زمان : 10 Mehr 1395 - 14:06
شناسه : 129787
بازدید : 12230
مرمت آب انبار قجری حاج ابوالقاسم سریزد مرمت آب انبار قجری حاج ابوالقاسم سریزد آب انبار حاج ابواقاسم روستای سریزد شهرستان مهریز مرمت گردید.

آب انبار حاج ابواقاسم روستای سریزد شهرستان مهریز مرمت گردید.

به گزارش روابط عمومي، امورفرهنگي و اجتماعي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد محمدرضا فلاحتی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز گفت: آب انبار حاج ابوالقاسم در مجاورت حسینیه قدیمی روستای سریزد واقع گردیده و از نوع پاشیردار می باشد. راه پله و پاشیر در قسمت شرقی مخزن ساخته شده است. مخزن آب انبار مدور و سقف گنبدی شکل دارد که چهار  بادگیر هشت وجهی به آن متصل گردیده است و عمده مصالح بکار رفته در ساخت بنا  آجر، ساروج، سنگ و خشت و گل می باشد.

وی همچنین بیان داشت این بنا با مشارکت دهیاری روستای سریزد و همکاری شرکت تعاونی وحدت دهیاران شهرستان مهریز با اعتباری بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون ریال مرمت گردیده است و عمده اقدامات آن شامل دیوارچینی، اجرای سقف، آجر فرش کف، اندود کاهگل و سیمگل بدنه، اجرای شرفی، بندکشی سطوح آجری و نورپردازی بوده است.

شایان ذگر است: این بنا متعلق به دوران قاجار می باشد و در سال 1385 به شماره 18756 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.