زمان : 29 Ordibehesht 1395 - 15:13
شناسه : 122329
بازدید : 14471
وقت آن نرسیده ما هم برای تجلیل از خدمات بزرگان شهرمان آستین همت بالا بزنیم؟ وقت آن نرسیده ما هم برای تجلیل از خدمات بزرگان شهرمان آستین همت بالا بزنیم؟

علی سپهری اردکانی را کمتر کسی است که در اردکان و استان یزد نشناسد. او تنها مورخ اردکان و صاحب مجموعه ارزشمند تاریخ اردکان است. از سپهری اردکانی بیش از ۲۰ عنوان کتاب با موضوع تاریخ اردکان، تاریخ اسلام وانقلاب اسلامی ایران ، میراث فرهنگی، محیط زیست و همچنین مذهبی منتشر شده است اما چه در دولت اصولگرایان ( به دلیل پرهیز از حرف و حدیث ها و شایعات) و چه در دولت اصلاح طلبان( به سبب برخی تنگ نظری ها و دگم اندیشی های سیاسی و جناحی) از برگزاری همایش تجلیلی درخور نام و خدمات این مولف و مورخ اردکانی پرهیز شده است.

علی سپهری اردکانی به دلایل مختلف هیچ از عبدالعظیم پویا و سایر مولفان و برجستگان فرهنگی مناطق دیگر کشور و استان کم ندارد که از بسیاری جهات شاخص تر هم هست.

🔹وی از جمله مبارزین و مخالفین رژیم پهلوی در دوران پیش از انقلاب است که طعم تلخ زندان و محرومیت از تحصیل و محدودیت ها را چشیده و در روند شکل گیری انقلاب در اردکان نقشی موثر و کلیدی داشته است(تغییر نام خیابان های اصلی اردکان در ماه های منتهی به بهمن 57به ابتکار سپهری انجام شد)

🔹وی پس از گذشت سالیان سال همچنان یگانه مورخ اردکان است و هنوز هیچکدام از مولفان و میراث دوستان این دیار موفق به تالیف اثری وزین و شاخص در زمینه تاریخ اردکان نشده اند. که حتی کتابچه ای هم در حد و اندازه تاریخ اردکان منتشر نشده است.

🔹سپهری اردکانی از سالیان گذشته تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب با موضوعات مختلف تالیف و روانه بازار نشر نموده است. وی از این حیث نیز رقیبی ندارد.

🔹فعالیت های مستمر وی در حوزه محیط زیست و تشکیل انجمن دوستداران محیط زیست و یوزآسیایی نیز از جمله خدمات اوست.

🔹وی اولین موزه مردم شناسی اردکان را احداث و راه اندازی کرده است. این موزه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری اردکان است و کمتر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی یافت می شود که به اردکان آمده باشد و از این موزه زیبا دیدن نکرده باشد.

🔹فکر می کنم یکی از این خدمات کافی بود تا مسئولان یک شهر برای تجلیل از این چهره برجسته تاریخ ،فرهنگ و ادبیات اردکان از یکدیگر پیشی بگیرند.
منصفانه اگر بنگریم یکی از ده ها دستاورد سپهری اردکانی کافیست تا همایشی در خور نام و خدمات ارزشمند وی در سه دهه اخیر برگزار شود و از این نویسنده و مورخ برجسته اردکانی تجلیل شایسته ای انجام شود.

🔹بنده بیش از سه سال است که ایشان را از نزدیک ملاقات نکرده ام و ارتباط صمیمانه ای هم با ایشان ندارم اما وقتی پوستر همایش تجلیل از جناب عبدالعظیم پویا را دیدم با خود اندیشیدم اردکان هم از این سنخ بزرگان و چهره های تاثیرگذار فرهنگی کم ندارد که به واسطه سیاست زدگی و سهل انگاری مسئولانش به فراموشی سپرده شده اند و با بی تفاوتی و بی چشم و رویی از کنارشان گذشته ایم.
و نمی دانیم این سستی ها و بی محلی ها چه فاجعه ای برای آیندگان این دیار در پی خواهد داشت. نسلی که بزرگان و پیشروانش را نشناسد لاجرم به سراب خواهد رسید.
باید فکری کرد. باید برای تجلیل از بزرگان شهرمان آستین همت بالا بزنیم. باید نگاه های سیاسی را به گوشه ای وانهاده و گوهرهایمان را دریابیم.