زمان : 09 Esfand 1395 - 13:54
شناسه : 134403
بازدید : 7715
 افراد خلاق فقط "راست‌مغز" نیستند افراد خلاق فقط "راست‌مغز" نیستند

 

بررسی‌های گذشته حاکی از آن بود که افراد خلاق و هنرمند راست‌مغز و افراد منطقی و تحلیلی چپ‌مغز هستند؟ اما آیا واقعا مغز دقیقا چنین عملکردی دارد؟

 

 نتایج بررسی‌های جدید نشان داده است، یک فرد نمی‌تواند فقط راست‌مغز و یا چپ‌مغز باشد و نیمکره چپ مغز هم به افراد خلاق کمک می‌کند.
 
به گزارش اعتدال به نقل از ساینس ورلد ریپورت،بررسی‌های گذشته حاکی از آن بود که افراد خلاق و هنرمند راست‌مغز و افراد منطقی و تحلیلی چپ‌مغز هستند، اما محققان دریافتند، نیمکره‌های راست و چپ در کنار هم فعالیت دارند.
 
پیش از این افراد بر این باور بودند که فعالیت نیمکره مغزی در هنرمندان و ریاضیدانان متفاوت است.
 
مغز دارای دو نوع بافت است: ماده خاکستری و ماده سفید.ماده خاکستری برای پردازش اطلاعات، کنترل عضلات و ادراک حسی است، در حالی که ماده سفید مسئول حمل سیگنال‌های الکتریکی به مناطق مختلف از طریق رشته‌هایی به نام آکسون است.
 
محققان در این بررسی، آکسون در 68 شرکت‌کننده را با روش MRI به نام تصویربرداری diffusion tensor مورد مطالعه قرار دادند و آزمون‌هایی برای میزان خلاقیت در آنها انجام شد.
 
نتایج بررسی‌ها نشان داد، اغلب گروه خلاق ماده سفید بیشتری در لوب فرونتال مغز نسبت به افراد با خلاقیت کمتر دارند.
 
این بررسی به دانش‌آموزان برای مشاوره شغلی مناسب به آنها بسیار کمک‌کننده است.
 
دیوید دانسون، نویسنده این بررسی در دانشگاه دوک، با همکاری پل تامپسون از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی این مطالعه را انجام دادند.
 
مشاهده این الگوهای مغزی برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر و همچنین شرایط عصبی مانند زوال عقل، صرع، اسکیزوفرنی، آسیب‌های مغزی و کما بسیار مفید است.
 
یافته‌های این بررسی در مجله Bayesian Analysis منتشر شده است.
 
منبع : ایسنا