به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد قنات زارچ یکی از قدیمی ترین قنات های یزد محسوب می شود که هفتاد پایه (پله) دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این خصوص گفت: این قنات یکی از قنوات ارزنده و کهن استان یزد است که بنابر اظهارات معمرین، متصدیان و کارشناسان امور قنات قدمت آن بین دو تا سه هزار سال می باشد که مطمئناً سابقه احداث این قنات از قدمت ابنیه ای که براساس مسیر آن ایجاد شده اند نظر مسجد جامع یزد قدیمی تر می باشد و باتوجه به منابع تاریخی و نظر کارشناسان قنات زارچ مربوط به دوره پیش از اسلام و دوره ساسانی است که وجه تسمیه آن نیز مربوط به مظهر قنات یعنی شهر زارچ است.

محسن ذاکری نیا افزود: قنات زارچ ازنظر طول در ردیف طولانی ترین قناتهای استان قرار دارد که متشکل از دو شاخه اصلی شور و شیرین و یک شاخه فرعی می باشد که طول آن 80 کیلومتر می باشد و در عمق 23 متری احداث شده است.

وی عنوان کرد: در دوران گذشته با هدف بهره برداری از آبهای زیرزمینی جهت مشروب ساختن اراضی کشاورزی این قنات احداث شده است و در حال حاضر نیز کارایی خود را دارا می باشد که با ساختن پایابها و آسیابهای متعدد در مسیر قنات از آب و پتانسیل آن استفاده می گردد.

ذاکری نیا تصریح کرد: قنات زارچ یکی از قناتهایی است که به مقاومت خود در برابر افت شدید سطح آب زیرزمینی و تکنولوژی مدرن ادامه داده است و یکی از کهنترین شاهکارهای تمدن بشری در امر آبیاری و آبرسانی شهر یزد است.

شایان ذکر است جوی ربانی، جوی قدمگاه، جوی امام حسین ، جوی وقت الساعت، جوی سیدرکن الدین، جوی کلیمیان و جوی محل تل ازجمله پایابهای شاخه شیرین قنات زارچ می باشند.

گفتنی است این بنا به شماره 14830 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا