زمان : 05 Ordibehesht 1395 - 21:22
شناسه : 121490
بازدید : 9628
تذکر اوباما واقتدار ملی تذکر اوباما واقتدار ملی دکتر احمد ابویی

اوباما اولین رییس جمهور سیاه پوست ایالات متحده امریکا است. رییس جمهوری که باشعار تغییر به قدرت رسید کسی که توانست با زبان دیپلماسی باب گفتگو را با کوبا و ایران باز نماید. اوباما در آخرین ماه های ریاست جمهوری اش بسر می برد و طنز تاریخ آنکه در امریکا هم  در حال حاضر عده ای نگران انتخاب شدن یک پوپولیست  به جای او هستند.

اما نصحیت اوباما ؟

 اوباما در نشستی با سران کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در مورد کشور عزیزمان ایران می گوید:

هیچ کشوری از ستیز با ایران سود نمی برد.

این جمله ارزشمند و غرور انگیز را کسی می گوید که  نه تنها کشورش متحد ما نیست بلکه در طی بیش از سه دهه از ظهور جمهوری اسلامی همواره با ما در تنش بوده است پس قطعا این جمله در مقام تعریف نیست و واقعیتی عریان است که نشان از قدرت ملی ما دارد.
 
اما براستی عناصر قدرت ملی هر کشوری از چه اجزایی تشکیل می شود و چه واقعیت و رازی در اقتدار کشور ما از دیر باز تاکنون وجود دارد و چه عواملی می تواند این قدرت ملی را افزایش یا کاهش دهد.

بنا به بعضی تعاریف عناصر قدرت ملی هر کشور عبارتند از :

الف) موقعیت جغرافیایی

ب) وجود منابع

ج) جمعیت

د) قدرت نظامی

ه) نوع حکومت

و) توان اقتصادی  ورفاه

ز) دیپلماسی

بدون شک موقعییت جغرافیای خاص و ممتاز کشور ایران از نگاه هیچ دولتمرد و کارشناس سیاسی پنهان نیست  هم چنین وجود منابع غنی نفت و گاز و سایر معادن و... از کشور ما قدرتی فرا  منطقه ای ساخته  که بی بدیل است از نظر جمعیت و مهم تر از آن کیفیت نیروی انسانی نیز ایران هنوز از بسیاری از کشورها در موضع برتر قرار دارد.

از نظر قدرت نظامی علیرغم تحریم ها به لطف تلاش و خلاقیت نیروهای مسلح کشور در تولید تجهیزات دفاعی در آنچنان موقعیتی قرار داریم که هیچ کشوری حتی جرات تهدید کشور  ما را به خود نمی دهد این مهم  باید به دقت مورد توجه قرار گرفته تا همواره این آمادگی در بهترین سطح ممکن  نگه داشته شود تا کشور از هر گونه گزندی در امان باشد.

اما از نظر نوع حکومت نیز ایران از بسیاری ازکشورهای منطقه در وضعیت بهتری از دموکراسی قرار دارد اگرچه تا رسیدن به وضع آرمانی و داشتن احزاب قوی هنوز جای کار باقیست اما مهم اینست که دموکراسی در کشور راه خود را پیدا کرده و از مشروطه تا کنون در حال تکامل است.

اما متاسفانه در طی چند سال گدشته دستگاه  دیپلماسی کشور به عنوان عنصر اصلی اقتدار ملی  کشور در وضعیت خوبی نبوده و بی تدبیریهایی به نام شجاعت صورت گرفته در اثر ضعف دیپلماسی تحریم های مغرضانه ای به کشور تحمیل شده و توان اقتصادی به عنوان یکی دیگر از عناصر اصلی اقتدار ملی کاهش داشته است که هردو مورد فوق باید به جد مورد توجه قرار گیرد.

اینک که با رای مستقیم مردم کار این ملک به دستان دولت تدبیر و امید سپرده شده و سکان دیپلماسی کشور به دستان پهلوان دیپلماسی ایران  دکتر ظریف سپرده شده است شاهد پیشرفت های خوبی در این زمینه بوده ایم که برجام مهم ترین آن می باشد دستاورد بزرگی که مورد تایید مردم و حتی مراجع نیز قرار دارد اگر چه عده ای از روی نا اگاهی  و یا غرض ورزی سعی در تخطه آن دارند اما مهم نظر ورای مردم است و دیپلماسی این عنصر معنوی قدرت ملی بخوبی توانسته براقتدار ملی ما بیافزاید.

امید که مردم آگاه ایران در دومین مرحله انتخابات مجلس در جهت اقتدار ملی قدم برداشته و مجلسی کار آمد و پر امید را به محوریت دکتر عارف بوجود آورند.