فارس: نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد و ابراز تأسف از رفتار مسئولان اصفهانی در برخورد با موضوع آب انتقالی به یزد گفت: دروغ‌پردازی مسئولان اصفهان توجیه‌پذیر نیست.
خبرگزاری فارس: دروغ‌پردازی مسئولان اصفهان توجیه‌پذیر نیست / خسارت 30 میلیاردی به تاسیسات

حجت‌الاسلام سید جلال یحیی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: در روز جمعه گذشته به تحریک عواملی که حتما باید شناسایی و مجازات شوند مردم برخی بخش‌ها و روستاهای استان اصفهان در مسیر خط لوله انتقال آب یزد خسارات فراوانی به شبکه وارد کردند و از ظهر روز جمعه انتقال آب به یزد به صورت کامل متوقف شده است.

وی ادامه داد: برخی افراد برای اینکه به شکلی این اقدام را توجه کنند به دروغ به مردم اصفهان گفتند که یزد نیازی برای آب آشامیدنی ندارد و برای صادرات کشت گلخانه‌ای از این آب استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با این گفته‌ها قصد تحریک مردم را داشتند که موفق هم شدند و مردمی که خودشان به درستی برای آنها آب تامین نمی‌شود مسلم است این چنین رفتارهایی را نشان می‌دهند.

وی افزود: پیشینه فرهنگی مردم اصفهان نشان می‌دهد که این مردم مورد اغفال واقع شده‌اند اما همین دروغ‌پردازی‌ها باعث شده که برخی در دام قرار بگیرند و اقدام ناشایستی داشته باشند.

یحیی‌زاده ادامه داد: شأن مردم شهیدپرور ولایت‌مدار استان اصفهان از این‌گونه کارهای زشت و حرام ‌بری است و نباید این اقدام که از سوی برخی محرکان اتفاق افتاده است را به پای همه مردم نوشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: طبق برآورد کارشناسان 30 میلیارد تومان خسارت در اثر حمله متجاوزان به این تاسیسات وارد شده و بسیاری از این تجهیزات به صورت کامل نابود شده است.

وی با تاکید بر شناسایی و مجازات عوامل این اقدام ناشایست گفت: این کارها در هیچ جایی مجاز نیست و قطعا باید برخورد جدی در این زمینه صورت گیرد.

یحیی‌زاده با اشاره به وجود چاه‌های آب بی‌کیفیت در استان یزد عنوان کرد: استفاده از ذخیره آبی که تنها دو سه روز دوام دارد در همین مدت کم استان یزد را دچار کمبود آب و حتی قطعی آب کرده است.

وی خواستار همراهی مردم برای به تعویق انداختن مشکل جدی و قطعی طولانی مدت آب در 11 شهر استان شد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس با تاکید بر تسریع در تعمیر خط لوله و انتقال آب به یزد گفت: هم نمایندگان استان در مجلس و هم مسئولان استان به طور جد پیگیر این مهم هستند.

وی عنوان کرد: نمایندگان استان در اقدامات پیگیرانه خود و دفاع از حق مردم استان در زمینه آب در مکاتبات خود به سران سه قوه خواستار بررسی و تسریع در رفع این مشکل هستند.

یحیی‌زاده همچنین با اشاره به تذکرات در صحن علنی مجلس اظهار داشت: در نامه‌ای به وزیر کشور و نیرو نیز خواستار توضیح در این زمینه شدیم.

وی با بیان اینکه مسئولان استان هم از بدو اطلاع از این موضوع مجدانه پیگیر این مسئله هستند، بیان داشت: تیمی برای مذاکره و رفع مشکل به استان اصفهان اعزام شد و مسئولان استان یزد از ابتدا به شدت پیگیر بودند.

نماینده مردم در مجلس نهم اضافه کرد: در حالی که تخصیص آب زاینده‌رود برای استان یزد ماهانه 8.2 میلیون متر مکعب است، امسال برای هر ماه 5.5 میلیون متر مکعب تعیین شده و کمتر از این میزان نیز به یزد منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه سهم آب انتقالی به یزد کمتر از چهار درصد است، افزود: از سوی دیگر شنیده شده امسال در هر ماه 45 میلیون متر مکعب آب زاینده‌رود به بخش کشاورزی اصفهان اختصاص یافته است.

نماینده مردم تفت و میبد با اشاره به چگونگی رسیدگی و حل مشکل کم‌آبی استان تصریح کرد: لازم است وزیر نیرو تا دیر نشده برای استان یزد تدبیر ویژه‌ای داشته باشد تا حداقل مشکلات مردم در این زمینه رفع شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا