زمان : 28 Bahman 1395 - 12:57
شناسه : 134161
بازدید : 7554
ارائه آموزش هاي مهارتي به پناهندگان از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با همکاری اتاق بازرگاني كشور آلمان ارائه آموزش هاي مهارتي به پناهندگان از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با همکاری اتاق بازرگاني كشور آلمان در نشست مشترك قائم مقام سازمان با مدير بخش برنامه ريزي شركت سكوآ كشور آلمان راهكارهاي ارائه آموزش هاي مهارتي به پناهندگان كشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در نشست مشترك قائم مقام سازمان با مدير بخش برنامه ريزي شركت سكوآ كشور آلمان راهكارهاي ارائه آموزش هاي مهارتي به پناهندگان كشورمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    به گزارش روابط عمومي اداره کل آموزش فني و حرفه اي استان یزد،رحمت اله رحمتي، قائم مقام  به همراه علي موسوي، معاون آموزش سازمان با دانيال تومان، مدير بخش برنامه ريزي شركت سكوآ  و باربارا ميد،مشاور و مسئول امور پناهندگان سفارت كشور آلمان پيرامون چگونگي تبادل تجربيات در زمينه آموزش هاي مهارتي و آموزش به پناهندگان گفت و گو كردند.

بنا براين گزارش،رحمتي، ضمن خوش آمد گويي به هيأت آلماني در آغاز به بيان پيشينه و فعاليتهاي آموزشي سازمان پرداخت و بيان داشت:سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با 80 سال قدمت در زمينه آموزش هاي مهارتي فعاليت داشته و ارائه آموزش هاي غيررسمي به مهارت جويان را بر عهده دارد.

وي اين سازمان را از لحاظ اجراي آموزش و بخش اقتصادي مستقل و از سازمانهاي اقماري وزارت كار تعاون و رفاه اجتماعي ناميد و با اعلام آماري در خصوص تعداد مراكز دولتي در سطح كشور،تعداد كارگاههاي فعال و حرفه هاي آموزشي،مخاطبين مهارتي اين سازمان را جوانان فاقد شغل، شاغلين در صنعت و صنوف براي ارتقاء سطح مهارت وتوانمند سازي اقشار مختلف جامعه دانست.

قائم مقام سازمان،در ادامه به سوابق همكاري آموزشي دو كشور ايران و آلمان اشاره و طرح هاي آموزش مهارتي مشترك بين دو كشو را مثبت تلقي كرد.وي همچنين به دعوت كشور آْلمان از معاون پزوهش برنامه ريزي و سنجش مهارت و مديران پژوهشي اين سازمان براي حضور در نمايشگاه معرفي توانمندي هاي مهارتي كه در كشور آلمان- شهر اشتوتگارت در حال برگزاري است؛ اشاره كرد. و افزود: سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور ايران براي تبيين فعاليت هاي خود در زمينه مهارت آموزي و تبادل و همكاري بين دو كشور در اين نمايشگاه شركت دارد.

در ادامه، دانيال تومان، مدير بخش برنامه ريزي شركت سكوآ،ضمن ابراز خشنودي از همكاري هاي دو كشور در زمينه انتقال مهارت،بيان داشت:در كشور آلمان آموزش هاي فني و حرفه اي به طور مستقيم با اتاق بازرگاني اين كشور در ارتباط بوده و هر منطقه داراي اتاق بازرگاني مختص به خود است كه در مجموع تحت نظر سازمان منطقه اي انجمن اتاق هاي بازرگاني اين كشور فعاليت مي كنند.

وي شركت سكوآ را يك شركت NGO كه با همكاري دو شركت سهام دار DIHK  و ZDH  در زمينه آموزش هاي مهارتي در اين كشور فعاليت مي كند،معرفي كرد.اين شركت مسئوليت اصلي خود را :آموزش هاي فني و حرفه اي،توسعه بخش خصوصي در زمينه آموزش هاي رسمي - غيررسمي و ظرفيت سازي براي ساير انجمن هاي خودجوش و مردمي در كشور آلمان بيان كرد.

مدير بخش برنامه ريزي شركت سكوآ ادامه داد:اين شركت 800 مركز آموزش فني و حرفه اي را در كشور متبوعش مديريت و هدايت مي كند و اتاق هاي بازرگاني در نهايت مسئوليت ارزيابي و صدور گواهي نامه هاي مهارتي را بر عهده دارند.وي حاميان مالي شركت مذكور در پروژه هاي آموزش مهارتي را وزارتخانه توسعه اقتصادي فدرال آْلمان،كميسرياي عالي پناهندگان اروپا و شركت JIZ ناميد.

وي سپس به مذاكرات كشورش با كشور ايران در تابستان سال جاري در خصوص آموزش پناهندگان اين كشور پرداخت و ادامه داد:هدف اين شركت از آموزش به پناه جويان، در وهله اول آموزش زبان و مهارتهاي اجتماعي براي ورود به كشور مقصد است. دانيال تومان،قدم بعدي را در حمايت از اين گروه، انتقال آموزش هاي مهارتي مربيان كشور مبداء به كشور مقصد بيان داشت كه بر اساس نياز سنجي در كشورها صورت مي گيرد.وي نمونه اي از اين تجربه موفق را آموزش در كشور تركيه با همكاري شركت TOMAR وابسته به دانشگاه شهر آنكارا ، در زمينه ساخت لنگرگاه و با حمايت مستقيم اتاق بازرگاني هامبورگ دانست.

دانيال تومان، مدير بخش برنامه ريزي شركت سكوآ،در پاسخ به سوال قائم مقام اين سازمان در خصوص چگونگي همكاري در زمينه آموزش پناهندگان در كشور ايران گفت:با توجه به سطح بالاي آموزش هاي مهارتي در سازمان آموزش فني وحرفه اي، شركت مذكور آمادگي دارد تا با انجام نيازسنجي و ترجيحات آموزشي اعلام شده از سوي كشور ايران حدود 300 رشته مهارتي را پشتيباني كند.

رحمتي، قائم مقام سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور،ضمن تأكيد بر ادامه جلسات كارشناسي در اين خصوص،به مركز تربيت مربي استان البرز به عنوان يكي از مهمترين مكان هاي داراي ظرفيت آموزشي اين سازمان اشاره و بيان داشت: اين مركز در ابتدا به ساكن با همكاري كشور آلمان تأسيس شده است و مسئوليت اصلي آن تربيت مربيان ماهر و به روز رساني دانش آنان است.

وي،افزود:با توجه به فضاي فيزيكي، تجهيزات،دپارتمانهاي آموزشي و نيروي انساني موجود در اين مركز اين سازمان آمادگي دارد تا با مشاركت بخش خصوصي نظير شركت سكوآ،و بر طبق فناوري و دانش مهارتي روز اين مركز را به يك مركز بين المللي مبدل نمايد.

در ادامه اين ديدار،موسوي معاون آموزش سازمان ضمن بيان موضوعاتي در خصوص نيازهاي آموزشي و فعاليتهاي صورت گرفته در اين خصوص،سه حوزه آموزش مربيان در بخش خصوصي و دولتي تجهيز مركز تربيت مربي و آموزش پناهندگان را از زمينه هاي اثر بخش همكاري فيمابين دو كشور دانست.

موسوي بيان داشت:اين سازمان در جهت تسريع روند همكاريهاي دو كشور كاربرگ نيازهاي آموزشي خود را با تمركز بر آموزش به پناهندگان،به شركت سكوآ ارائه خواهد كرد تا پس از بررسي هاي كارشناسي و برگزاري جلسات كارشناسي مشترك، در نهايت به انعقاد تفاهم نامه اي در اين خصوص بيانجامد.

در خاتمه طرفين،بر موضوع طراحي پروپوزال آموزشي و ارائه آن به وزارت اقتصاد آلمان براي تأمين مالي آموزش مهارتي به پناهندگان در ايران  و ايجاد مركز آموزشي تخصصي ويژه آنان و شروع آن از ابتداي سال آينده تأكيد كردند.