زمان : 28 Dey 1394 - 19:32
شناسه : 116985
بازدید : 5450
نظر ابوترابی فرد درباره ردصلاحیت‌هاهی شورای نگهبان و رفع تحریم ها نظر ابوترابی فرد درباره ردصلاحیت‌هاهی شورای نگهبان و رفع تحریم ها

یزدفردا" نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه حضور در نمایشگاه عکس سالگرد احداث سازمان ملل در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالاتی درباره رفع تحریم‌ها و رد صلاحیت‌های شورای نگهبان و بررسی بودجه 95 در مجلس پاسخ داد.


به گزارش ایسنا، محمدحسن ابوترابی‌فرد در پاسخ به سوالی درباره رفع تحریم‌ها گفت: روند اجرای برجام و تحقق اهدافی که جمهوری اسلامی مد نظر داشته پیشرفت قابل قبولی داشته و طبق برنامه پیش‌بینی شده قدم برداشتیم. خوشبختانه شاهد اقدام اتحادیه اروپا و سایر اعضای 1+5 برای برداشته شدن تحریم‌ها هستیم که گام بلندی در راستای تحقق مفاد برجام است و امیدواریم راه را برای افزایش اقتدار جمهوری اسلامی همراه کند.

او ادامه داد: نگاهمان بر این موافقت‌نامه معطوف به افزایش اقتدار نظام جمهوری اسلامی، افزایش ظرفیت‌های نظام در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها خصوصاً فناوری هسته‌ای و اهداف صلح‌آمیزی است که از این دانش انتظار داشتیم.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: مسائل جانبی هم به زیاده‌خواهی نظام سلطه و آمریکا برمی‌گردد که جمهوری اسلامی براساس نقشه راه تعریف شده، راهبرد خود را در برخورد با نظام سلطه تبیین کرده و در راستای تامین منافع ملی خود و کاهش حضور نظام حاکم در جهان و منطقه تلاش خواهیم کرد، در این راستا بر چارچوب منافع و مصالح ملی قدم خواهیم برداشت.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت قدرت دفاعی گفت: قدرت دفاعی جمهوری اسلامی راهکاری است که تعریف شده و ما در این حوزه براساس راهبرد نظام حرکت خواهیم کرد. افزایش قدرت موشکی جمهوری اسلامی برای افزایش قدرت دفاعی بازدارنده یکی از خطوط قرمز و قطعی نظام است که در مذاکرات نیز بر آن تاکید شده و موضع دولت و مجلس نیز در مورد آن روشن و مشخص است.

نایب رئیس مجلس در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد رد صلاحیت‌شدگان نمایندگی مجلس از سوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان براساس اطلاعاتی که از مراجع متعدد داشتند نظر بدوی خود را اعلام کردند. کسانی که برای حضور در انتخابات مجلس آمادگی داشتند اگر به اعلام نظر شورای نگهبان اعتراض دارند باید این اعتراض را منعکس کنند و شورای نگهبان نیز قطعا به آن توجه خواهد کرد، ما نیز در این راستا به وظایف خود عمل خواهیم کرد.

او ابراز امیدواری کرد: تصمیماتی که شورای نگهبان می‌گیرد در چارچوب قانون و مصالح ملی راه را برای یک انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری ملت و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی معتقد به نظام هموار کند.

ابوترابی‌فرد در پاسخ به پرسش که آیا کسی برای پادرمیانی به هیات رئیسه مجلس مراجعه کرده توضیح داد: در چارچوبی که اشاره شد، اعتراضاتی خواهد شد، ما هم براساس شناختی که داریم و وظیفه قانونی و شرعی خود انجام وظیفه خواهیم کرد.

بخش پایانی اظهارات ابوترابی در جمع خبرنگاران به بودجه سال 95 مربوط می‌شد.

نایب رئیس مجلس در این باره توضیح داد: ما نگاه مشترکی در این حوزه با دولت داریم، در فرصتی که پیش رو داریم برای بررسی برنامه و بودجه استفاده می‌کنیم. بنده امروز لایحه بودجه را به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع دادم. آنها نیز موظفن بعد از 15 روز با دریافت پیشنهادات همکاران نظر نهایی خود را اعلام کنند.

نایب رئیس مجلس همچنین اعلام کرد که در روزهای نخست هفته آینده اولین جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد که کمیسیون تلفیق بتواند گزارش نهایی خود را در زمان مشخص اعلام کند و افزود: اگر در این روند براساس برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده حرکت نکردیم و نیازی به بودجه دودوازدهم بود، با دولت به تصمیم مشترک خواهیم رسید و راه را برای دستگاه‌های اجرایی در آغاز سال 95 هموار خواهیم کرد.