زمان : 11 Bahman 1394 - 16:20
شناسه : 117879
بازدید : 9650
حمایت میراث فرهنگی استان از پروژه حسینیه کوشکنوی اردکان در صورت رعایت ضوابط حمایت میراث فرهنگی استان از پروژه حسینیه کوشکنوی اردکان در صورت رعایت ضوابط

یزدفردا"هیأت امنای حسینیه کوشکنوی اردکان می توانند با رعایت قوانین، زمینه برای تحقق و ایجاد یک مجموعه مذهبی مناسب و همسان با ضوابط میراث فرهنگی را برآورده سازد.

طرح ساماندهی حسینیه کوشکنوی اردکان، یکی از موضوعات مورد توجه مدیریت سازمان میراث فرهنگی استان و مسئولان شهرستان در سال های اخیر بوده است. این حسینیه در یکی از مناطق پرتراکم بافت تاریخی و ثبتی این شهرستان واقع شده است و ساماندهی و مدیریت توسعه آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاونت میراث فرهنگی این اداره بیان نمود: در سال های گذشته به واسطه عدم رعایت ضوابط و قوانین میراث فرهنگی، یک بار این پروژه مُعلق و از سوی نهادهای دولتی و قضایی تعطیل شد که این وضعیت باعث ایجاد اضطرار و اضطراب در محدوده بافت هم پیوند این حسینیه شد.

محسن ذاکری نیا افزود: با عنایت به سیاست گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان در خصوص تعامل و مشارکت سازنده برای حل و فصل نمودن برخی معضلات و مشکلات گذشته که به نوعی باعث ایجاد همدلی و بهبود فضای تعامل میان عامه مردم و مجموعه سازمان می شود زمینه به جریان افتادن دوباره این پروژه در دستور کار مسئولان این اداره قرار گرفت و در همان برهه، فصل الخطاب و نقطه اوج حساسیت سازمان، رعایت ضوابط محیطی و منظری از سوی مسئولان این مجموعه بود که طرح با تلاش مستمر دو مشاور متخصص و حرفه ای آماده و در چهار مرحله به صورت فشرده در شورای فنی استان مورد بررسی و در نهایت با اصلاحات لازم مصوب و در اختیار هیات امنای این مجموعه قرار گرفت.

این مقام مسئول تصریح نمود: در نهایت در روز جمعه مورخ 2/11/1394 با حضور جمعی از مسئولان شهرستان و اقشار مردم ساکن محله، کلنگ ایجاد و احداث این مجموعه به زمین زده شد که بازتاب مناسبی در رسانه های شهرستان و استان داشت.

در مورخ 4/11/94 در حین اجرای کانال کنی و اجرای شفته ریزی در جبهه جنوبی این مجموعه، به بخش های از سه خانه هم پیوند این جبهه خسارت های قابل توجهی وارد شده است.

ذاکری نیا اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان و بازدید از مجموعه مذکور این اتفاق غیر مترقبه و غیر عمدی بوده است و در همان دقایق اولیه این اتفاق توسط اداره میراث فرهنگی و عوامل یگان حفاظت مدیریت گردید و تعهدات قانونی برای جبران این وضعیت و لزوم دقت بیشتر در عملیات اجرایی و به منظور عدم تکرار حوادثی مشابه از این دست از مسئولین و هیات امنای حسینیه کوشکنو اردکان اخذ گردید.

وی در پایان اضافه کرد: مادامی که این پروژه در مسیر درست و کارشناسی آن پیش رود این اداره وظیفه خود می داند تا در جهت نهادینه شدن موضوع طرح های مصوب و با هدف ارتقا و ارزش گذاری بافت تاریخی از آن حمایت به عمل بیاورد، ولی اگر ذره ای انحراف و اختلاف در اهداف کلی طرح های از این دست مشاهده شود، ضمن احترام به تمام دوستان و درک شرایط موجود و هزینه های مادی و معنوی متحمل شده تا این مرحله، پروژه قطعاً تعطیل و از طریق مراجع محترم قضایی برای برخورد با متخلفین اقدام خواهد شد.

امید است مسئولین محترم این مجموعه که همگی از دوستداران و حامیان میراث فرهنگی استان می باشند با رعایت قوانین زمینه را برای تحقق خواست ساکنان این محله برای ایجاد یک مجموعه مذهبی مناسب و همسان با ضوابط میراث فرهنگی را برآورده سازد.