زمان : 14 Bahman 1394 - 23:22
شناسه : 118132
بازدید : 5183
اصول وضوابط امر و نهی‌های کارساز اصول وضوابط امر و نهی‌های کارساز

یزدفردا" هیأت دانش‌آموزی مهدی فاطمه(عج) پنج‌شنبه پنجم آذرماه میزبان خانم حسینی‌زاده از اساتید حوزه علمیه حضرت زینب(س) بود و به طرح موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر، این واجب فراموش‌شده پرداخت.

خانم حسینی زاده سخنان خود را با احادیثی در اهمیت فریضه امر و معروف و نهی از منکر آغاز کرد. وی بدین روایت اشاره نمود که می‌فرماید:‌ کسانی که امر به معروف و نهی از منکر را در مورد شخصی انجام ندهند همانا مانند گناهکار در حال گناه هستند و در گناه آن شریک هستند.

این کارشناس مذهبی راه‌های کارساز و مؤثر امر به معروف و نهی از منکر را اینگونه ذکر کرد: اینکه خوبی‌های موجود در فرد را بزرگ و بدی‌های او را کوچک نشان دهیم تا فرد خود متوجه رفتارها و کارهای ناپسند خود شود و آنها را از هم تفکیک کند. در زمان مناسب با احترام و عفت کلام، امر به معروف و نهی از منکر کنیم. امر به معروف و نهی از منکر متناسب با ظرفیت فرد باشد. هنگامی که با انجام امر به معروف و نهی از منکر کار ناپسند را از شخص دور می‌کنید بلافاصله کار خوبی که مرتبط با کار ناپسندش است را جایگزین کنید.

وی افزود:‌ بیشتر سعی در این باشد تا امر به معروف و نهی از منکر مکتوب باشد. آخرین راه نیز این بود که گاهی امر به معروف و نهی از منکر با سکوت مؤثرتر است تا مکتوب و زبانی. به طور مثال، گاهی اوقات با یک نگاه معنی‌دارِ ساده و سکوت به طرف مقابل در برابر اعمال بدش می‌توان او را متوجه کرد و از کار بد بازداشت.

خانم حسینی‌زاده در پایان اشاره‌ای هم به بحث نماز کرد و گفت: 98 درصد از مجرمان یا نماز نمی‌خوانند یا کاهل نماز هستند و هرکس نماز بخواند به لطف خداوند مهربان کمتر به سوی گناه کشیده می‌شود.