زمان : 10 Mordad 1394 - 10:33
شناسه : 108594
بازدید : 7050
قبل از انتخاب ضد آفتاب به چه نکاتی باید توجه کرد؟/توصیه هایی مهم درباره لوازم آرایش !   10 مهارت های زیبایی در 10دقیقه راهنمایی خرید ضد آفتاب - می‌خواهید ضدآفتاب بخرید؟ مرطوب‌کننده و ضدآفتاب مناسب بخرید قبل از انتخاب ضد آفتاب به چه نکاتی باید توجه کرد؟/توصیه هایی مهم درباره لوازم آرایش ! 10 مهارت های زیبایی در 10دقیقه در تابستان چون تعریق بیش از زمستان است، استفاده از ضدآفتاب‌ها باید با فاصله زمانی کوتاه‌تری تجدید شود...

انتخاب نوع ضدآفتاب در فصل زمستان و تابستان، تفاوت چندانی با هم ندارد؛ ولی در زمینه انتخاب ضدآفتاب مناسب، باید به چند مورد اصلی توجه کرد: 

1-    در تابستان چون تعریق بیش از زمستان است، استفاده از ضدآفتاب‌ها باید با فاصله زمانی کوتاه‌تری تجدید شود که این زمان هر 2 ساعت یک بار پیشنهاد می‌شود. در زمستان چون هوا خشک‌تر است و تعریق به میزان کم‌تری انجام می‌شود و شست‌وشوی پوست نیز در محیط بیرون به‌دلیل سرمای هوا و پایین بودن تعریق کمتر  صورت می‌گیرد، می‌توان با تواتر کمتری ضدآفتاب را استفاده کرد؛ یعنی به‌نظر می‌رسد، هر 3 ساعت یک‌بار کافی باشد؛ البته همان‌طور که گفته شد، اسکی‌بازان باید بسیار محتاط باشند؛ یعنی اولا از ضدآفتاب‌های حاویSPF بالا (50 به بالا) استفاده کنند، ثانیا هر 1 تا 2 ساعت، ضدآفتاب را تجدید کنند؛ چرا که برف و یخ تا 85 درصد UVB را منعکس کرده و خطر آفتاب‌سوختگی در این شرایط بسیار بالا می‌رود.

2-    افرادی که پوست خشکی دارند، بهتر است در زمستان از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنند که حاوی مرطوب‌کننده نیز باشد و مصرف ضدآفتاب‌های فاقد چربی برای این افراد مناسب نیست؛ این افراد باید از شست‌و‌شوی بیش‌از‌حد پوست پرهیز کنند. البته بیماران مبتلا به جوش صورت (آکنه)، باید در این فصل همچنان از ضدآفتاب‌های فاقد چربی استفاده کنند و درصورت احساس خشکی صورت، می‌توانند از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی کمک بگیرند.

3-    معمولا این سوال پیش می‌آید که افرادی که می‌خواهند از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنند، باید اول ضدآفتاب بزنند یا اول کرم مرطوب‌کننده؟ در پاسخ باید گفت، اگر فردی ازضدآفتاب‌های فیزیکال استفاده می‌کند، می‌تواند ابتدا مرطوب‌کننده بزند و سپس از ضدآفتاب استفاده کند؛ اما اگر فرد از ضدآفتاب شیمیایی استفاده می‌کند، ابتدا باید روی پوست تمیز و غیرچرب ضدآفتاب بزند و حداقل 20 دقیقه از کرم دیگری استفاده نکند تا جذب پوست شود و بعد  از آن، مرطوب‌کننده بزند.

برای انتخاب مرطوب‌کننده مناسب باید به نوع پوستتان توجه کنید. اگر پوستی معمولی دارید، بهتر است مرطوب‌کننده‌ای معمولی انتخاب کنید و اگر پوست شما بیش از حد خشک است، بهتر است از مرطوب‌کننده‌های بسیار قوی کمک بگیرید.
همچنین برای پوست‌های چرب، یک مرطوب‌کننده ملایم هم کارساز خواهد بود. در صورتی که پوست شما خیلی خشک است ولی به انواع قوی مرطوب‌کننده دسترسی ندارید، از همان مرطوب‌کننده‌های معمولی منتها به دفعات بیشتر در طول روز استفاده کنید.

در انتخاب ضدآفتاب هم دقت کنید که انواع فاقد چربی برای فصل پاییز و زمستان مناسب نیستند چون به خشکی پوست کمکی نمی‌کنند. دقت کنید که کرم ضدآفتاب حتی باید روی لب‌ها هم ‌زده شود. به ویژه اگر ورزش‌های برفی مانند اسکی را انجام می‌دهید، می‌توانید از ضدآفتاب‌های فیزیکی مانند اکسیدوزنک استفاده کرده و آنها را روی پوست صورت و لب‌هایتان بمالید. بعضی از خانم‌ها تصور می‌کنند باید هم کِرِم مرطوب‌کننده، هم ضدآفتاب و هم کِرِم‌پودر یا پنکیک را روی پوست صورت‌شان بزنند؛ در حالی که اگر کِرِم ضدآفتاب شما از نوع بدون چربی نباشد، وقتی از آن استفاده می‌کنید نیازی به مرطوب‌کننده ندارید. اگر از کِرِم‌های ضدآفتاب رنگی هم‌رنگ پوستتان استفاده کنید، از مصرف کِرِم‌پودر یا پنکیک هم بی‌نیاز خواهید شد. پس برای مواقعی که در منزل هستید از کِرِم مرطوب‌کننده و برای مواقعی که از خانه خارج می‌شوید از کِرِم ضدآفتاب استفاده کنید.

راهنمایی خرید ضد آفتاب - می‌خواهید ضدآفتاب بخرید؟

آشنایی با معیارهای انتخاب یک ضدآفتاب مناسب
 

با شروع فصل زمستان و کاسته شدن از شدت نور آفتاب، خیلی‌ها تصور می‌کنند که دیگر نباید از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند و به همین خیال، ضدآفتاب‌ها را کنار می‌گذارند. ولی پزشکان توصیه می‌کنند در هر شرایطی باید از ضد آفتاب‌های گوناگون استفاده کرد؛ ولی چه ضدآفتابی؟ و با چه ویژگی‌هایی؟
به تازگی کرم‌های ضدآفتاب به‌طور جدی زیر سوال رفته‌اند! زیرا رتبه‌بندی بیش از 700 نوع از محصولات ضدآفتاب در ایالات متحده آمریکا نشان داد که 84 درصد این محصولات، حفاظت کافی از پوست در برابر آفتاب ندارند. مطالعه انجام شده توسط کار گروه محیط زیست که یک گروه غیرانتفاعی است به بررسی بیش از 400 مقاله درباره محتویات ضد آفتاب‌ها پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از ضد آفتاب‌های رایج به سرعت در برابر آفتاب تجزیه می‌شوند و یا از بسیاری از اشعه‌های مضر از جمله ماورای ‌بنفش ممانعت نمی‌کنند.


ضدآفتاب‌ها هم رتبه دارند
 

رتبه‌بندی انجام شده در جولای 2007 حاکی از یک مشکل مشابه است: تمام ضد آفتاب‌ها به طور مساوی تهیه نمی‌شوند. در عوض، محققان متوجه شدند که این مواد با همان عامل حفاظتی در برابر آفتاب (SPF)، در ارتباط با قدرت کلی‌شان در ممانعت از اشعه‌های ماورای بنفش، عملکردی از «عالی» تا «ضعیف» را داشته‌اند. با توجه به این که بسیاری از مردم هنگام انتخاب یک محصول ضدآفتاب، به تنهایی بر مساله SPF تاکید دارند، بنابراین این رتبه‌بندی‌ها نشان می‌دهد تعداد اندکی هستند که همه حرف را می‌زنند! عامل حفاظتی در برابر آفتاب (SPF) توانایی ممانعت از اشعه‌های ماورای بنفش B را می‌سنجد، اما هیچ چیزی در مورد قدرت ضدآفتاب در برابر اشعه‌های ماورای بنفش A نمی‌گوید که هر دو به طور یکسان، شکلی از تشعشع مضر هستند که موجب ایجاد تاول‌ها و از همه جدی‌تر، سرطان پوست می‌شوند. اشعه‌های ماورای بنفش A برعکس اشعه‌های ماورای بنفش B که موجب آفتاب‌سوختگی می‌شود، اثر فوری بر جای نمی‌گذارد.


