زمان : 23 Farvardin 1395 - 16:42
شناسه : 120882
بازدید : 9758
احترام به مردم سالاری، نقشه راه اصلاحات احترام به مردم سالاری، نقشه راه اصلاحات حامد فخارزاده


اخیرا مطلبی در رابطه با محتویات یکی از جلسات اصلاح طلبان استان یزد در وبسایت خبری یزدی نیوز درج گردید که جدای از صحت یا عدم صحت آن و با توجه به رویکرد به اصطلاح، اصلاح طلب وب سایت یزدی نیوز، مقایسه محتوای آن خبر با اهداف و ارزش های اصلاحات امری ضروری به نظر می رسد.
در اندیشه اصلاح طلبی، رای و نظر مردم همیشه از جایگاه والایی برخوردار بوده و بزرگان اصلاحات همیشه در پی ترویج مردم سالاری و استفاده از خرد جمعی بوده اند. شاید بتوان احیای شوراهای اسلامی شهرها و واگذاری انتخاب شهرداران و همچنین واگذاری حق انتخاب روسای دانشگاه ها به اساتید دانشگاه را از مهمترین اقدامات دولت اصلاحات در جهت ترویج فرهنگ مردم سالاری و استفاده از خرد جمعی دانست. از سوی دیگر بر خلاف خبر ارسال شده، رویکرد دکتر عارف در واگذاری انتخاب اسامی کاندید های لیست امید در شهرستان ها به اصلاح طلبان همان منطقه نیز موید نگاه ویژه ایشان به خرد جمعی بود.
در مقابل این تفکر، تفکری وجود دارد که کوچکترین اعتقادی به نظر اکثریت مردم و خرد جمعی نداشته است و همواره در پی سرکوب اصلاحات با هدف مبارزه با منش مردم سالاری بوده است.
به نظر می رسد در رابطه با احترام به نظر مردم، قرابت فکری آقای صباغیان به منش اصلاح طلبی بسیار بیشتر از گردانندگان سایت یزدی نیوز هست چرا که ایشان فعالیت های مدنی خود را با نظر مردم و در قالب شورای شهر آغاز کرده و همواره یکی از مدافعان این نهاد مردمی بوده و همچنین دفاع ایشان از تشکل های صنفی معلمی و کارگری نیز موید این حقیقت است و شاید بتوان یکی از عواملی که باعث حمایت شورای مشورتی اصلاح طلبان شهرستان های حوزه انتخابیه مهریز از ایشان شده است را، اعتقاد راسخ ایشان به مردم سالاری دانست. در صورتیکه که گردانندگان سایت یزدی نیوز با انتشار مطالبی ناقص و به دور از روحیه مردم سالاری نشان دادند که اگر چه علاقه دارند به عنوان خود را اصلاح طلب شناخته شوند ولی از لحاظ نگرش فکری همچنان فاصله ای زیادی با اصلاحات دارند.