زمان : 13 Mordad 1394 - 00:53
شناسه : 108749
بازدید : 5578
همراه با دومین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه یزد؛ همراه با دومین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه یزد؛ ابوالفضل سلیمی: جوانان باید دغدغه های خودشان را به روی صحنه ببرند
عضو هیأت انتخاب دومین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه یزد گفت: جوانان شرکت کنندگان در این جشنواره نگاه مادی و اقتصادی به مقوله تئاتر ندارند و از دل و جان کار می کنند.  
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان یزد: ابوالفضل سلیمی عضو هیأت بازبینی دومین جشنواره استانی تئاتر جوان سوره ماه در یزد با بیان این که جای خالی چنین جشنواره ای برای جوانان و کسانی که می خواهند تازه کارشان را در این عرصه شروع کنند احساس می شد، گفت: سال گذشته نخستین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه توسط حوزه هنری در یزد آغاز شد که شور، هیجان و انگیزه خوبی در بین جوانان ایجاد کرد و امسال نیز شاهد برگزاری دومین دوره آن هستیم.
وی افزود: جوانان شرکت کنندگان در این جشنواره نگاه مادی و اقتصادی به مقوله تئاتر ندارند و از دل و جان کار می کنند.
این هنرمند، انتخاب متن مناسب و درست را نخستین گام برای تولید یک اثر خوب ذکر کرد و ادامه داد: کارگردان های جوان پیش از انتخاب متن و در هنگام کار نیاز به حمایت و استفاده از مشاوره و راهنمایی باتجربه های این رشته دارند تا مسیر درست را طی کنند.
سلیمی که طراحی صحنه بیش از 80 اثر نمایشی را بر عهده داشته، عمده ترین مشکل آثار ارائه شده به جشنواره را انتخاب نادرست متون نمایشی عنوان کرد و گفت: جوانان باید دغدغه های خودشان را به روی صحنه ببرند و از انتخاب متون تکراری، سطحی و شبه روشنفکری اجتناب کنند.
عضو هیأت بازبینی و انتخاب آثار دومین جشنواره استانی تئاتر جوان سوره ماه، خلاقیت، انتخاب صحیح متن، درک و تحلیل درست متن و ارائه شیوه اجرایی مناسب را از جمله شاخص هایی برشمرد که هنرمندان جوان باید در تولید یک اثر نمایشی مد نظر قرار دهند.
این کارشناس طراحی صحنه با بیان این که طراحی صحنه برخی از آثار از نظر بصری و ایده ای خوب بود، افزود: یزد از جمله استان های شاخص در زمینه طراحی صحنه بوده و هنرمندان یزدی در سال های اخیر در جشنواره های مختلف در زمینه طراحی صحنه خوش درخشیده اند.  
سلیمی موفقیت خود در زمینه طراحی صحنه را تمرکز بر روی همین رشته ـ طراحی صحنه و دکور ـ دانست و اظهار داشت: طراحی صحنه می تواند میزانسن های یک کار را هدایت نموده و کلیات آن را برای کارگردان ملموس کند.
وی نقش طراحی صحنه در توفیق یک اثر نمایشی را بسیار پر اهمیت خواند و افزود: طراحی صحنه یک جلوه و نما نیست که ما یک فضایی را معرفی کنیم.
این کارشناس با بیان این که برخی کارگردان ها پس از تمرینات و انجام کار به سراغ طراحی صحنه می روند تصریح کرد: کارگردان یا طراح صحنه باید قبل از شروع کار، صحنه را طراحی کنند.
سلیمی ادامه داد: به مدد برگزاری سه دوره آموزشی طراحی صحنه در حوزه هنری استان هنرمندان توانا و مستعدی به جشنواره سال گذشته و همین جشنواره معرفی شده اند و مشغول فعالیت هستند.
عضو هیأت بازبینی دومین جشنواره تئاتر جوان سوره ماه یزد افزود: اگر زمینه برگزاری این جشنواره توسط حوزه هنری فراهم نشده بود کارگردانان جوان و مستعد یزدی سال ها طول می کشید تا بتوانند خودشان را اثبات کنند.
وی با اشاره به لزوم پرورش نمایشنامه نویسان بومی گفت: نمایشنامه نویسی کاری زمان بر و پژوهشی است و به خاطر مسائل مادی، زیاد وقت صرف آن نمی شود.
سلیمی گفت: حوزه هنری می تواند با آموزش استعدادهای جوان و علاقه مند، متون نمایشی فاخر با محتوا و مضمون بومی یا حداقل آثاری که با اقلیم ما منطبق باشد را تولید و معرفی کند.
این هنرمند با اشاره به این که ما باید از تکرار، کپی و تقلید غلط در عرصه هنرهای نمایشی دست برداریم، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت ها و قابلیت های بومی خودمان یک چیزی را به دنیای درام و هنرهای نمایشی جهان اضافه کنیم.
وی در همین رابطه افزود: تحقق این امر منوط به شناسایی توانمندی ها و تولید آثار فاخر و جدید بر اساس اقلیم و شاخص های متعدد بومی و منطقه ای است.  
دومین جشنواره استانی تئاتر جوان سوره ماه از 16 تا 18 مرداد در یزد برگزار می شود.