عوارض اشعه‌ها
 

در معرض اشعه‌های ماورای بنفش A یا ماورای بنفش B قرارگرفتن می‌تواند به بروز مشکلات جدی منجر شود. آمارها در آمریکا نشان می‌دهد هر سال 8000 نفر بر اثر بیماری سرطان پوست یا ملانوم که اغلب به علت در معرض بیش از حد بودن اشعه ماورای بنفش به وجود می‌آید، جان خود را از دست می‌دهند. دکتر ریگل می‌گوید: «با وجود دلایلی که برای استفاده از مواد ضدآفتاب وجود دارد، این برچسب‌ها موجب می‌شود که استفاده صحیح از این مواد تحت‌الشعاع قرار گیرد.»


معیار ضدآفتاب مناسب
 

آیا تصور می‌کنید فقط SPF معیار ضد آفتاب مناسب است؟ بله؟ اما عوامل دیگری هم موثر است.
SPF هنوز اهمیت دارد: هرچند که SPF چیز زیادی در مورد یک محصول ضد آفتاب نمی‌گوید اما باید هنوز هم عامل مهمی در انتخاب محصول باشد. دکتر رایگل پیشنهاد می‌کند که هرگز میزان کمتر از 30 را انتخاب نکنیم.
توجه به ترکیبات: برخلاف SPF، عدد سریع و آسانی برای مشخص‌کردن قدرت یک ماده ضد آفتاب پیشگیری کنند و از اشعه‌های ماورای بنفش A وجود ندارد. بهترین راه برای گفتن اینکه شما از محافظت کافی از اشعه ماورای بنفش A برخوردار هستید یا نه، این است که نگاهی به ترکیبات آن بیندازید. دکتر ریگل می‌گوید: «دو ترکیب وجود دارد که نشان خوبی از این است که شما در برابر اشعه ماورای بنفش A، ایمن هستید: آوئوبنزون یا پارسول 1789.»
با ثبات بودن: با توجه به این که ترکیبات بلوک‌کننده اشعه ماورای بنفش A مهم هستند، آنها نیز ممکن است موجب شود تا محصول ضد آفتاب، در آفتاب سریع‌تر تجزیه شود. به همین دلیل است که یک ماده سوم لازم است: ترکیباتی برای ثبات ماده ضد آفتاب. نوتروژن با تکنولوژی هلیکوپلکس یا هر چیز دیگری با مکسوری، انتخاب‌های برتر دکتر رایگل برای ثبات محصول ضد آفتاب می‌باشد.
استفاده زودهنگام و مکرر: اگر از محصول ضد آفتاب هنگامی استفاده می‌کنید که تازه بدن‌تان شروع به احساس گرم‌شدن نموده، در این صورت بسیار دیر شروع کرده‌اید و از قبل تاخیر داشته‌اید! پروفسور مارتین وین‌استاک‌ استاد رشته پوست دانشگاه براون می‌گوید: «برخی از مردم در مورد محصول ضد آفتاب هنگامی فکر می‌کنند که شروع به احساس گرم‌شدن در پوست‌شان می‌کنند! اما به آنها دوز خطرناک اشعه ماورای بنفش، بسیار قبل از این موقع، رسیده است!» دکتر وین استاک توصیه می‌کند که نیم ساعت قبل از رفتن به بیرون، از محصول ضدآفتاب استفاده کنند و هر دو ساعت یک بار از آن دوباره استفاده نمایند.
می‌‌خواهید برنزه شوید؟ دکتر هولی‌هان اخطار می‌کند که: «هیچ محصول یا ترکیب کامل وجود ندارد که بگوید محصول ضد آفتاب می‌تواند به اندازه کافی از ما در برابر سرطان پوست حفاظت کند. مهم این است که نه فقط از محصول ضد آفتاب استفاده کنیم بلکه از اصول ایمنی که به ما بارها و بارها گفته‌اند، تبعیت کنیم.»
این اصول عبارتند از این که تمام سطوح بدن را به طور یکسان بپوشانیم، در ساعات خاص زیر آفتاب نرویم و مهم‌تر از همه این که پوست‌مان را با کلاه یا لباس نازک بپوشانیم. یادمان باشد برای لذت‌بردن از دریا و ساحل و شنا، باید ترکیبی از این موارد را همراه با یک محصول ضدآفتاب استاندارد و ایمن به کار ببریم تا نگران مسایل بعدی نشویم.

