اقدام محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان در انتشار علني پاسخ به نامه خيلي محرمانه آيت‌الله آملي لاريجاني درباره بازديد از زندان اوين با واكنش و تحليل‌هاي بسيار از سوي چهره‌ها و كارشناسان سياسي مواجه شده است. بخشي از اين تحليل‌ها اقدام رئيس‌جمهور در علني كردن پاسخ نامه خيلي محرمانه آيت‌الله آملي لاريجاني را سياسي و بي‌ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده ندانسته ...

یزدفردا :در لابلای خبرها تلاشی است از همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا که  مهمترین وخواندنی ترین  اخبار سرویس های مختلف خبری جراید،سایت ها و خبرگزاریهای ایران و جهان  را به صورت آن لاین انتخاب و تحت عنوان "درلابلای اخبار" بازنشر می دهند،امید می رود بتوانیم کوتاهترین راه  برای اطلاع از مهمترین اخبار روز استان ،ایران و جهان را در یزدفردا  برای  مخاطبان فردایی  ایجاد نماییم .

هدف ‌احمدی‌نژاد از ‌علني ‌كردن‌ اختلافات ‌چيست؟ 

 

برخی کارشناسان معتقدند هر چند پاسخ آیت‌الله لاریجانی مستدل بود ولی بازی در زمین احمدی‌نژاد بود و نباید واکنشی به همراه می‌داشت. با این همه اکثر کارشناسان در این موضوع متفق‌القول هستند که یکی از اهداف احمدی‌نژاد برای مطرح کردن بازدید از اوین جهت منحرف کردن افکار عمومی از مسائل و معضلاتی است که امروز جامعه با آن دست به گریبان است.

اقدام محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان در انتشار علني پاسخ به نامه خيلي محرمانه آيت‌الله آملي لاريجاني درباره بازديد از زندان اوين با واكنش و تحليل‌هاي بسيار از سوي چهره‌ها و كارشناسان سياسي مواجه شده است. بخشي از اين تحليل‌ها اقدام رئيس‌جمهور در علني كردن پاسخ نامه خيلي محرمانه آيت‌الله آملي لاريجاني را سياسي و بي‌ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده ندانسته و معتقدند موضوع بازديد از اوين با هدف اثرگذاري بر انتخابات سال 92 طراحي شده است. در راستاي اين تحليل حتي برخي كارشناسان معتقدند هر چند پاسخ آيت‌الله لاريجاني مستدل بود ولي بازي در زمين احمدي‌نژاد بود و نبايد واكنشي به همراه مي‌داشت. با اين همه اكثر كارشناسان در اين موضوع متفق‌القول هستند كه يكي از اهداف احمدي‌نژاد براي مطرح كردن بازديد از اوين جهت منحرف كردن افكار عمومي از مسائل و معضلاتي است كه امروز جامعه با آن دست به گريبان است. از جمله مباحث ديگري كه از سوي كارشناسان مطرح شده است، ناكامي دولتي‌ها از اجراي اين پروژه است چرا كه معتقدند هر چند اين اقدام را مي‌توان به عنوان مسكن محسوب كرد ولي بسيار زودگذر است و فشار اقتصادي با اين مباحث فراموش نمي‌شود.

 

 

بي‌نتيجه بودن علني كردن نامه‌هاي محرمانه

 

در همين راستا پرويز سروري، قائم‌مقام جمعيت رهپويان در گفت‌وگو با تهران امروز با اشاره به تحليل‌هاي مختلفي كه درباره هدف رئيس جهور از علني كردن نامه‌اش به رئيس قوه قضائيه منتشر شده است، گفت: به هيچ وجه كشور در شرايطي نيست كه مردم بتوانند با برخي اقدامات حاشيه‌اي مانند اين نامه نگاري‌ها مشكلات و تنگناهاي اقتصادي كه به واسطه برخي بي‌تدبيري‌ها ايجاد شده را فراموش كنند.

 

وي به گراني‌ها و فشار اقتصادي به مردم اشاره كرد و گفت: سبد اقتصادي خانوار تحت تاثير اين بي‌تدبيري‌ها قرار گرفته و بسياري از خانوارهاي ايراني هم‌‌اكنون دغدغه‌شان همين نوساناتي است كه سبد اقتصادي‌شان را مورد هجوم قرار داده و نمي‌توان با علني كردن اختلافات توجه مردم را از متن مشكلات منتقل كرد. نماينده سابق مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: علني كردن اختلافات از سوي مسئولان با هر نيت و هدفي انجام شده باشد تنها دامنه اعتمادي كه مردم به آنان دارند را كاهش مي‌دهد. چرا كه اين نوع برخوردها در محيط‌هاي سياسي و اقتصادي جواب نمي‌دهد.

 

سروري تصريح كرد: انتظار مردم از مسئولين اين است كه دست از اين نامه‌نگاري‌ها برداشته و به مسائل اصلي و متن مشكلات و مسائل جامعه توجه داشته و از دامن زدن به اختلافات بيشتر خودداري كنند.

 

وي در واكنش به اين سوال كه به عقيده شما هدف رئيس‌جمهور از علني كردن پاسخ محرمانه رئيس قوه قضائيه چيست؟ گفت: به عقيده من علني كردن پاسخ نامه خيلي محرمانه رئيس قوه قضائيه از سوي رئيس‌جمهور يا به خاطر غفلت از درك اولويت‌هاي مردم صورت گرفته يا به خاطر حضور افراد مسئله دار و فاقد صلاحيت در اطراف مسئولين است. اين چهره اصولگرا افزود: اين افراد مسئله دار با دادن اطلاعات غلط به مسئولان جاي مسائل فرعي و اصلي را تغيير مي‌دهند. سروري خاطرنشان كرد: نگراني عمده من اين است كه تحليل‌هايي كه امروزه به خاطر نامه نگاري سران دو قوه بين برخي نخبگان و كارشناسان وجود دارد، محقق شود.

 

وي ادامه داد: برخي دنبال اين هستند تا از طريق نا امني اقتصادي شرايط كشور را شرايط شعب ابي‌طالب جلوه داده و بستر قبول پذيرش سازش و مذاكره با دشمن را فراهم كنند. وي با اشاره به علني شدن اختلافات گفت: اين رفتارها منجر به بي‌ثباتي و ناامني شده و باعث اين برداشت مي‌شود كه برخي تلاش دارند با دادن آدرس‌هاي غلط زمينه را براي پذيرش مطالبه نظام سلطه از انقلاب فراهم نمايند.

 

 

هدف احمدي‌نژاد؛ تحريف افكار عمومي

 

ابوالقاسم رئوفيان، عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به نامه نگاري‌هاي اخير سران قواي مجريه و قضائيه كشور گفت: پاسخ نامه خيلي محرمانه رئيس قوه قضائيه در حالي از سوي رئيس‌جمهور علني منتشر شد كه جامعه روزهايي را سپري مي‌كرد كه دغدغه اصلي‌اش معيشتي بود. وي ادامه داد: چون بيشتر اين فشارها از افكار عمومي متوجه دولت بود، رئيس‌جمهور احساس كرد كه در يك فشار قرار گرفته است و بايد راه گريزي پيدا كند. به همين خاطر تلاش كرد افكار عمومي را متوجه موضوع ديگري كند. بنابراين تمهيدي بايد انديشيده مي‌شد. قطعا درخواست براي بازديد از اوين بازخوردهايي به‌دنبال داشت. البته نمي‌خواهم بگويم رئيس‌جمهور حق بازديد از زندان را ندارد ولي سوالي كه مطرح است اينكه چرا در اين موقعيت و چرا زماني كه انتظار مي‌رفت رئيس‌جمهور تمام توان خود را روي حل معضلات اقتصادي جامعه متمركز كند اين موضوع مطرح شد.

 

اين فعال اصولگرا افزود: اين سوالات پاسخي را در پي ندارد الا اينكه رئيس‌جمهور با هدف تحريف افكار عمومي از يك موضوع اساسي كه اقتصاد بود به يك موضوع فرعي كه مي‌توانست در زمان ديگر صورت گيرد، بازديد از اوين را مطرح كرد. عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري با بيان اينكه «حتي اگر رئيس‌جمهور موفق شود افكار عمومي را از مشكلات و مسائل اصلي كشور منحرف كند،‌بسيار موقت است»،‌گفت: اقدام رئيس‌جمهور در انتشار پاسخ نامه خيلي محرمانه رئيس قوه قضائيه پسنديده نبود و در افكار عمومي محكوم شد.

 

رئوفيان با اشاره به برخي تحليل‌ها مبني بر انتخاباتي بودن اين اقدام رئيس‌جمهور گفت: درخواست رئيس‌جمهور بازديد از زندان اوين بود كه وقتي با اين درخواست موافقت نمي‌شود ممكن است عواطف مردم جريحه دار شود. در برداشت اول ممكن است يك نارضايتي عمومي در جامعه ايجاد شود كه چرا با اين درخواست رئيس‌جمهور موافقت نشد.

 

نتيجه كلي اين موضوع ممكن است اين باشد كه اقبال عمومي به نامزد نماينده دولت در انتخابات رياست‌جمهوري آينده بيشتر شود.وي افزود: قطعا يكي از اهداف علني كردن پاسخ نامه رئيس قوه قضائيه انتخاباتي بود ولي نمي‌تواند نتيجه بخش باشد چرا كه اقتصاد بسيار بيشتر از انتظار جامعه را تحت تاثير خود قرار داده است.

 

 

تضعيف چهره قوه قضائيه اتفاق نيفتاد

 

رئوفيان معتقد است علني كردن پاسخ نامه خيلي محرمانه آيت‌الله آملي لاريجاني از سوي محمود احمدي‌نژاد با هدف انداختن توپ در زمين قوه قضائيه صورت گرفته است.

 

وي كه با تهران امروز گفت‌وگو مي‌كرد، خاطرنشان كرد: هدف رئيس‌جمهور اين بود كه با علني كردن نامه‌اش به آيت‌الله آملي لاريجاني،‌كار را به افكار عمومي كشانده و رئيس قوه قضائيه را نيز وارد اين ميدان كند. لابد معتقد بودند كه رئيس قوه قضائيه نمي‌تواند جواب قانع كننده‌اي به آنان بدهد و در نظر افكار عمومي تضعيف شود كه البته اين اتفاق نيفتاد. وي ادامه داد: آيت‌الله آملي لاريجاني مخصوصا در نامه دوم خود بسيار مستدل و قاطع پاسخ رئيس‌جمهور را داد و تا حدي مانع اثرگذاري اقدام رئيس‌جمهور بر جامعه شد.

 

امروزی ها

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا