زمان : 26 Esfand 1395 - 15:28
شناسه : 134863
بازدید : 20409
نقش حسابداران در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش حسابداران در تحقق اقتصاد مقاومتی مجید کرباسی معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد:دنياي امروز كه هر روز شكل تازه اي از ارتباطات اقتصادي در آن به وجود مي‌آيد؛ عصر جدیدی را از نظام حسابداری پیش روی ما نهاده و نقش حسابداري به عنوان فراهم كنندگان اطلاعات مالي با استفاده از استانداردهاي حسابداري براي استفاده كنندگان، بيشتر مشخص شود.

حسابداران نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارند و چنانچه این نقش جدی گرفته شود می‌توان در حل بسیاری از مشکلات اقتصادی از صاحب نظران این بخش بهره جست.

حسابداري يك سيستم است كه در آن فرايند جمع آوري، طبقه بندي ، ثبت ، خلاصه كردن اطلاعات و تهيه گزارش هاي مالي و صورتهاي حسابداري در شكل ها و مدل هاي خاص انجام مي‌گيرد تا افراد ذينفع درون سازماني مثل مديران و يا برون سازماني مثل بانكها ، دولت و غیره  بتوانند از اين اطلاعات استفاده كنند.

با توجه به سال " اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل "  این سوال همواره  در ذهن مطرح است که نقش اقتصاد دانان، دولتمردان، صاحب نظران و متخصصان در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه حسابداران و حسابرسان در تحقق آن  تا چه اندازه است؟

همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی این دغدغه را نزد جامعه حرفه ای حسابداری و حسابرسی ایجاد می‌کند که نقش اثر گذار و مهم خود را به خوبی ایفاء  نمایند.

حسابداران در تحقق اقتصاد مقاومتی باید ضمن تلاش برای کاهش هزینه های غیر ضرور و مدیریت و استفاده بهینه از منابع موجود در جهت شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و مالی بکوشند و مسئولیت های حرفه ای و قانونی خود را بر تصمیمات اعمال نمایند.

همچنین نقش حسابداران و حسابرسان در کاهش ریسک فعالیت های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها، توسعه فرهنگ حسابدهی و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها چشمگیر است.

 حسابداران و حسابرسان در حوزه آسیب شناسی موانع و نیازمندی‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، آگاهی بخشی به ذینفعان برای تأمین منابع مالی در پروژه‌های کلان اقتصادی، ارائه تحلیل‌ها و راهکارهای کارشناسی در زمینه مالی، توجه به کیفیت خدمات، مشارکت و همکاری با نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط می‌توانند نقش مهم خود را به خوبی ایفاء کنند.

مدیریت حسابداری و حسابرسی می تواند در جهت رشد بهره‌وری، تقویت وکنترل سیستم‌های مالی، شفاف سازی عوامل هزینه در زنجیره تولید تا مصرف، تعیین مالیات و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، مبارزه با پول شویی، اجرای قوانین و مقررات مالی و  جلوگیری از فساد نقش اساسی از شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد ایفاء کند.

خدمات حرفه حسابداری و حسابرسی در جهت رشد پویا و بهبود شاخص‌های اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله کشور ارزنده و قابل توجه است و ایفا کردن نقش موثر در این زمینه‌ها، در تقویت جایگاه این حرفه کمک‌کننده است.

به طور قطع نقش حسابداران و حسابرسان در شناسایی جامع امکانات و منابع و تقویم مالی صحیح آن می‌تواند اطلاعات مناسبی از این منابع و امکانات را در اختیار بگذارد و رشد و شکوفایی کشور و دستیابی به اقتصادی مقاوم و پویا با همکاری و دست در دست هم دادن اقتصاددانان، مدیران، حسابداران، حسابرسان و دولتمردان امکان پذیر خواهد بود.

امید که با درک اهمیت جایگاه حسابداران و حسابرسان و تقویت نقش آنان هر چه سریعتر به این امر مهم دست یابیم.