زمان : 28 Ordibehesht 1395 - 23:11
شناسه : 122270
بازدید : 9990
شهردار مسلمان شهردار مسلمان دکتر احمد ابویی

با رای مستقیم شهروندان، صادق خان به عنوان شهردار جدید لندن اتتخاب شد. لندن یکی از کلان شهرهای اروپاست و اروپا در طی یک سال گذشته شاهد حملات تروریستی متعددی از سوی مسلمانان افراطی بوده است.

اگرچه پدیده اسلام هراسی بیش از گذشته درطی سالهای گذشته در اروپا افزایش یافته، اما انتخاب صادق خان مسلمان به عنوان شهردار لندن، نشان داد که علیرغم تمامی مشکلات موجود و هجمه های تبلیغاتی علیه مسلمانان، هنوز هم  اعمال تروریستی تعدادی مسلمان افراطی را به پای همه ی مسلمانان نمی نویسند.

به طور حتم صادق خان مسلمانی است که در نقطه ی مقابل افراطی ها قرار دارد و قرایتی که او از اسلام ارایه می کند سراسر تساهل است !!

اما به هر حال او اینک به عنوان اولین فرد مسلمان، شهردار لندن گردیده و جالب آنکه که او از آنچنان اعتماد بنفس بالایی برخوردار است که با غرور از مسلمان بودن خود دفاع کرده  و با کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا وارد جدل می شود.

و اما چند نکته:

الف) صادق خان با رای مستقیم مردم  به عنوان شهردار انتخاب شد.

ب) تحصیلات او حقوق است.

ج) کاندیدای حزب کارگر است.

د) از خانواده ای مهاجر و مسلمان است.

ه) بهبود وضعیت حمل و نقل شهری و مسکن از شعارهای انتخاباتی صادق خان بود.

بیش از یکسال دیگر ما نیز شاهد برگزاری انتخابات شوراهای شهر در کشور خواهیم بود چند نکته:

1)به گواه آمار پس از تشکیل شوراها متاسفانه عمر مدیریت شهرداران کمتر گردیده و این باعث مشکلات متعدد در برنامه ریزی و مدیریت شهری می گردد.

از طرف دیگر حوزه  اختیارات شوراها و شهرداری هنوز کامل نیست و دولت هنوز مصمم به واگذاری خیلی از امور به شهرداری ها نمی باشد آیا پس از چهار دوره از عمر شوراها زمان آن نرسیده است شاهد تغییراتی در قوانین شوراها باشیم.

ب) انتخاب یک تحصیل کرده حقوق برای مدیریت یک کلانشهر نشان می دهد که میتوان نگاهی دوباره به بحث مدیریت شهری داشت. شهر یک موجود زنده است و به میدان و خیابان و پارکینگ ختم نمی شود.

ج) در نبود احزاب منسجم، سال آینده  همزمان با انتخابات شوراها، انتخابات ریاست جمهوری نیز در کشور برگزار می شود.

آیا نتیجه انتخابات شوراها نیز تکرار انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری خواهد بود ولیست امید بار دیگر به پیروزی خواهد رسید.

بروز اختلاف، غرور و سهم خواهی افت این مهم می تواند باشد.

د) اگرچه متاسفانه تاکنون ما در کشور شاهد فعالیت اخزاب قوی نمی باشیم اما هنوز هم کشور ما و بخصوص یزد سر آمد دموکراسی کشور های منطقه محسوب می گردد  گواه این مطلب اینکه یزدیها در دور گذشته مانند لندنی ها  به یک فرد زردتشتی رای دادند و او اینک در شورای شهر یزد مشغول فعالیت است این در حالی است که در بسیاری از کشورهای همسایه هنوز الفبای دموکراسی را در کشور خود ندارند اما هرگز به عنوان کشوری ناقص حقوق بشر متهم نمی گردند و این سیاست یک بام و دو هوای ابر قدرتها می باشد.

ه) اگرچه  یزد هنوز تا کلان شهر شدن  فاصله دارد اما با وجود خشکسالی های مکرر، مهاجرت و آهنگ توسعه یزد، و هم چنین در صورت الحاق شهر حمیدیا به  یزد دیر یا زود شهر یزد هم مشکلات کلان شهرها را تحربه خواهد کرد و از هم اکنون باید به فکر این مهم  بود.