زمان : 16 Shahrivar 1395 - 01:20
شناسه : 128203
بازدید : 10697
 ربات قدیمی را ناسا به شما می فروشد+فیلم ربات قدیمی را ناسا به شما می فروشد+فیلم

یزدفردا "بدن انسان برای حضور در خلاء ساخته نشده. با افزایش ارتفاع، فشار هوا کاهش می یابد و نهایتاً در خارج از جو زمین با خلاء کامل روبرو می شویم، و در این وضعیت بدن ما بدون حفاظت کامل، دوام نخواهد آورد. به همین دلیل است که می بینیم فضانوردان از لباس های مخصوص بزرگی هنگام جابجایی در فضا استفاده می کنند.

پوشش های ویژه، فشار داخلی را حفظ کرده و بدن فرد را در برابر تورم و از هم پاشیدن محافظت می نماید، و اینجاست که پای PDAD به داستان ما باز می شود. این محصول ناسا که توسط مؤسسه تحقیقاتی IIT طراحی گشته، رباتی با نیروی هیدرولیک به شمار می رود که با هدف تست لباس های مخصوص فضا به کار گرفته می شد.

محققین با استفاده از این ربات، داده های مربوط به میزان فشار وارده بر اندام های مختلف یا آزادی عمل حین پوشیدن لباس را بدون احتمال آسیب دیدن انسان، جمع آوری و آنالیز می کردند.

 

وزن PDAD حدود 104 کیلوگرم است که بین سال های 1963 الی 1965 در اندازه ای متناسب با یک شهروند آمریکایی ساخته شد. در این ربات سیستم عروق با استفاده از لوله های نایلونی شبیه سازی شده و گردش روغن در آنها باعث فعال شدن 35 پیستون می شد، که حرکتی شبیه به بدن انسان را در آن ایجاد می کرد.

همچنین حسگرهای تعبیه شده در بدنه آلومینیومی PDAD نیروی وارده از طرف لباس را با دقت اندازه می گرفتند.

البته تنها دو نمونه از این ربات ساخته شد و پس از آن ناسا به این نتیجه رسید که سیستم گردش نایلونی قادر نیست فشار هیدرولیک مورد نیاز برای حرکت را تحمل کند، بنابراین پروژه کنسل شد.

یکی از این دو نمونه تحت مالکیت موزه اسمیتسونین است، و ربات حراجی ناسا تنها یک دست دارد، ضمن اینکه برخی از قسمت های سیم کشی داخلی اش آسیب دیده، اما انتظار می رود با قیمتی بالای 80 هزار دلار به فروش برسد.

گفتنی است حراجی آنلاین از تاریخ 15 سپتامبر (25 شهریور) آغاز شده و مرحله نهایی آن در 26 سپتامبر (5 مهر ماه) برگزار می گردد.

منبع:
CNET