زمان : 14 Bahman 1394 - 21:09
شناسه : 118175
بازدید : 6025
انتقادات هاشمی نشانه تعمیق اختلاف میان تندروها و میانه روها است خبرگزاری "رویترز" درباره اظهارات صریح اخیر مطرح کرد؛ انتقادات هاشمی نشانه تعمیق اختلاف میان تندروها و میانه روها است

خبرگزاری "رویترز" با انتشار گزارشی به اظهارات اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس جمهوری پیشین ایران اشاره کرده است. این خبرگزاری اشاره می کند که انتقادات روز دوشنبه او نسبت به رد صلاحیت های گسترده نامزدهای اصلاح طلب و میانه رو توسط شورای نگهبان در آستانه برگزاری انتخابات در ایران نشان دهنده تعمیق اختلاف بین جناح های میانه رو و تندرو در ایران است.

 این خبرگزاری با اشاره به این که موضع گیری اخیر از آیت الله هاشمی چندان قابل پیش بینی نبود می نویسد:"شورای نگهبان مسئولیت احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خرگان که وظیفه تعیین جانشین مقام رهبری را برعهده دارد. در میان نامزدهایی که ثبت نام کرده بود و ردصلاحیت شدند نام سید "حسن خمینی" نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) به چشم می خورد که دارای روابط نزدیکی با اصلاح طلبان است. آیت الله هاشمی در گفت و گوی اخیر خود با خبرگزاری "ایسنا" گفته است:"آنان نوه امام را رد صلاحیت کردند که بیش ترین شباهت را به پدر بزرگ خویش دارد".
 

رویترز در ادامه اشاره می کند که آیت الله هاشمی در انتقاد صریح خود گفته است که چه کسی به شما اجازه داده که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داده که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟"
 

رویترز در ادامه اشاره می کند که ایت الله هاشمی در سن 78 سالگی زمانی که یکی از امامان جمعه تهران بود به دلیل انتقاد از نوع برخورد با مخالفان به نتایج انتخابات سال 2009 میلادی از آن زمان به بعد دیگر در نماز جمعه برای عنوان امام جماعت و خطیب حضور نیافته است". این روزنامه اشاره می کند که در آن زمان نیز شورای نگهبان وی را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت کرد.
 

رویترز در پایان اشاره می کند که موفقیت دولت روحانی در پایان دادن به تحریم های بین المللی در ازای مهار برنامه هسته ای ایران این انتظار را ایجاد کرده بود که تقسیم قدرتی میان محافظه کاران و اصلاح طلبان صورت گیرد با این حال، ارزیابی این خبرگزاری این گونه است که تندروها در هراس از افزایش استاندارد زندگی پس از لعو تحریم ها نمی خواهند اجازه حضور نامزدهای میانه رو و طرفدار روحانی را در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان دهند.