زمان : 16 Ordibehesht 1394 - 02:43
شناسه : 104182
بازدید : 3131
اشکذرقطب گردشگری اسب در کشور اشکذرقطب گردشگری اسب در کشور

یزدفردا:با برنامه ریزی های انجام شده شهرستان اشکذر به قطب گردشگری اسب در کشور تبدیل می شود

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نشست ها و کمیته های تخصصی و جلسات کارگروه صنعت اسب، سوارکاری و گردشگری اسب در شهرستان اشکذر نشانه توجه جدی مسئولین به این صنعت و تاثیر آن بر گردشگری شهرستان اشکذر است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر اظهار داشت: در راستای توسعه صنعت اسب و تاثیر آن بر گردشگری در شهرستان اشکذر کمیته های تخصصی تشکیل وبرنامه ریزی  های لازم به عمل آمده که باهمکاری و تعامل ادارات مرتبط شاهد تحولات اساسی در این خصوص خواهیم بود.  

پیگیری واگذاری زمین به متقاضیان  با همکاری و مشارکت هیأت سوارکاری، جهاد کشاورزی و منابع­طبیعی ـ جذب سرمایه­ گذار توسط اداره ورزش و جوانان و میراث فرهنگی شهرستان اشکذر در صنعت اسب سوارکاری و گردشگری صنعت اسب ـ صدور مجوزهای لازم توسط میراث فرهنگی شهرستان درخصوص گردشگری اسب ـ پیگیری تعلق گرفتن تسهیلات بانکی کم بهره به باشگاه­ داران و اسب­داران توسط مدیریت جهاد کشاورزی ـ پیگیری واگذاری زمین پیست سوارکاری تو سط شهردار و شورای شهر اشکذر ـ تقسیم سایت 11 هکتاری در منطقه چرخاب و دادن اولویت در واگذاری زمین به باشگاه­ داران بومی شهرستان توسط جهاد کشاورزی پس از استعلام از میراث فرهنگی شهرستان ـ پیگیری اعتبارات اعطایی به زیرساخت­های صنعت اسب توسط اداره ورزش و جوانان ـ شناسایی و مکان ­یابی عرصه­هایی با قابلیت و توانایی مناسب جهت باشگاه­های سوارکاری و پرورش اسب در پهنه خضرآباد توسط جهاد کشاورزی و منابع­طبیعی شهرستان ـ پیگیری  بیمه کارگران باشگاه­های اسب ـ پیگیری  طراحی المان اسب برای میدان ورودی اشکذر توسط شهرداری و شورای شهر اشکذر ـ تأکید بر ساماندهی وضع موجود و اولویت ­بندی باشگاه ­ها متولی آن توسط  جهاد کشاورزی ـ مدیریت ساماندهی وضع موجود و تهیه بانک اطلاعاتی توسط جهاد کشاورزی  و با همکاری شهرداری شهر اشکذر ـ ایجاد سایت اسب و سوارکاری توسط اداره ورزش و جوانان شهرستان اشکذر از نتایج این جلسات است.

گفتنی است: شهرستان اشکذر یکی از قطبهای پرورش اسب اصیل کشور می باشد که بالغ بر هزار اسب اصیل عرب و نیمی از باشگاه های پرورش این اسب در کشور را به خود اختصاص داده است به طوری که هرساله جشنواره زیبای اسب اصیل عرب در این شهرستان برگزار می گردد. تاکید اسلام به اسب سواری ، استفاده از اسب در مراسم تعزیه، طبیعت خاص منطقه و علایق مردم این خطه باعث توجه ویژه به این صنعت گردیده است .

اسبهای دنیا دارای ۱۸ دنده، ۶ مهره کمری و ۱۸ مهره دمی می‌باشند. اما اسب عرب دارای ۱۷ دنده، ۵ مهره کمری و ۱۶ مهره دمی می‌باشند. این اختلاف، به تحرک زیاد و ناحیه دم حیوان کمک می‌کند. ناحیه پشت حیوان کوتاه و تا حدودی مقعر می‌باشد. دست و پای قوی و بدن جمع و جور جزء صفات خوب اسب عرب است.