راهنمای خرید کرم - چه کرمی بخریم؟ چقدر کرم بزنیم؟



گفتگو با دکتر حسین طباطبایی*
می‌دانید کدام کِرِم‌های آرایشی و بهداشتی را می‌توان بدون نسخه پزشکان خرید و استفاده کرد؟ می‌دانید بهترین طرز استفاده از کِرِم‌ها چیست؟ دکتر حسین طباطبایی، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.

آقای دکتر! کدام کِرِم‌های آرایشی و بهداشتی را می‌توان بدون تجویز پزشکان از داروخانه‌ها خرید و مصرف کرد؟
 

با توجه به اینکه کِرِ‌م‌های آرایشی و بهداشتی استاندارد و باکیفیت، قیمت نسبتا بالایی دارند و با توجه به مبلغ ویزیت نه چندان بالای پزشکان و متخصصان پوست، توصیه من این است که ترجیحا کِرِم‌های آرایشی و بهداشتی را هم که اثر دارویی ندارند، با تجویز پزشک مصرف کنید. خوشبختانه در تمام شهرستان‌های کشورمان هم پزشکان متخصص پوست و مو در دسترس بیماران هستند. با وجود این، کِرِم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب را می‌توان بدون تجویز پزشک خریداری کرد.


کِرِم‌هایی که در ماهواره‌‌ها تبلیغ می‌شوند، قابل اعتمادند؟
 

اصلا! در تبلیغات ماهواره‌ای، کِرِم‌ها را برای همه به طور یکسان تجویز می‌کنند و توجهی به اختلافات سن، جنس، بیماری‌های احتمالی پوستی یا داخلی، نوع پوست و... ندارند. بدیهی است که این محصولات برای همه مصرف‌کنندگان نمی‌توانند مفید باشند. این در حالتی است که تاجر تبلیغ کننده را دارای حسن‌نیت بدانیم ولی واقعیت این است که در بسیاری موارد، فوایدی که برای کِرِم توصیف می‌شود، گمراه‌کننده است و هیچ‌گونه اشاره‌ای به عوارض جانبی آن نمی‌شود. اگر بیماران در بازار کشوری که محصول را ساخته، تحقیق کنند، می‌بینند که اصلا چنین کِرِمی وجود ندارد و آن را برای مصرف در بازار ایران تهیه کرده‌اند یعنی هیچ‌گونه نظارت قانونی و بهداشتی روی آن اعمال نمی‌شود. بیماران بدانند که پزشکان متخصص پوست کشورمان به دلیل ضرورت‌های شغلی‌شان از تمام کِرِم‌های استاندارد و مفید اطلاع دارند و دلیل عدم تجویز این کِرِم‌ها برای بیماران، صرفا شناخت آنها از عدم تاثیر یا عوارض جانبی قابل‌توجه آنهاست.


مگر اینها چه عوارضی دارند؟
 

اولا تاثیر‌هایی که در تبلیغ محصول بیان می‌کنند، اصلا دیده نخواهد شد. ثانیا علایم حساسیت پوستی مانند قرمزی، پوسته‌پوسته شدن، خارش و سوزش پوستی ایجاد و بعضی‌ها دچار لک‌های پوستی تیره، روشن و حتی جوشگاه‌هایی در پوست می‌شوند و بالاخره اینکه مبلغ زیادی صرف می‌شود بدون اینکه نتیجه مثبتی عاید شود. تازه، اگر بیمار دچار عوارض پوستی شود، هیچ مرجعی برای پاسخگویی وجود ندارد. اکثرا تلفن تماس قبلی که با آن محصولات خریداری می‌شود، قطع یا واگذار شده است.


بهترین روش مصرف یک کِرِم آرایشی و بهداشتی چیست؟
 

بهترین راه مصرف کِرِ‌م‌های استاندارد و بدون نیاز به نسخه، مطالعه بروشور داخل محصول است؛ هر چند معمولا اطلاعات ارائه شده کامل نیست.


به نظر شما برای درمان‌ مشکلات پوستی به کدام پزشکان باید مراجعه کرد؟
 

بدیهی است که متخصصان پوست در درجه اول، مجاز به تجویز کِرِم‌های آرایشی و بهداشتی هستند؛ چون تجویز این کِرِم‌ها در حیطه دانش‌ تخصصی آنهاست. چنانچه پزشکان متخصص پوست در دسترس نباشند، دکتر داروساز (نه تکنیسین داروخانه) و پزشکان دیگر هم هستند.


آیا فروشگاه‌ها هم می‌توانند این کِرِم‌های آرایشی- بهداشتی را بفروشند؟
 

تنها مکان مجاز فروش کِرِم‌های آرایشی بهداشتی داروخانه‌ها هستند که علاوه بر نگهداری کِرِم‌ها در درجه حرارت و رطوبت مناسب، آشنایی کامل به نوع، استاندارد بودن محصول و کنترل تاریخ مصرف دارند. هرگز محصولات فاقد مجوز از وزارت بهداشت و احیانا تقلبی را نه می‌خرند و نه می‌فروشند؛ چون مسوولیت مستقیم در برابر مراجع قانونی و بهداشتی دارند. فروش این‌گونه محصولات خارج از داروخانه غیرقانونی است، حتی پزشکان متخصص پوست هم در مطب‌شان اجازه فروش کِرِم‌های‌ آرایشی بهداشتی را ندارند.


حرف آخر
 

کِرِم‌های ضدچروک، دور چشم، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب‌ 4 پایه اصلی تجویز کِرِم‌ها هستند که بسته به جنس، سن، نوع پوست و بیماری‌های زمینه‌ای پوستی و داخلی از انواع مختلف تجویز می‌شوند. به عنوان نمونه، یک خانم 50 ساله با پوست خشک در مقایسه با یک خانم 30 ساله با پوست چرب، به کِرِم‌های متفاوتی نیاز دارد. در مواردی، روشن‌کننده‌ها و ضدلک‌ها، لایه‌بردارها، شوینده‌های مناسب پوست و... هم اضافه می‌شوند. مرطوب‌کننده‌ها به‌طور نامحدود از صبح تا شب، موقع احساس خشکی پوست مصرف می‌شوند. گاهی افرادی که پوست چرب دارند، فکر می‌کنند به مرطوب‌کننده نیاز ندارند، در حالی که این‌گونه افراد هم به مرطوب‌کننده فاقد چربی دارند. کِرِم‌های ضدآفتاب 20 تا 30 دقیقه قبل از خروج از منزل باید با ضخامت کافی مالیده و هر 2 تا 3 ساعت یک بار تکرار شود، به شرطی که به‌طور طولانی در فضای باز باشند، بدون توجه به نوع هوا اعم از آفتابی، ابری، بارانی. برخی از افراد باید کِرِم های ضدآفتاب استفاده کنند. کِرِم‌های ضدچروک عمدتا شب‌ها 5/0 تا 1 ساعت قبل از خواب به ضخامت کافی و همراه با کِرِم‌های دور چشم مالیده می‌شوند که تا موقع خواب جذب شده‌اند و تا فردا صبح برای نماز صبح یا شست‌وشوی صورت روی پوست می‌مانند. کِرِم‌های ضدچروک مخصوص روز هم ساخته شده و با کِرِم ضدچروک شب متفاوت است. کِرِم‌های دور چشم صبح‌ها و شب‌ها باید استفاده شوند. چنانچه ضخامت کِرِم‌های مصرفی نازک باشد، تاثیر آنها کاهش می‌یابد.
نگاه دوم/ دکتر محمد شیذرپور**

