زمان : 02 Dey 1394 - 03:10
شناسه : 115942
بازدید : 11478
فرهنگ را دریابیم فرهنگ را دریابیم اکبر رنجبر-
نقش ممتاز فرهنگ در توسعه جوامع بشری غیر قابل انکار است و بدون تردید جایگاه آن به عنوان زیر بنا و زمینه ساز توسعه پایدار در حیات اجتماع بشری قابل تامل است
 نقش ممتاز  فرهنگ در توسعه جوامع بشری غیر قابل انکار است  و بدون تردید  جایگاه آن  به عنوان  زیر بنا و  زمینه ساز توسعه پایدار  در حیات  اجتماع بشری  قابل تامل است .

فرهنگ را در یک   نگاه کلی  مجموعه  ای از آداب ، رسوم ، عقاید، ارزشها  و  یک قوم دانسته اند؛  به طوریکه  در بسیاری  از موارد  فرهنگ پیشرفته و غنی تر  نیز در سایه  همین مولفه ها  حاصل شده است  و اختلاف  بین فرهنگها  هم از  همین  امر ناشی می شود .

مکتب حیات بخش  اسلام هم  که پیام آور  هدایت و رستگاری  بشر می باشد  قبل از هر چیز  یک مکتب فرهنگی است  و خداوند  برگ نیز  بهترین بندگان  خود را برای ابلاغ  پیام  و رسالت  خود مبعوث نمود  و همواره  بزرگان دینی  ما پیام  خود را از طریق  فرهنگ و  کار فرهنگی  شروع نمودند .

روند پیش روی  حیات جوامع بشری  نیز که همواره  تلاش  برای کسب  اقتدار و  پیشرفت بوده  است، به نوعی  نقش فرهنگ  را در این رهگذر تجربه کرده است  و به این نتیجه رسیده  که داشتن  کشور و جامعه ای  قدرتمند و  پیشرفته  در گرو داشتن  فرهنگی بهتر  و کارآمدتر است  و از این روست که توجه به  این بخش فراگیر  و همه گیر شده است .

با این رویکرد بشر به خوبی  دریافت که تنها  از طریق  عنصر فرهنگ  که به تعبیر  رهبر کبیر انقلاب اسلامی  حضرت امام خمینی (ره) (( مبدا تمام خوشبختیها  و بدبختیهای  یک جامعه است )) می توان موثر واقع  شد و جامعه ای  بالنده و شکوفا  داشت  و اینکه باید بر روی  آن سرمایه گذاری جدی  صورت گیرد .

در روزگار امروز که  به عنوان عصر  انفجار اطلاعات  و ورود به  دهکده جهانی  نام گرفته  و زندگی  بشر در آن جریان دارد رسانه های ارتباط جمعی  از جمله رادیو ، تلویزیون ریال  مطبوعات و …  از   اهمیت و نقش بالایی برخوردار هستند  و آنها می توانند  در فرهنگ  سازی افراد  جامعه  نقش  خود را به خوبی  ایفا نمایند .

بی شک برای اینکه جامعه ای  فعال و پویا داشته باشیم  باید از گذرگاه  فرهنگ عبور کنیم  و در این رهگذر  نیز فرهنگ ، پیچیده ترین  عنصر به شمار می آید؛  اما آنجا  در این جریان  به وضوح دیده می شود  عدم سرمایه گذاری جدی  در این بخش  در مقایسه با سایر بخشها است  که بایستی در این زمینه فرهنگ را دریابیم  و مسئولان نیز توجه  بیشتری را به این بخش معطوف کنند .

امید است در  سال جاری  که به فرموده مقام معظم رهبری  به سال "دولت و ملت، همدلی وهمزبانی  " نام گرفته  ، توجه  جدی به فرهنگ اصیل و بومی،  همگام و همراه با موازین اسلامی  همواره مد نظر و توجه مسئولان  و برنامه ریزان قرار گیرد  و  با  حمایت از فرهنگی  جذاب ، پویا  و جوابگوی نیازهای بشر   ، بسترهای لازم  جهت شکوفایی  و بالندگی  جامعه  را فراهم نمایند .