زمان : 24 Farvardin 1395 - 09:37
شناسه : 120892
بازدید : 13214
دلگرمی پرسنل مراکز بهداشتی کجای طرح تحول سلامت است؟ دلگرمی پرسنل مراکز بهداشتی کجای طرح تحول سلامت است؟ دکتر محمدرضا آیت اللهی

سلام آقای وزیر
سالهاست که طرح های مختلف از قبیل شبکه جامع تندرستی، مانا، پزشک خانواده و … در حوزه های بهداشت آمده اند و رفته اند. طرح هایی که در آغاز چنان می نمودند که شیرینی و حلاوتشان ما را به یاد طرح سهام عدالت و تحول عظیم اقتصادی ناشی از پرداخت یارانه می انداخت!!!
اما کم کمک به یاد ضرب المثل “کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد راه رفتن خودش را نیز فراموش کرد” افتادیم.
طرح هایی که وقتی پای درد و دل همکاران می نشینیم برخی شان می گویند برای ارائه دهندگان طرح آب و نان خوبی داشته است. اما بدبختی و مشقاتش دامن گیر خط مقدم جبهه بهداشت یعنی همان پرسنل مراکز بهداشتی درمانی است .با این اوصاف کاش کسی می آمد و می گفت چطوری با زحمات ما، اگر نتوانستیم حق الزحمه ای برایت بپردازیم. لا اقل حالت چطور است؟
طرح جدید تحول سلامت نیز با امید به تحولی عظیم در بخش بهداشت و درمان کشور به وجود آمده است. خدا کند که چنین باشد. خدا کند که مردم نجیب و نجیب و نجیب این مرز و بوم به آنچه شایسته سطح بهداشت و درمان خویش هست برسند.خدا کند که این طرح دنباله رو طرح های قبلی نباشد. طرح هایی که آمده اند و ما نفهمیدیم چه شدند؟ چرا دیگر پیگیری نمی شوند؟ و چه نتایج گهر باری داشته اند؟ شاید من نیز مانند سایر مردم کشورم حافظه سیاسی ضعیفی دارم و فراموش می کنم هر بار چه وعده و وعیدهایی شنیده ام
اما حافظه شغلی ام بعد ازقریب بیست سال کار هنوز آنچنان ضعیف نشده است. جناب آقای وزیر:
کارشناسان ارائه دهنده طرح در حوزه معاونت بهداشت برنامه ای وسیع و جامع تدارک دیده اند.مظروف خوبی در دست گرفته اند اما ظرف آن وجود عینی در جامعه ندارد. ابتدا باید ظرفی مناسب داشت تا بتوان مظروف شایسته ای را در آن جای داد. در برخی از واحدها حجم کاری دوبرابر شده است اینکه تحولات جدید تا چه حد در ارتقاء سلامت مردمان نقش دارد را به آینده و کارشناسان خبره وا می گذاریم. و اما آنچه فعلاً به چشم حقیری چون من می آید آنست که اگر جهت انجام دستورالعمل های جدید انتظار مراقبت های صحیح بهداشتی داشته باشیم باید فکری به حال افزایش حجم کاری بنماییم. پرسنل وزارت بهداشت اگر از نظر حقوق و مزایا در خط اول کم لطفی نسبت به سایر وزارتخانه ها نباشند به یقین جز چند رتبه اول هستند.اگر قرار باشد هدف اجرای صحیح طرح باشد باید حق الزحمه این افزایش کاری به درستی لحاظ گردد. مگر آنکه هدف فقط ارائه طرح بوده باشد. و به یادمان بیاورد که اگر برای ما آب ندارد برای ارایه دهنده طرح نان دارد.
همین مقوله در بخش درمان نیزمشهود است. از محاسن اجرای طرح در حوزه درمان ارائه خدمات تخصصی ارزان قیمت به مراجعین است. حسن دیگر افزایش درآمد مراکز درمانی دولتی است. اما افزایش بار کاری به دوش پرسنل بیمارستانها تا چه حد جبران شده است. چگونه می توان انتظار داشت این افزایش حجم کار بدون ایجاد رضایت حداقل نسبی پرسنل منجر به تامین خواسته های درمانی دولت و ملت گردد. رایزنی با پرسنل و اطلاع از میزان رضایت آنان خود بیانگر تضمین میزان موفقیت این طرح است.

امید است مقام عالی وزارت ومعاونین فرهیخته دست اندر کار در اجرای این تحول پرسنل خدوم وزارت بهداشت را فراموش ننمایند.