کِرِم باید روی پوست لایه‌ 1/0 میلی‌متری تشکیل دهد
 

به نظر شما چه مقدار کِرِم ضد‌آفتاب، کِرِم دست و صورت و کِرِم مرطوب‌کننده باید در هر بار مصرف روی پوست مالید تا موثر باشد؟
 

با مالیدن کِرِم به سطح پوست باید یک لایه نازک 1/0 میلی‌متری تشکیل ‌شود. استفاده مقادیر بیشتر فایده ندارد و اثر آن را افزایش نمی‌دهد. تقریبا یک گرم از کِرِم را می‌توان روی سطحی حدود 10×10 سانتی‌متر از سطح پوست استفاده کرد؛ یعنی یک گرم کِرِم برای 10 درصد سطح بدن کافی است. استفاده از «واحد بند انگشت» یک روش عملی برای مشخص کردن مقدار کرم مورد نیاز نواحی مختلف بدن است. یک «بند انگشت» عبارت است از مقدار کِرِمی که از یک تیوپ کِرِم با قطر دهانه خروجی 5 میلی‌متر خارج شود و روی بند اول انگشت اشاره یک فرد بالغ قرار گیرد. این مقدار تقریبا برابر نیم‌ گرم است. مقدار کِرِم لازم برای صورت و گردن برابر 5/2 «واحد بند انگشت» است. مقدار کِرِم لازم برای پوشاندن یک دست یک «واحد بند انگشت» است؛ یعنی برای یک کف دست نصف «واحد بند انگشت» نیاز است. به‌عنوان یک روش ساده برای مشخص کردن میزان کِرِم لازم برای نواحی مختلف بدن باید بدانیم که به ازای هر کف دست از سطح پوست، نیم «بند انگشت» کِرِم لازم داریم.

توصیه هایی مهم درباره لوازم آرایش !

 10 مهارت های زیبایی در 10دقیقه
ظرف مدت کوتاهی به جذاب ترین دختر دنیا تبدیل می شوید

برای اینکه آرایش زیبایی انجام دهید لازم نیست لوازم آرایش متنوع و متعددی داشته باشید.مهم این است که این لوازم از کیفیت بالایی برخوردار باشند.نکاتی در مورد لوازم آرایشی:

استفاده از لوازم آرایش خوب و مناسب ، مهارت و هنر شما را به بهترین نحو نشان می‌دهد و آرایشی زیبا و طبیعی را به ارمغان می‌آورد.

برای اینکه آرایش زیبایی انجام دهید لازم نیست لوازم آرایش متنوع و متعددی داشته باشید.‌یک رژگونه،‌یک پوشاننده،‌یک برس برجسته کننده و‌یک فرمژه ، 4 وسیله‌ی اصلی برای آرایشی مناسب و ساده هستند. مهم این است که این لوازم از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

شکل ظاهری:

بسیاری از لوازم آرایشی در بسته بندی‌های خود اپلیکاتورهای پلاستیکی و اسفنج‌های نازک دارند که عموما" کیفیت مطلوبی ندارند و صرف نظر از رایگان بودن از هیچ امتیازی از نظر کیفی و عمر مفید برخوردار نیستند ، ولو اینکه ظاهری زیبا داشته باشند.

کرم پودر‌یا کرم مایع آرایشی مناسب:

توصیه : استفاده از اسفنجی با لبه‌های گرد که براحتی در دست جای گیرد باعث می‌شود که اسفنج به آرامی روی سطح پوست حرکت کند و با جلا بخشیدن به آرایش شما نهایتا" آرایشی صاف و‌یکنواخت و بی نقص خواهید داشت. از اسفنجی استفاده کنید که لاتکس نباشد ( به ویژه اگر پوست حساسی دارید) و از موادی تهیه شده باشد که با شستشو‌ی روزانه، مواد آرایشی به راحتی از سطح پوست پاک نشود.

پرهیز : لاتکس‌های آرایشی شما را مجبور می‌کند مقدار زیادی مواد مرطوب کننده و اضافی تهیه کنید و از کرم پودر زیاد استفاده کنید و شکل ظاهری آن نیز استفاده از آن را دشوار می‌سازد.به علاوه با اولین شستشوی صورت مواد آرایشی روی صورت پخش می‌شود.

از رژ گونه‌ی ملایم استفاده کنید

توصیه : برس رژ گونه باید پر مو باشد و نوک موهای آن گرد باشد ، تا به راحتی روی صورت حرکت کند. مسیر حرکت برس روی پوست نیاید به صورت حلقوی باشد.کافی است کمی رژگونه به شکل مایل روی گونه‌ها بزنید تا رنگ آن به شکل طبیعی و‌یکنواخت پخش شود. فراموش نکنید که برس رژگونه را باید مرتبا" بشویید و خشک کنید.

پرهیز : از برسی که موهای صاف و تیز دارد وخطی صاف روی گونه‌ها تا شقیقه‌ها به جای می‌گذارد استفاده نکنید.

استفاده از سایه‌ی چشم

توصیه : بهترین برس سایه‌ی چشم برسی است که پهن و نرم باشد بطوریکه بتوان سایه را روی پلک به صورت لایه ای نازک و‌یکنواخت پخش کرد. برای خط کشیدن ، پخش کردن‌یا کشیدن طرح‌های مختلف با سایه از برس‌های مناسب هر مورد استفاده کنید.

پرهیز : برس باریکی که معمولا" در بسته بندی سایه‌های چشم قرار دارد مخصوص کشیدن خطوط باریک در طول مژه‌ها است ولی دسته‌ی کوتاه آن غالبا" کار را دشوار می‌کند و شما با استفاده از این برس‌ها نمی توانید از ترکیبی از رنگها استفاده کنید.

از پودر پنکک به شکل حرفه ای و صحیح استفاده کنید

توصیه : برس پنکک باید لایه‌های اضافی پودری که روی پوست قرار گرفته را پخش و صاف کند تا پودر به شکلی طبیعی و‌یکنواخت روی پوست بخوابد ( مهم نیست پودر چه ضخامتی داشته باشد ، مهم‌یکنواختی آن است). این برس باید براحتی روی برجستگی‌ها و فرو رفتگی‌های صورت مثل کناره‌های چشم‌ها و بینی بلغزد. این برس را هفته ای‌یکبار بشویید.

پرهیز : اسفنج‌های پنکک اوائل خوب و مناسب عمل می‌کنند ولی پس از چندین بار استفاده کثیف شده و محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها خواهند شد. تمیز کردن آنها بطور کامل کار سختی است و معمولا" بعد از مدتی قادر به پوشاندن گوشه‌ها و فرو رفتگی‌های صورت نیستند و به این ترتیب آرایشی صاف و‌یکنواخت با این برسها امکان پذیر نخواهد بود.

نکته
اگر‌یک وسیله‌ی آرایشی باشد که شما هرگز نباید از آن دور باشید، آن سوآب پنبه ای است. این سوآب‌ها برای پاک کردن ریمل‌های پخش شده در زیر چشم ، و پاک کردن آرایش از صورت فوق العاده اند. به علاوه جنس این سوآب‌ها ( %100 کتان) از نظر بهداشتی ایده آل است