زمان : 03 Bahman 1394 - 14:15
شناسه : 117170
بازدید : 5200
فاز سراسری واکسیناسیون دام ها بر علیه تب برفکی از ابتدای بهمن ماه در استان یزد آغاز خواهد شد. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: فاز سراسری واکسیناسیون دام ها بر علیه تب برفکی از ابتدای بهمن ماه در استان یزد آغاز خواهد شد.

دکتر محمد رضا متوسل الحسینی با بیان این خبر عنوان کرد: تب برفکی یکی از بیماری های مسری فوق العاده خسارتبار می باشد که همه ساله در سطح جهانی و کشور صنعت دامپروری را با چالش های جدی بهداشتی واقتصادی مواجه می سازد، لذا اجرای پروتکل هایی شامل انجام  واکسیناسیون سراسری درحداقل زمان، توام با اعمال ونظارت بر اجرای شرایط بهداشتی و قرنطینه ای در سطح واحدهای پرورش دام های حساس به این بیماری واگیر ومهلک به منظور جلوگیری از شیوع ان همواره مورد توصیه کارشناسان دامپزشکی می باشد. در همین راستا و طبق برنامه ریزی های سازمان دامپزشکی کشور سالانه 3 فاز سراسری واکسیناسیون در سطح استان به اجرا در می آید که در سال 94 آخرین فاز این طرح از سوم بهمن ماه توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان ها به صورت همزمان در سطح استان یزد شروع خواهد شد.

وی در ادامه تشریح کرد: در اجرای این طرح  20 اکیپ عملیاتی طی 30 روز کاری به واکسیناسیون دام ها بر علیه تب برفکی خواهند پرداخت که باتوجه به مشکلات اعتباری وعدم امکان استفاده ازمشارکت بخش خصوصی تلاش خواهد شد نزدیک به چهل هزار راس گاو و گوساله دراستان تحت پوشش این طرح سراسری قرار گیرند.

این مقام مسئول اعلام کرد: در ماه های اخیر کانون هایی ازبیماری در برخی استان های کشور مشاهده و شناسایی شده، که بررسی ها و گزارشات سازمان دامپزشکی کشور نشان دهنده مواجهه با سویه جدیدی از ویروس تب برفکی می باشد، که باید از همه گیری آن جلوگیری به عمل آید.

دکتر متوسل الحسینی تصریح کرد: با توجه به احتمال بالای درگیری واحدهای دامی استان با سویه جدید ویروس به دامداران توصیه اکید
می شود که علاوه بر امر واکسیناسیون،  شرایط بهداشتی و قرنطینه ای را بخصوص در نقل و انتقال دام ها ، تجهیزات، وسایل نقلیه و پرسنل را به عنوان اولویت اول به طور کامل رعایت نمایند و با انجام ضدعفونی های دوره ای باموادمناسب، نهایت دقت را مبذول کنند تا خطر شیوع بیماری به حداقل ممکن برسد.

وی در پایان تاکید کرد: واکسیناسیون به تنهایی ضمانتی برای مقابله با بیماری تب برفکی نیست بلکه مکمل آن رعایت نکات فنی، بهداشتی و قرنطینه ای در دامداری ها می باشد بنابراین انتظار می رود دامداران با حفظ تعامل هر چه بیشتر و رعایت توصیه های کارشناسان دامپزشکی همچنین از طریق همکاری با اکیپ های واکسیناسیون از بروز و همه گیری این بیماری خطرناک و آثار سوء ناشی از آن بر اقتصاد جامعه و سرمایه های دامی جلوگیری نمایند.