در این چندماه اتفاق افتاده که بدون اینکه قبض تلفنی به دست مشترکان تلفن ثابت برسد تلفن ها قطع شده است. قطع تلفن ها صدای مردم را درآورده و سیل شکایات را به سوی شرکت پست یزد سرازیر کرده است و حتی شنیده ایم عده ای درصدد پرکردن طومار هم برآمده اند.اما داستان چیست؟

در این چندماه اتفاق افتاده که بدون اینکه قبض تلفنی به دست مشترکان تلفن  برسد تلفن ها قطع شده است. قطع تلفن ها صدای مردم را درآورده و سیل شکایات را به سوی شرکت پست یزد سرازیر کرده است و حتی شنیده ایم عده ای درصدد پرکردن طومار هم برآمده اند.اما داستان چیست؟

اول تیرماه امسال "حسین رضاپور" نامه رسان ۵سال گذشته بهاباد از کار خود استعفا داد وپس از مدتی شرکت پست، از مرکز استان یک نامه رسان به جای وی فرستاد اما از زمان روی کار آمدن نامه رسان جدید قبض های تلفن به دست مردم نرسیده است و یا به اشتباه تحویل دیگران شده است.وضعیت نامه ها هم خیلی بهتر نیست و دیر به دست مردم می رسد.به عنوان نمونه یک کارت معافی ۶مهرازتهران پست پیشتاز شده و ۹مهر تحویل واحد توزیع پست بهاباد شده است اما یک ماه بعد یعنی ۱۰ آبان با تلفن از صاحب آن خواسته شده که آن را تحویل بگیرد.

پست 

قطع تلفن از سوی مخابرات به غیر از هزینه ۸۰۰ تومانی بابت وصل مجدد، باعث اتلاف وقت زیادی از مردم هم می شود و برای وصل تلفن هم باید به اداره مخابرات مراجعه حضوری کرد .

در ۴ماهه اول امسال تعداد کسانی که برای دریافت قبض المثنی به دفتر خدمات ارتباطی مراجعه کرده اند ۲۴۳نفر بوده درحالی که همین آمار در ۴ماهه دوم سال ۷۸۸ مورد بوده است که رشدی ۳برابری را نشان می دهد.

برای پیگیری موضوع ابتدا به سراغ "حسین رضاپور "نامه رسان قبلی رفتیم و از او دلیل خروجش از پست بهاباد علیرغم رضایت نسبی مردم از وی را پرسیدیم. پاسخ این بود:"من ۸۶/۱/۱ وارد پست شدم و در ابتدا قراردادی بودم اما بعد از ۳سال به جای اینکه پیشرفت کنم برعکس شد و از قراردادی به کارمزد تبدیل وضعیت پیدا کردم و ۲سال و چندماه هم به این صورت کار کردم .مشکل من این بود که فقط روزهایی که کار میکردم بیمه بودم و روزهای تعطیل مشمول بیمه نمی شدم ضمن اینکه اصلا مرخصی نداشتم و فقط ۵روز رفتم مشهد که مجبورشدم کسی را به جای خودم بگذارم و۵۰هزار تومان از جیب به او بدهم.حقوق هم کم بود و بالاترین حقوقی که در این چندسال گرفتم آن هم با اضافه کاری ۵۰۰هزار تومان بود.زندگی وکار من یکی شده بود اما شرکت پست علاوه بر اینکه قراردادم را درست نمیکرد هرروز یک کار جدید می تراشید نهایتا نتوانستم تحمل کنم و بیرون آمدم"

از اقای رضاپور در مورد مشکل پیش آمده فعلی پرسیدیم وی مهمترین مشکل پستچی جدید را آشنا نبودن با کوچه ها و اشخاص به علت غیربومی بودن میداند. به گفته وی اکثریت کدهای پستی اشتباه است و خیلی از قبض ها هم به نام کس دیگری است و این نامه رسانی برای یک شخص غیربومی را مشکل تر می کند.

پس از آقای رضاپور برای اینکه یکطرفه به قاضی نرفته باشیم به سراغ "عباس ایزدپناه "نامه رسان فعلی بهاباد رفتیم .وی که متولد سبزدشت است و۱۵سال سابقه نامه رسانی در شهر یزد را دارد علت نرسیدن قبض ها را خراب بودن کدهای پستی می داند"ببینید قبض های تلفن کل کشور براساس کدپستی مرتب شده .دربهاباد مشکل ما این است که کدپستی نوشته شده روی اکثر درها پاک شده است و یا کدپستی نوشته شده روی قبض با آدرس ثبت شده منطبق نیست .

علت این است که بسیاری از افراد در هنگام ثبت نام تلفن،چون کدپستی منزل جدیدخود را نمی دانسته اند کدپستی منزل پدری ویا منزل قدیمی خودرا نوشته اند و بنابراین قبض ها به دست صاحب اصلی خود نمیرسد و کسی هم که قبض اشتباهی به دستش رسیده قبض را به اداره پست یا صاحب آن تحویل نمی دهد.

"وی اعتقاد دارد اطلاعات پستی بهاباد مربوط به بیش از ده سال پیش است و به روز کردن آنها چندماهی وقت می گیرد.

"اخیرا ما از از ورودی بهاباد شروع به هماهنگ کردن کدهای پستی با اسامی ثبت شده کرده ایم و کدهای پستی درست را روی در خانه ها می نویسیم.مردم هم می توانند با مراجعه به پست و پرداخت مبلغی اندک(حدود۴۰۰۰تومان)پلاک فلزی ۱۰رقمی دریافت کنند تا کار نامه رسان راحت تر شود.قرار است تاکار به روز رسانی درحال انجام است قبض ها را شخص دیگری توزیع کند "

از آقای ایزدپناه پرسیدیم آیا یک نفر برای دفتر پست بهاباد کافیست؟"ببینید ما ۵۵۰۰تا قبض تلفن همراه و حدود ۴۷۰۰قبض تلفن ثابت داریم اما شرکت پست کاری به تعداد قبض ها ندارد چون قبض ها هر۴۵روز یکبار بیشتر نیست و تعداد نفرات را بر اساس ترافیک نامه دریافتی می سنجد .در یزد هر ۱۰۰ نامه را یک نفر توزیع می کند اما میانگین نامه ورودی بهاباد ۷۰نامه در روز است و بنابراین از دید آنها بیشتر از یک نفر برای دفتر پست بهاباد لازم نیست." 

 

 

پست 

قضاوت در مورد صحبت های آقای ایزدپناه را به خودتان می سپاریم اما برای بسیاری از افراد از جمله نویسنده این مطلب نه قبضی به در منزل آمده ونه به در خانه پدری و قطعاعلاوه بر خراب بودن کدهای پستی عوامل دیگری هم در نرسیدن قبض ها دخیل است.

در ادامه پیگیری باخبر شدیم مسئولین حراست و بازرسی شرکت پست استان یزد در بهاباد حضور دارند.

از آقای زارع مسئول حراست شرکت پست استان در رابطه با این مشکل سوال کردیم .وی گفت که به خاطر شکایات زیاد مردم و برای بررسی همین موضوع به شهرستان بهاباد آمده ایم .ما برای توزیع قبض های این دوره از آقای رضاپور خواهش کردیم به ما کمک کند و۲۱۰۰ قبض را تحویل وی دادیم اما باز هم برخی از قبض ها به دست مردم نرسیده است و مردم گله مندند. مردم شریف بهاباد مطمئن باشند که این مشکل به زودی برطرف خواهد شد و درهمین رابطه امروز جلسه ای با فرماندار هم خواهیم داشت.

پس از پایان این جلسه از محمدرضا هدایی فرماندار بهاباد نتیجه جلسه را جویا شدیم:"من با این عزیزان صحبت کردم و همچنین تلفنی با مدیرکل شرکت پست یزد هم حرف زدم قرار شد در اولین فرصت ،نامه رسان فعلی را جابه جا کنند و شخص دیگری را به جای ایشان بیاورند"

امیدواریم با به کارگیری یک فرد بومی وحمایت از وی دیگر شاهد این مشکلات در پست بهاباد نباشیم. 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا