مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فرهنگ عشایر، به تامل در زندگی مردم این قشر و بهره گیری از روش زندگی آنها از سوی مردمان فرو رفته در دنیای تکنولوژی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، "مجید جوادیان زاده" روز چهارشنبه 10 اردیبهشت، در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فرهنگ عشایر در شهرستان خاتم حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد، با بیان اینکه عشایر، مرز داران، سنت داران و حافظان هویت بومی این کشور هستند گفت: نگاهی به زندگی این مردم و تاملی در آن، برای ما که در بطن تکنولوژی فرو رفته ایم یک نیاز است.
وی افزود: زندگی این مردم، زندگی همراه با تولید است و چنین روش زندگی که مصرف در آن معنایی ندارد یکی از مهمترین مواردی است که مردمان دنیای امروز از آن غافل بوده و حضور در چنین جوامعی، اندیشه در این خصوص را به آنها یاد آوری می کند.
جوادیان زاده، عدم تمرکز عشایر در یک نقطه را از ویژگی های مثبت آنها عنوان کرد و گفت: نشاط، شادابی و استفاده از رنگ های متعدد از دیگر ویژگی های زندگی این مردم است که جای آن در بسیاری از روش های زندگی امروزی خالی است.
به گفته این مقام مسئول، همه این موارد و آنچه با چشم از تولیدات این مردم شاهد هستیم، نکات مهمی است که لازم است از آن بهره برداری شود.
وی ادامه داد: از این رو، ما نیز امیدواریم که بتوانیم در اشاعه این فرهنگ با برگزاری جشنواره هایی از این دست و استفاده از ایده های آنها در مرکز استان و همچنین اداره استانداری کوشا باشیم.
گفتنی است که این جشنواره با هدف تقویت و ترویج فرهنگ عشایر برای نخستین بار در روستای کرخنگان واقع در بخش مروست شهرستان خاتم در فاصله 235 کیلومتری مرکز استان برگزار شد.
از جمله برنامه های این جشنواره، شب فرهنگ ایرانی، نمایشگاه عکس، مسابقات فرهنگی هنری، جشنواره خوارزمی و برنامه های متعدد دیگر است.
این منطقه قدیمی ترین گونه های گیاهی بنه را دارد و همچنین پناهگاه حیات وحش از جمله قوچ، میش، هوبره، گوزن زرد و مواردی از این دست است که به گفته مسئولان این شهرستان ، گنجایش آن را دارد که به عنوان منطقه اردوگاه دانش آموزی برای همه دانش آموزان استان تبدیل شود.

 



مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا