدهم در مولفه‎های اقتصادی از دیگر موارد مهمی بود که در سال 95 در کشور رخ داد و در افزایش میزان رضایت مردم از دولت یازدهم تاثیرگذار بود هرچند بنده براین باورم که در این عرصه دولت باید اقدامات بیشتری را انجام می‎داد.

موسوی تاکید کرد: در سال 95 اصلاح‎طلبان به عنوان یکی از جناح‎های اصلی کشور نقش پررنگی را در فضای سیاسی کشور ایفا کردند که به طور مشخص می‎توان رویکرد آنها در مجلس دهم در تصویب قوانین و مصوبه‎های مختلف را مشاهد کرد.
 
وی افزود: نمایندگان مجلس در سال 95 با یک رویکرد مبتنی بر منطق قوانین وساختارهایی را در لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 مصوب کردند که بدون شک در سال 96 تاثیرات آنها را مشاهده خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: ایجاد همبستگی سیاسی میان جریانات سیاسی مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح‏ طلب در مجلس و فضای سیاسی کشور به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور از دیگر مواردی بود که باید به آن اشاره کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: در مجموع می‎توان گفت فضای سیاسی کشور درسال 95 به واسطه حضور فعال و مجدد اصلاح‎طلبان رنگ و بوی خاصی به خود گرفت به گونه‎ای که شاهد بودیم مردم نسبت به رویکردهای اتخاذ شده از سوی اصلاح‎طلبان واکنش خوبی نشان می‎دادند که البته تحقق این فضا را باید مدیون دولت یازدهم نیز باشیم که در بازکردن فضای سیاسی کشور تاثیر بسزایی داشت.

موسوی تاکید کرد: به طورکلی از زمان سرکار آمدن دولت یازدهم یعنی سال 92 فضای سیاسی کشور دستخوش تغییرات بسیاری شده است که باید این موضوع را به فال نیک بگیریم.
 
سال 95 نقطه عطفی در فعالیت احزاب و تشکل‎های سیاسی بود
حسین کمالی در گفت وگو با فرارو درباره فضای سیاسی کشور در سال 95 اظهارکرد: سال 95 در مجموعه از نظر سیاسی دارای ابعاد و شاخص‎های بسیاری بود که توصیف هر کدام از آنها یک نیازمند تحلیلی جامع و دقیق است.

وی افزود: از نظر بنده مهم‎ترین رویدادی که فضای سیاسی سال 95 را تحت تاثیر خود قرار داد درگذشت ناگهانی آیت‎الله هاشمی رفسنجانی یکی از پشتوانه‎های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

دبیرکل حزب اسلامی کار خاطرنشان کرد: درگذشت غیرمنتظره آیت‎الله هاشمی شوک بزرگی را به جامعه ایران از جمله جریانات سیاسی وارد کرد که به راحتی نمی‏توان از آن گذر کرد.

کمالی تاکید کرد: مردم ایران با حضور پرشکوه در مراسم تشییع آیت‎الله هاشمی اثبات کردند که در قدردانی از یاران انقلاب اسلامی و مبارزان انقلاب پیش قدم هستند و زحمات انها را به نظام و انقلاب فراموش نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: از دیگر رویدادهای مهم سال 95 که می‎توان به آن اشاره کرد موفقیت اصلاح‎طلبان در مجلس دهم بود که نباید از آن گذر کرد زیرا شاهد بودیم اصلاح‎طلبان با یک استراتژی موفق در انتخابات مجلس دهم در سال 94 اکثر کرسی‎های مجلس را از آن خود کردند که این موضوع حائز اهمیت است.

دبیرکل حزب اسلامی کار تصریح کرد: نمایندگان اصلاح‎طلب مجلس با اتخاذ یک برنامه و سازوکار مناسب در مجلس دهم در جهت تحقق مطالبات مردم گام‎های موثری برداشتند که قابل تقدیر بود.

کمالی خاطرنشان کرد: اقدامات دولت در زمینه حمایت از تشکیل خانه احزاب و ساماندهی فعالیت جریانات و تشکل‌های سیاسی از دیگر موارد بود که در فضای سیاسی سال 95 کلید خورد و زمینه و بستر را برای فعالیت تمامی جریانات سیاسی فراهم کرد.

وی تاکید کرد: دولت در سال 95 با استناد به توافق برجام توانست در جهت گسترش روابط با کشورهای مختلف در جهان از جمله کشورهای اروپایی دامنه مبادلات خود را افزایش دهد به گونه‎ای که ما در سال 95 شاهد افزایش رشد نرخ سرمایه‎گذاری شرکت‎های خارجی در کشورمان بودیم.

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: با موفقیت دولت در توافق برجام عمده کشورهای اروپایی روابط خود با ایران را افزایش دادند به گونه‎ای که شاهد بودیم کشورهایی همچون فرانسه در بخش سرمایه‎گذاری نفتی ایران در سال 95 مشارکت چشمگیری داشتند.

کمالی خاطرنشان کرد: علی‎رغم تبلیغات منفی برخی از جریانات مخالف دولت یازدهم، قوه‎مجریه رویکرد مناسبی را با اجرای توافق برجام در کشور ایجاد کرد و گشایش‎های بسیاری در رویکردهای سیاسی و اقتصادی کشور حاصل شد که نباید از آن به راحتی عبور کرد.
 
95؛ سال فقدان آیت الله هاشمی بود
سهیلا جلودارزاده در گفت وگو با فرارو درباره فضای سیاسی کشور در سال 95 اظهارکرد: سالی که در حال حاضر روزهای پایانی آن را سپری می‏کنیم فراز و نشیب‎های بسیاری را داشت که بدون شک در آینده سیاسی کشور و انتخابات سال 96 تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: در سال 95 شاید بزرگترین اتفاقی که کشور و مردم را با شوک روبه رو کرد درگذشت آیت‎الله هاشمی رفسنجانی بود، فردی که فقدان وی فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داد.

عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: بدون شک فقدان و رحلت آیت‎الله هاشمی در جریان فضای سیاسی کشور و به خصوص انتخابات ریاست‎جمهوری سال 96 تاثیرگذار خواهد بود و روند را برای پیروزی هرچه بهتر اصلاح‎طلبان در انتخابات آینده و وحدت آنها فراهم خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهارکرد: به واسطه عملکرد دولت یازدهم در ابعاد سیاسی شاهد بودیم که در سال جاری جریانات و تشکل‎های سیاسی برخلاف دولت گذشته با رویکرد موفق و موثری در فضای سیاسی کشور وارد عمل شدند و بستر و اقدامات لازم برای شکل‎گیری خانه احزاب شکل گرفت روندی که به بهبود فضای سیاسی کشور کمک شایانی کرد.

جلودارزاده تصریح کرد: اجرای توافق برجام در ابعاد مختلف از جمله گسترش روابط کشورهای اروپایی با ایران از جمله موارد مهم دیگری بود که باید به آن اشاره داشت روندی که سیاست‎های کشورهای معاند ایران در جهت تخریب وجه کشورمان را از بین برد.

وی تاکید کرد: کاهش ایران هراسی در ابعاد جهانی و در بین کشورهای مختلف از جمله مواردی است که نباید آن را نادیده گرفت روندی که بدون شک سیاست‎های دولت یازدهم در تحقق آن تاثیر بسزایی داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: حضور اصلاح‎طلبان به عنوان طیف قالب مجلس دهم و موفقیت‎های پیش آمده در مجلس دهم بدون شک از دیگر مواردی است که باید در کارنامه کاری مجلس دهم برای آن جایگاه ویژه‎ای را قائل شد.

عضو فراکسیون امید تاکید کرد: نمایندگان مجلس در سال 95 توانستند با تصویب لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه 95 دولت را در جهت اجرای سیاست‎های مدنظر به منظور پیشرفت کشور هدایت کنند روندی که بدون شک نقطه عطفی در فضای سیاسی کشور محسوب می‎شود و نباید از آن گذر کرد.

جلودارزاده تصریح کرد: البته در پیش بودن انتخابات ریاست ‏جمهوری و شوراها از دیگر موارد بارز و مهمی است که در سال 95 جریانات سیاسی را درگیر خود قرار داد که امیدواریم با انتخاب یک گزینه اصلح در انتخابات ریاست‎جمهوری در سال 96 روزهای خوبی را به مانند 4 سال گذشته برای کشور ارمغان بیاورد.

وی تاکید کرد: در مجموع فضای سیاسی کشور در سال 95 با رویکردها و نگاه‎های مثبت و ارزنده‎ای در جهت پیشرفت کشور همراه بود که باید این موضوع را به فال نیک گرفت.
 
مردم در سال ۹۵ فضای سیاسی کشور را به بهترین شکل اداره کردند
بهرام پارسایی در گفت و گو با فرارو درباره فضای سیاسی کشور در سال ۹۵ اظهار کرد: فضای سیاسی کشور در سالی که رو به پایان است دستخوش تحولات و رویکردهای بسیاری بود که شاید یکی از بزرگترین آنها درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که فقدان وی در کشور تاثیر بسزایی را گذاشت‌.

وی افزود: تمامی جریانات سیاسی و به خصوص بدنه اصلاح طلبان و جریانات معتدل کشور از درگذشت آیت الله هاشمی که یک وزنه سیاسی برجسته در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شد تاسف خوردند ولی بدون شک این امر در انسجام و وحدت این مجموعه تاثیر بسزایی خواهد داشت‌.

پارسایی خاطرنشان کرد: شاید به طور صریح و شفاف باید گفت که رویکرد توام با تفکر حسن روحانی در دولت یازدهم نسبت به حضور احزاب و تشکل ها در فضای سیاسی کشور تحقق یک جامعه روشنفکر و متفکر را در سال ۹۵ رقم  زد.

وی تاکیدکرد: ملت ایران در سال ۹۵ به پشتوانه دولت یازدهم فضای سیاسی کشور را در بهترین شکل ممکن اداره کردند به گونه ای که ما شاهد بودیم تمامی جریانات سیاسی در سال جاری حضور پررنگی در فعالیت های سیاسی و اجتماعی و دیگر موضوعات داشتند.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: در سال ۹۵ همچنین به واسطه اجرایی شدن مفاد توافق برجام٬کشورمان اتفاقات خوبی را به مانند افزایش روابط با کشورهای اروپایی صورت داد که این امر بدون شک در افزایش قدرت ما در جهان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

پارسایی خاطرنشان کرد: حضور گروه های توریستی و گردشگری از نقاط مختلف جهان در ایران٬ سفر هیئت های اقتصادی٬پارلمانی و سیاسی از کشورهای مختلف به کشورمان و افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران از مهم ترین نقاط مثبت فضای کشور در سال ۹۵ است که در پیشبرد اهداف کلان کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: تصویب برنامه ششم توسعه با توجه به معیارهای کشورمان از سوی نمایندگان مجلس از دیگر موضوعات و رویدادهای مهمی است که باید در سال ۹۵ از آن یاد کرد.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: امیدواریم با توجه به رویکرد صورت گرفته از سوی دولت و مجلس در سال ۹۵ زمینه و بستر برای تحقق مولفه های پیشرفت کشور در سال ۹۶ فراهم شود و ما شاهد جامعه ای مبتنی بر اقتصاد و سیاست پویا باشیم.
 
زمینه برای پیشرفت و اعتدال کشور در سال 95 فراهم شد
بهروز نعمتی در گفت وگو با فرارو درباره فضای سیاسی کشور در سال 95 اظهارکرد: رویدادها و اتفاقات مهمی در سال جاری در کشور رخ داد که بدون شک بیان و تبیین هر کدام از آنها زمان و شرایط مختص به خود را می‌طلبد.

وی افزود: اما اگر به طور صریح و روشن بخواهیم مهم‎ترین رخداد سال 95 را مشخص کنیم باید به طور صریح گفت که درگذشت آیت‎الله هاشمی بزرگترین رخداد سیاسی سال جاری بود که به گونه‎ای مشخص شخصیت‎ها و جریانات سیاسی نظام را در بهت و حیرت عمیق فرو برد.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از استوانه‌های اصلی انقلاب اسلامی محسوب می‌شد که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و همراهی امام خمینی(ره) نقش پررنگی داشت و شکنجه‌های بسیاری را متحمل شد از این رو فقدان این فرد برجسته بدون شک برای کشور جبران‌ناپذیر است.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اینکه در شرایط فعلی ما بتوانیم شخصیت‎هایی را همچون آیت‎الله هاشمی در نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم اقدامی سخت خواهد بود ولی باید در این راستا اقدامات لازم را انجام و وارد عمل شد.

نعمتی در ادامه اظهارکرد: در سال 95 رویکردهای موثر دولت یازدهم در عرصه‌های سیاسی فضا را برای فعالیت جریانات و احزاب سیاسی به بهترین شکل ممکن فراهم کرد به گونه‌ای که شاهد بودیم در دولت یازدهم بسیاری از جریانات سیاسی فعالیت‌های گسترده‌‌ای را در عرصه سیاسی کشور ایفا کردند.

وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن توافق برجام در بخش‎های مختلف به خصوص گسترش روابط ایران با کشورهای جهان از دیگر موارد شاخصی است که باید به آن اشاره کرد زیرا در پیشبرد اهداف کلان کشور تاثیر چشمگیری داشت البته در این میان نباید از بدعهدی‎های مقامات آمریکایی نیز در اجرای برجام غافل شد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس دهم از دیگر موضوعات مهمی بود که در سال 95 از اهمیت و جایگاه بسیاری برخودار بود چرا که نقشه راه مشخصی را برای آینده کشور ترسیم کرد تا براساس این برنامه راهکارهای مدنظر از سوی دستگاه‌های اجرایی برای بهبود شرایط کشور اتخاذ شود.

عضو فراکسیون امیدمجلس خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم دستگاه‎های اجرایی با توجه به رویکرد و دقت مجلس در برنامه ششم توسعه در سال 95 در جهت اجرای کامل و بادقت این برنامه وارد عمل شوند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: بررسی لایحه بودجه سال 96 از دیگر مواردی بود که در سال جاری در مجلس شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت که نمایندگان در جریان بررسی لایحه تمام تلاش خود را به کاربستند که بودجه بخش عمرانی را افزایش دهند که الحمدالله این امر محقق شد و باید آن را به فال نیک گرفت.

نعمتی تاکید کرد: به عقیده من  با توجه رویکردهای اتخاذ شده از سوی دولت و مجلس در سال 95 زمینه و بستر برای پیشرفت و اعتدال کشور فراهم می‌شود.
 
درگذشت آیت‎الله هاشمی شوک بزرگ سال 95 بود
علیرضا رحیمی در گفت و گو با فرارو، درباره فضای سیاسی کشور در سال 95 اظهارکرد: فضای سیاسی کشور در سال 95 با اتفاقات و رویدادهای متعددی همچون درگذشت آیت‎الله هاشمی، اجرای توافق برجام و آغاز فعالیت جریانات سیاسی برای حضور در انتخابات همراه بود که هر کدام از آنها به نوعی فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار دادند.

وی افزود: شاید مهم‎ترین رویدادی که در سال 95 فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داد و بسیاری از احزاب و تشکل‎های سیاسی و شخصیت‎های برجسته کشور را تحت تاثیر قرار داد درگذشت آیت‎الله هاشمی رفسنجانی بود.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: درگذشت ناگهانی آیت‎لله هاشمی شوک بزرگ سال 95 محسوب می‎شود چرا که جامعه ایران یکی از وزنه‎های وقدرت‎های اصلی خود را در سال جاری از دست داد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اینکه بتوانیم شخصیت‎هایی همچون هاشمی رفسنجانی را در کشور داشته باشیم بسیار دور از انتظار و امری بعید است و نمی‎توان به راحتی فقدان هاشمی را درک کرد.

رحیمی تاکید کرد: در سال 95 شاید مهم‎ترین رویداد دیگری که باید به آن اشاره کرد اجرای تعهدات طرف غربی در اجرای برجام بود که نقاط مثبت و دستاوردهای بسیاری را برای کشورمان در پی داشت که شاید نقطه عطف بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: علی‎رغم انتقادات وارده به توافق برجام از سوی برخی از جریانات سیاسی در کشور باید صراحتا گفت که برجام تجول بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‎شود زیرا باعث شد تا حقانیت ایران در بحث هسته‎ای حفظ شود.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: توافق برجام و گشایش درهای جهانی به سوی ایران نوید آینده روشنی در عرصه سیاسی کشورمان است که بدون شک ارمغان آن را در سال‎های آینده درک خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به رویکرد توام با تفکر و منطق دولت یازدهم در پیشبرد اهداف کشور در سال 95 تصریح کرد: تفکر باز شخص رئیس‎جمهور در بها دادن به جریانات سیاسی و مهیا کردن خانه احزاب به منظور فعالیت تشکل‎های سیاسی از موارد مهم دیگری است که در سال 95 شاهد آن بودیم که باید آن را به فال نیک گرفت.

رحیمی تاکید کرد: جامعه سیاسی امروز ایران با رویکردهایی که در سال 95 در جریان تحقق برجام و عملکرد دولت یازدهم روبه رو بوده است قدم در مسیری جدیدی گذاشته است که بدون شک با پشتوانه مردمی در سال 96 نوید آینده روشن برای کشورمان خواهد بود.