یزدفردا:مجسمه‌اي فلزي که حدود يک ماه قبل در مرز مشترک سيبري و مغولستان کشف و باستاني معرفي شده بود، جعلي از آب در آمد.

به گزارش  هافينگتون پست، مجسمه بودا که به نظر برخي صاحب‌نظران حدود هزار سال قبل از يک شهاب سنگ ساخته شده، به گفته يک کارشناس آثار بودا قدمت چنداني ندارد و در قرن بيستم ساخته شده است.

هرچند در نظريه جديد، مواد به کار رفته در ساخت مجسمه که شامل آهن و نيل موجود در سنگ‌هاي آسماني است مورد ترديد و پرسش قرار نگرفته، باستان‌شناسان درباره زمان ساخت و اصالت آن ترديد دارند.

به گفته کارشناسان دانشگاه «دونگوک» کره جنوبي، اين مجسمه بودا کاملا شبيه مجسمه‌هاي تبتي است که به عنوان يک محصول اروپايي در فاصله سال‌هاي 1910 تا 1970 توليد مي‌شدند.

به گفته باستان‌شناسان، از ويژگي‌هاي اين مجسمه مي‌توان به کفش‌هاي اروپايي آن اشاره کرد که ساق آن‌ها تنها تا قوزک پا بالا آمده و لباس معمولي که به جاي ردا استفاده شده است و آستيني لوله‌اي‌شکل دارد که در جامه‌هاي مغولي و تبتي وجود نداشته است. علاوه بر آن چهره مجسمه، مردي ريشو را نشان مي‌دهد که تاکنون در مجسمه خدايان مغولي و تبتي چنين چيزي ديده نشده است.

باستان‌شناسان اعلام کردند مجسمه گوشواره‌اي به يک گوش و شنلي شبيه به شنل رومي‌ها بر تن دارد که به هيچ عنوان متعلق به خدايان تبتي نيست.

به گزارش ميراث آريا، حدود يک ماه پيش باستان‌شناسان با کشف اين مجسمه اعلام کردند اين شيء از جمله اشياي متعلق به نازي‌هاست که در دهه 30 ميلادي با خود از چين به آلمان برده بودند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا