زمان : 15 Mehr 1395 - 10:13
شناسه : 130009
بازدید : 8585
مسئولین ذیربط مراسات مذهبی و برنامه ریزان محرم صفر با تفکر و به نحو احسنت برنامه ریزی کنند "پژوهش و پژوهشگري كه مورد بي مهري قرار گرفت" مسئولین ذیربط مراسات مذهبی و برنامه ریزان محرم صفر با تفکر و به نحو احسنت برنامه ریزی کنند در اين زمينه يك تحقيق علمي ميتواند بسيار كمك كننده بوده و به برنامه ريزي هر چه بهتر مراسم كمك شاياني كند پژوهشي كه چند سال قبل در حوزه آكادميك صورت گرفته است و مورد بي مهري قرار گرفته و مغفول مانده است.

طبس-خبرنگار یزدفردا" پژوهشی از هاشم مرادی-با نزديك شدن به ايام عزاداري اباعبدا.. الحسين (ع)هيئات مذهبي شهرستان جهت برنامه ريزي دهه اول ماه محرم تشكيل جلسه و برنامه ريزي هايي را انجام داده اند. اما آيا اعضاي هيئت امناي هيئات عزاداري شهرستان براي برنامه ريزي اين مهمترين رويداد ديني و مذهبي شيعيان تمامي جوانب از جمله توجه به نياز روز اقشار مختلف جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان را در روشن سازي ابعاد مختلف اين رويداد مهم مورد نظر دارند؟ و آيا براي برگزار شدن هر ساله اين مراسم مولفه هايي را در نظر ميگيرند؟

در اين زمينه يك تحقيق علمي ميتواند بسيار كمك كننده بوده و به برنامه ريزي هر چه بهتر مراسم كمك شاياني كند پژوهشي كه چند سال قبل در حوزه آكادميك صورت گرفته است و مورد بي مهري قرار گرفته و مغفول مانده است.

پژوهش مورد نظر گزارش ما ، پژوهشي است با عنوان" مطالعه تغييرات مناسك عزاداري محرم شهرستان طبس در سه دهه گذشته (1390-1360) " و پژوهشگر و نگارنده آن آقاي هاشم مرادي ، كارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعي از دانشگاه خوارزمي تهران كه در حال حاضر كارشناس معاونت اداره كل و اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي شهرستان طبس مي باشد.

اين پژوهش طرح تحقيقاتي هاشم مرادي براي اخذ مدرك كارشناسي ارشد وي بوده است كه در مدت 13 ماه و با راهنمايي دكتر سيد حسين سراج زاده، رئيس اسبق انجمن جامعه شناسي ايران و با مشاوره دكتر سارا شريعتي، فرزند دكتر علي شريعتي و عضو هيات علمي دانشگاه تهران تهيه و در اسفند ماه 1392 در دانشگاه خوارزمي تهران دفاع و با اخذ نمره الف مورد تاييد قرار گرفته است.

قابل ذكر است كه اين پژوهش در 433 صفحه تنظيم شده است و دارا بودن خصوصياتي همچون: همكاري دو تن از بزرگان جامعه شناسي ايران در حوزه جامعه شناسي دين، توصيف مراسم دهه اول ماه محرم در 100 صفحه با جزئيات كامل، انجام يك پژوهش ميداني و مردم شناسانه و مصاحبه با مردم و مسئولين  شهرستان طبس، بيان تغييرات صورت گرفته در مراسم عزاداری طبس، نگرش و نظرات مردم در مورد مراسم عزاداري و برگزاري آن و.... بر غنا و اعتبار آن افزوده است.

مرادي در ارتباط با مغفول ماندن اين اثر بيان داشت كه بعد از ويرايش نهايي پژوهش و تاييد هيات داوران، موضوع چاپ اين اثر را با برخي از مسئولين شهر عنوان داشتم و مكاتباتي را نيز انجام دادم تا براي چاپ اثر با اينجانب همكاري نمايند كه متاسفانه برخي از اين مسئولين علاوه بر اينكه حمايتي نكردند ، پژوهش اينجانب را نيز مورد بي مهري قرار دادند.

 نهايتاً چون هيچگونه حمايتي از سوي مسئولين نديده و خود نيز توانايي مالي چاپ اثررا نداشتم يك جلد از پژوهش خود را به كتابخانه آستان مبارك حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) اهدا نمودم تا مورد استفاده علاقمندان قرار بگيرد.

وي عنوان داشت كه آمادگي دارد تا فايل پژوهش خود را در اختيارعلاقمندان جهت مطالعه قرار دهد.

قابل ذكر است پژوهشگر هاشم مرادي علاوه بر اين اثر مهم اجتماعي و فرهنگي در مورد شهرستان طبس، داراي مقالات ديگري در سطح كشور مي باشد از جمله:

مقاله " بررسي رابطه سرمايه فرهنگي با ساختار خانواده؛ مورد مطالعه منطقه 3 تهران با شهرستان طبس" در اولين همايش شهروندي و مديريت محله اي ، حقوق و تكاليف در سال 1389 (برگزار كننده: شهرداري تهران).

پژوهشگر برتر كشور در اولين همايش علمي و پژوهشي بزرگداشت حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع)؛ از سري برنامه هاي دوازدهمين جشنواره بين المللي امام رضا (ع) در شهريور ماه سال 1393 با مقاله اي با عنوان

 " كاركردهاي آستان مبارك حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) با تاكيد بر كاركرد گردشگري مذهبي و كاركرد اقتصادي و كارآفريني" .

رتبه دهم كشوري در كنگره ملي امامزادگان با محوريت حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع)در سال 1394 با مقاله اي با عنوان " تاثير آستان مبارك حضرت حسين بن موسي الكاظم (ع) بر سيماي مذهبي شهرستان طبس و توسعه اقتصادي و عمراني آن".

مقاله " موسيقي عامه پسند، مكان، هويت و جامعه" در دومين كنفرانس ملي توسعه پايدار در علوم تربيتي و روانشناسي، مطالعات اجتماعي و فرهنگي در خرداد ماه 1394.