تالار برليان در سمت شرقي تالار عاج مجموعه فرهنگي- تاريخي کاخ گلستان با پايان يافتن اقدامات مرمتي که در مراحل نهايي قرار دارد، در آينده‌اي نزديک به روي بازديدکنندگان از کاخ گلستان گشوده مي‌شود.

مدير کاخ گلستان در گفت و گو با ميراث آريا ،‌ با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين تالار که در زمان پهلوي براي برگزاري جلسات رسمي با سران دول خارجي و مراسم تشريفات مورد استفاده قرار مي‌گرفت، تا کنون بسته بوده است.

«مسعود شريفي» خاطرنشان کرد: پاکسازي لوسترها، آينه‌کاري‌ها،رنگ‌آميزي و نقاشي بخش‌هايي از تالار که نياز به ساماندهي داشت، چيدمان جديد تالار بر اساس چيدمان اوليه و مرمت گچبري‌ها انجام شده است.

وي افزود: همچنين بخش انتهاي تالار برليان که به تالار ظروف وصل مي‌شد مرمت شده و کار حفاظت فيزيکي و الکتريکي تالار انجام شده است.

به گفته اين مقام مسوول، پس از حضور و بازديد کارشناسان يونسکو از مجموعه فرهنگي- تاريخي کاخ گلستان مرمت در بخش‌هاي مختلف کاخ ادامه دارد که مرمت تالار برليان نيز از آن جمله است و با پايان يافتن کارهاي مرمتي در اين تالار، به زودي به روي بازديدکنندگان گشوده خواهد شد.

وي با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود تالار برليان آذرماه امسال گشوده شود، افزود: در زمان ناصرالدين شاه به علت کهنگي و فرسودگي بناهاي قديمي ارگ، اغلب آنها را ويران مي‌کردند و به جايشان ساختمان‌هاي جديدي مي‌ساختند.

در اين زمان عمارت بلور که از بناهاي دوران فتحعليشاه شمرده مي‌شد را خراب کردند و در جايش عمارت امروزي با عنوان برليان را بنا کردند. چون به سال 1318 ه.ق در زمان سلطنت مظفرالدين‌شاه در ساختمان تالار شکستگي ايجاد شده بود، تعميرات فراواني در آن صورت گرفت و بر تزئينات و شکوهش افزودند که اين موضوع از مضمون اشعار کتيبه سنگي بيضي شکلي که در جبهه نماي تالار حک و نصب شده است به دست مي‌آيد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا