نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي گفت: با پيگيري مسئولان استان و كشور مسئله آب انتقالي بزودي حل شده و  مشکلات مردم استان یزد هرچه زودتر برطرف مي شود.

 

به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان يزد،محمد صالح جوكاردر جمع مدير و كاركنان شركت آبفا استان يزد ، افزود:  بحران ها هميشه قابل پيش بيني است كه يكي از بحرانهاي اين قرن در حال حاضر آب است كه به تبع آن در كشور ما نيز اين مشكل بروز نموده است.

وي ادامه داد: اگر اتفاقات اخير مديريت شده و به خواسته كشاورزان توجه مي گرديد اين مشكلات قابل پيشگيري بود و مردم استان يزد نيز با اين مشكلات مواجه نمي گرديدند.

رئيس مجمع نمايندگان استان يزد افزود: متاسفانه در مناطق بالادست زاينده رود بدليل برداشت بي رويه در صنعت و كشاورزي  اين مشكلات بوجود آمده است

جوكار افزود: به نظر مي رسد امكان مديريت صحيح اين بحران  در اصفهان وجود داشت .

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي گفت: خوشبختانه نشست هاي  متعددي كه در تهران برگزار شد و اخيرا نيز طي نشستي كه با حضور مسئولان سه استان اصفهان ، چهار محال و يزد برگزار گرديد تصميمات خوبي اتخاذ شد كه رضايت كشاورزان زحمت كش شرق اصفهان نيز تامين خواهد شد هر چند كه اگر زودتر از اين توسط مسئولان اصفهان اين مشكل و خواسته كشاورزان حل شده بود شاهد بروز اين اتفاقات نبوديم.

 رستم زراعت گو شفيعي مشاور وزير نيرو نيز در اين نشست گفت: تمهيداتي كه از طرف شركت آبفا انديشيده شده بهترين راه كار در اين شرايط است كه بايد اولويت بر آب شرب اختصاص يافته و مديريت مناسب و حساب شده بر منابع محدود موجود استان يزد صورت پذيرد.    

 مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد نيز در اين نشست گفت: علاوه بر چاه هاي موجود بطور معمول ساليانه 5 تا 6 حلقه چاه اجاره شده كه به محض بروز مشكل اين چاهها وارد مدار مي شود

علي اسلامي افزود: آب انتقالي  وارد مخازن شحنه شده و پس از كلر زني مجدد و پمپاژ به مخزن خير آباد ، باغ خان ، غدير ، صفائيه ، از طريق شبكه هاي آب  در نقاط مختلف يزد توزيع مي شود.

وي ادامه داد: بعضي از چاههايي كه در اختيار داريم داراي  سختي آب زيادي است و براي  شرب گوارايي و مطلوبيت لازم را ندارد  اما در حال حاضر با توجه به قطعي آب انتقالي مجبور به وارد مدار نمودن اين چاهها جهت استفاده اب شرب شده ايم.

اسلامي در مورد تامين آب شرب در ديگر شهرهاي استان يزد گفت: در زارچ و اشكذر از نظر كمي دچار مشكل حاد نيستيم ولي در برخي از شهر ها مانند اردكان ،مهريز،تفت ،ميبد و بافق  از لحاظ كمي و كيفي دچار مشكل هستيم . 

 مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد در ادامه در مورد اقدامات انجام شده براي تامين آب شرب شهروندان استان يزد نيز گفت: تا كنون 40 هزار بطري آب معدني براي مواقع اضطرري تامين شده  و از چاههاي جديد نيز استفاده شد ودر بافق نيز يك واحد آب شيرين كن كه توسط شركت سنگ آهن به شركت آبفا واگذار شده با ظرفيت 200 متر مكعب در شبانه روز راه اندازي شد و در 50 نقطه از شهر يزد نيز تانكرهاي سيار مستقر شده است.

اسلامي افزود: در شهر اردكان نيز دو دستگاه اب شيرين كن با ظرفيت 60 متر مكعب در شبانه روز راه اندازي شده و يك دستگاه ديگر نيز بزودي در اين شهرستان راه اندازي خواهد شده و براي ساير شهر ها از جمله تفت و ميبد پيش بيني تهيه دستگاه هاي آب شيرين كن  در حد مناسب انجام پذيرفته است

مدير عامل شركت آبفا استان يزد  گفت: در روزهاي اخير شايعاتي مبني بر غير بهداشتي بودن آب شبكه هاي شهري استان منتشر شده كه به شهروندان يزدي اطمينان مي دهيم آب مصرفي شهروندان از لحاظ بهداشتي هيچ مشكلي ندارد و فقط مزه آب در برخي مناطق مطلوبيت لازم را ندارد.

اسلامي افزود: بدليل اينكه چاه هاي آب  در مناطق مختلف شهر واقع شده و بدليل آنكه هر چاهي از نظر طعم و مزه متفاوت است به همين دليل طعم آب در محلات مختلف فرق مي كند .

وي ادامه داد: آب هاي شبكه شهري بصورت مستمر كلر زني شده ودر آزمايشگاه شركت آبفا كه يكي از مجهز ترين آزمايشگاههاي آب در سطح كشور است مورد آزمايش قرار مي گيرد و اين كنترل توسط مركز بهداشت هم صورت مي پذيرد

مدير عامل شركت آب و فاضلاب استان يزد در پايان گفت: مشكل اساسي در تامين آب استان يزد تحت اختيار نبودن منابع آب  كشاورزي قابل شرب است كه در بلند مدت اگر وضع به همين منوال باشد با مشكل مواجه خواهيم شد اگر چه خبر ها حاكي از وصل مجدد آب در چند روز آينده است . 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا