در دیدار سرپرست  دانشگاه یزد با جمعي از اساتيد ممتاز و پژوهشگران دانشگاه استراسبورگ کشور فرانسه که در دانشگاه یزد انجام شد زمینه های همکاری میان دانشگاه های یزد و استراسبورگ بررسی و بر توسعه ارتباطات بین المللی میان این دو دانشگاه تاکید شد.

در این دیدار که روز گذشته با حضور دکتر محمد صالح اولیاء سرپرست دانشگاه یزد، پروفسور كريستين مايار استاد دانشگاه استراسبورگ فرانسه در رشته زبان و فرهنگ آلمانی و رییس خانه دانشگاهی علوم انسانی آلزاس، پروفسور حسین بیک باغبان استاد ممتاز دانشگاه استراسبورگ و رییس مرکز دانشگاهی مطالعات و تحقیقات ایرانی آلزاس و پروفسور  کلان اشمایکل استاد دانشگاه استراسبورگ  برگزارشد طرفین با بیان قابلیت های موجود در دو دانشگاه، زمینه های مشترک برای همکاری‌های دو جانبه را معرفی کردند.

سرپرست دانشگاه یزد در معرفی این دانشگاه گفت: دانشگاه یزد، یک دانشگاه نسبتا جوان و همانند دانشگاه استراسبورگ، یک دانشگاه جامع است. وی با بیان اینکه این دانشگاه هم اکنون در بیشتر رشته ها در مقطع دکترا دانشجو می پذیرد خاطرنشان کرد: در حوزه تحصیلات تکمیلی، ارتباط با دانشگاه ‌های خارج از کشور را مفید و ضروری می دانیم و برای رسیدن به جایگاه خود در سطح کشور نیازمند توسعه ارتباطات علمی و تحقیقاتی با دانشگاه های مطرح جهان هستیم.

وی در ادامه گفت: دانشگاه یزد با توجه به پتانسیل هایی که دارد و شرایط محیطی شهر یزد، رشد قابل توجهی داشته است. وی افزود: دانشگاه ما در بعضی رشته ها نظیر معماری، منابع طبیعی و برخی از رشته های مهندسی به لحاظ علمی دارای جایگاه خوبی در کشور است. معماری یزد در کشور بسیار معروف است و در منابع طبیعی  و معدن پتانسیل های نابی داریم.

دکتر محمد صالح اولیاء با مفید و ضروری توصیف کردن اینگونه ملاقات‌ها اظهار کرد: در این ملاقات ها با بیان قابلیت ها و نیازمندی ها، زمینه های همکاری های  بیشتر شناسایی شده و بستر مناسب برای توسعه ارتباطات بین المللی فراهم می شود.

در ادامه پروفسور بیک باغبان استاد ممتاز دانشگاه استراسبورگ فرانسه به معرفی این دانشگاه پرداخت و گفت: دانشگاه استراسبورگ  یک دانشگاه جامع بزرگ و دارای تمام رشته های آموزشی مانند علوم انسانی،علوم اجتماعی، زبان، فنی مهندسی، علوم پایه و حقوق است. وی گفت: این دانشگاه در رشته علوم انسانی اولین دانشگاهی است که در تمام مقاطع دانشجو می پذیرد و زبان فارسی را تا مقطع دکترا تدریس می کند. وی افزود دانشگاه استراسبورگ از لحاظ علمی رتبه بالایی دارد در سال 1988در شیمی و2011 در پزشکی بیوشیمی جایزه نوبل دریافت کرد و در حال حاضر رتبه 5 در فرانسه و رتبه 98در دنیا است. وی اشاره کرد که فرهنگ ما بسیار غنی است و مردم ما از بهترین مردمان هستند و دانشگاه استراسبورگ آماده همکاری با دانشگاه های ایران است.

در ادامه این نشست پروفسور مایار استاد زبان دانشگاه استراسبورگ، هدف از این سفر را آشنایی با دانشگاههای ایران عنوان کرد  و ابراز امیدواری کرد دانشگاه یزد و دانشگاه استراسبورگ بتوانند در رشته های مورد نیاز تفاهم نامه همکاری امضا کنند. وی رشته هایی نظیر زبان فارسی و علوم طبیعی و زبان فرانسه را از جمله رشته های مناسب برای همکاری برشمرد و افزود دانشگاه استراسبورگ در تمام رشته های علمی از بالاترین قابلیت ها برخوردار است. وی خاطرنشان کرد: در گروه های علوم اجتماعی و علوم انسانی باید زمینه های تدریس و پژوهش را در استراسبورگ و دانشگاه یزد بررسی کنیم  و از رشته هایی که مشابهت بیشتری دارند شروع کنیم.

این استاد فرانسوی توضیح داد: در استراسبورگ 5 مدرسه فنی وجود دارد که یکی از آنها در مورد انرژی خورشیدی و ایجاد برق است و این می تواند بسیار برای دانشگاه یزد عامل مهمی باشد چراکه آفتاب در یزد بسیار زیاد است در این مورد دو  دانشگاه می توانند همکاری کنند.

وی در ادامه اظهار کرد از دانشگاه های ایران که تا به حال بازدید کردند بیشتر روی موضوعات بین رشته ای میان ایران و اروپا صحبت شده و با مشاهده پتانسیل های  بسیار خوب و سطح علمی بالای این دانشگاه ها، برای هرگونه همکاری علمی آماده اند.

استاد دانشگاه استراسبورگ درباره رشته معماری که مورد سوال دکتر اولیاء بود، گفت: مدرسه معماری در حال حاضر 100درصد جزء دانشگاه استراسبورگ نیست و تحت نظر اداره فرهنگ است ولی به تدریج قرار است به دانشگاه بپیوندد.

وی همچنین درباره همکاری با کشورهای آسیایی گفت: تا کنون با دانشگاه های کشور هندوستان و ژاپن در ارتباط بودند و با توجه به اینکه بسیاری از اساتید ایران در اروپا تحصیل کرده اند و همچنین دانشجویان ایرانی که در استراسبورگ مشغول به تحصیل هستند و دانشجویان فرانسوی که در ایران مشغول تحصیلند، می توان به گسترش همکاری های علمی با کشور ایران هم امیدوار بود.

شایان ذکر است اساتید دانشگاه استراسبورگ فرانسه در مراسم جداگانه ای که در سالن شهید منتظرقائم دانشگاه یزد برگزار شد، سخنرانی مبسوطی درباره آموزش زبان فارسی در دانشگاه استراسبورگ و روابط فرهنگی بین دنیای آلمانی زبان و شرق ارایه کردند.

                                                                                                                                        خبرنگار:الهام میرفخرائی

                                                                                                                                       تصاویر: رضا هژبر، رویا جلالی

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا