ابرکوه خبرنگار یزد فردا مهدی کارگر " آهنگ حماسی ماه محرم این شهرستان که یک آهنگ حزون آوربرای عزاداری سید الشهدا می باشد درکشور بی نظیر ومنحصر به فرد است .

این آهنگ که باعنوان آوا نوای محرم ابركوه است كه بیش از یك قرن سابقه در عزاداری محرم این شهرستان دارد و با نواختن آن زن ومرد ، پیر و جوان  را در مجالس روضه متاثر می شوند .
این آهنگ در این شهرستان به عنوان آهنگ بومی و محلی طبل و سنج و شیپور همراه با هم مراسم زنجیرزنی را حماسی    می كند .
رتیم این آهنگ ( طبل و شیپور) که در كشورمنحصر به فرد است و توسط بزرگان این شهرستان بویژه مرحوم آیت الله میرزاعبدالغنی ازمجتهدان نامی ابرکوه بیش از یك قرن گذشته برای الگوبرداری برای زیارت به كربلا مشرف شدند و آن زمان در میان آهنگ هایی كه به مناسبت سوگواری سیدالشهدا(ع) رواج داشت این سبك را الگوبرداری كردند كه اكنون به عنوان فرهنگ بومی ابركوه مطرح است .
آیت الله میرزا عبدالغنی یكی از مجتهدان یك قرن گذشته این شهرستان بودند كه بر 14علم اجتهاد داشته است و یكی از آن علوم آهنگ مذهبی بوده نقل شده است.
این مسئول اضافه كرد: طبل و شیپور ابركوه ، آهنگ حماسی ماه محرم این شهر است كه در نظم زنجیرزنی هیاتهای عزاداری اجرا میشود.
آوا نوای آهنگ محرم ابركوه كه به طبل و شیپور سنج معروف است بیشتر درمحله دربقلعه این شهرستان سابقه تاریخی دارد و این میراث بزرگ به هنگام ورود زنجیرزنان در تكایا ، حسینیه ها ، میادین ، كوچه ها و محافل روضه هر كدام با یك ریتم اجرا می شود . این آهنگ بیشتر در صبح عاشورا و در محله دربقلعه برای تعزیه خوانی استفاده شده و بیشتر حماسی است و با اجرای آن اشك خود به خود بر گونه های پیر و جوان و زن و مرد جاری می شود و حادثه عاشورا را در اذهان تداعی می كند و یادآور ابعاد حماسی كربلا می باشد.
اجراكنندگان این موسیقی  به صورت  موروثی این وظیفه را برعهده  دارند و هرسال بخاطر شوق وعلاقه مردم تعداد اجرا کنندگان این آهنگ و شرکت درمجالس امام حسین (ع) بیشتر می شود.
طبل و شیپور سنج زنان ابركوه بیشتر ازوراث خانواده های فتح اله اسماعیل ، حسین فتح اله ، علی فتح اله ، شیرخوان فتح اله ، غلامحسین محمدی پور، حسن كارگر ، زین العابدین عزیزی، حاج محمد عزیزی و عباس عزیزی پناه معروف به عباس شیپورزن و علی عطوف و فردی بنام اسكندر از محله بازار كه طبل بزرگی بر دوش داشته و امروز آن طبل معروف است به طبل اسكندر این آهنگ محلی را تاكنون اجرا كرده اند هستند.
در زمان های قدیم تمام ابركوه یك هیأت داشت و مردم شهر با حضور در محله درب قلعه كه بیشترین جمعیت را داشت هیأت را راه اندازی می كردند و هم اکنون طبالان از شب سوم محرم در تكایا ، حسینه ها آماده می شوند تا در ایام پور شور عزاداری محرم ابركوه كه طی روزهای ششم تا دهم محرم اوج دارد هیات زنجیر زنی را همراهی می کنند .
طبلی كه امروزه در ابركوه زده میشود اغلب با این آهنگ ها همراه است 'مظلومم حسین محرومم حسین'، 'یاحسین ، حسین ، حسین
رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: آهنگ که باعنوان آوا نوای محرم ابركوه است كه بیش از یك قرن سابقه در عزاداری محرم این شهرستان دارد و فهرست معنوی آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . عباس قدیریان در گفتو گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این آوا نوا كه آهنگ حماسی و بومی شهرستان ابركوه است بخاطر منحصر به فرد بودن آن سال 91 در شورای ثبت كشور در میان 31 استان مطرح شد و بخاطر اصالت مذهبی و حماسی آن كه داشت باشماره 699درفهرست آثار معنوی ایران به ثبت آثار ملی ایران رسید .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا