زمان : 24 Bahman 1395 - 21:51
شناسه : 134096
بازدید : 5531
۵ سال برنامه پنجم توسعه برای صنعت برق استان سال‌های موفقیت‌آمیزی بود/ استان یزد بالاترین مصرف صنعتی در کشور را دارد ۵ سال برنامه پنجم توسعه برای صنعت برق استان سال‌های موفقیت‌آمیزی بود/ استان یزد بالاترین مصرف صنعتی در کشور را دارد مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای در گفتگوی ویژه خبری شبکه تابان استان یزد وضعیت صنعت برق استان را در برنامه پنجم توسعه کشور تشریح کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای در گفتگوی ویژه خبری شبکه تابان استان یزد وضعیت صنعت برق استان را در برنامه پنجم توسعه کشور تشریح کرد.

محمدحسن صباغزادگان در گفتگوی ویژه خبری شبکه تابان استان یزد، وابستگی روزافزون مردم و جامعه به انرژی برق و قابل ذخیره‌ساز نبودن آن را از ویژگی‌های انرژی الکتریکی دانست و گفت: برق تنها انرژی هست که جایگزینی ندارد و در لحظه به مقدار نیاز تولید می‌شود که این ویژگی باعث می‌شود ظرفیت‌سازی در انرژی برق در بحث تولید و توزیع اجتناب‌ناپذیر شود.

وی با اشاره به این‌که ۵ سال برنامه پنجم توسعه برای صنعت برق استان ۵ سال موفقیت‌آمیزی بود؛ گفت: بسیاری از طرح‌های زیر بنایی تولید و انتقال صنعت برق استان از سال ۹۰ تا ۹۵ اجرا شد.

مهندس صباغزادگان با بیان این‌که هم‌اکنون سه نیروگاه B.O.O یک نیروگاه خصوصی و یک نیروگاه یک هزار مگاواتی شرکت مدیریت تولید نیروی برق، در استان وجود دارد؛ افزود: در برنامه چهارم، قدرت نصب‌شده‌ی نیروگاهی ۱۱۰۰ مگاوات بود که با احداث سه نیروگاه B.O.O سرو اردکان، تابان و شیرکوه هرکدام به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات، ۲۸۸۰ میلیارد تومان در بحث نیروگاه‌های بزرگ توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد.

وی ظرفیت نیروگاه‌های تولید پراکنده در استان را ۸۰  مگاوات و با سرمایه‌گذاری ۱۷۶ میلیارد تومان بیان کرد.

این مقام مسئول در صنعت برق استان، تولید انرژی الکتریکی سال ۹۴ استان را ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت و میزان مصرف را ۷ میلیارد کیلووات ساعت ذکر و گفت: میزان تولید در سال ۹۴ برای اولین بار بیشتر از مصرف بود که مازاد آن به شبکه سراسری تحویل داده شد.

وی با ابراز امیدواری از روند روبه رشد توسعه نیروگاه‌ها در سال ۹۵، توسعه پست‌های انتقال و توزیع و شبکه‌های ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلوولت را ضروری دانست و اظهار داشت: در ۵ سال گذشته بالغ ‌بر ۴۴۵ میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شد که ۲۵۵ میلیارد تومان توسط بخش دولتی و ۱۹۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام گرفت.

صباغزادگان ۸ طرح فوق‌توزیع و انتقال در سال ۹۰ بااعتبار ۱۱ میلیارد تومان، ۱۱ طرح در سال ۹۱ بااعتبار ۸۷ میلیارد تومان، ‌۹ طرح در سال ۹۲ بااعتبار ۴۳ میلیارد تومان، ‌۶ طرح در سال ۹۳ با ۱۵ میلیارد تومان و ‌۵ طرح در سال ۹۴ با اعتبار ۱۸۵ میلیارد تومان را ازجمله سرمایه‌گذاری دولت در بخش فوق‌توزیع و انتقال برشمرد.

وی همچنین اضافه کرد: دو بي ۲۳۰ كيلوولت چغارت در پست چادرملو بااعتبار ۲۲ میلیارد ریال، افزایش ظرفیت پست ۶۳ مهریز بااعتبار ۴۵ میلیارد ریال و پست و خط ۶۳ کیلوولت مسکن مهر (چرخاب) بااعتبار ۷۳ میلیارد ریال را از پروژه‌های بهره‌برداری شده در سال ۹۵ است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای، استان یزد را یکی از قطب‌های تولید برق کشور دانست و گفت: در سال ۹۴ به اندازه ۲۶۴ میلیارد کیلووات ساعت تولید برق کشور بود که یزد با تولید ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت رتبه دوازدهم و در بحث مصرف نیز با ۷ میلیارد کیلووات ساعت رتبه یازدهم کشور را کسب کرد.

وی در پایان، پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت شهيد سامعي، پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت مهریز، پست ۲۳۰ به ۱۳۲ کیلوولت ابركوه، پست ۶۳ به ۲۰ كيلوولت امامزاده (اردكان)، خطوط اتصالات پست شهید سامعی را اهم پروژه‌های در دست اجرا در شرکت برق منطقه‌ای یزد اعلام کرد.