دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: دندانپزشکی جامعه نگر یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی است که بیش از شصت سال از تاسیس آن در دنیا می گذرد.

احمد حائریان  اظهارداشت: دندانپزشکی جامعه نگر یکی از رشته های تخصصی دندانپزشکی است که بیش از شصت سال از تاسیس آن در دنیا می گذرد و از حدود پانزده سال پیش درس نظری دندانپزشکی جامعه نگر به برنامه آموزشی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی در ایران اضافه شد و از هفت سال پیش این درس علاوه بر واحد نظری شامل پنج واحد عملی نیز شد.

وی ادامه داد: در این طرح علاوه بر معاینه دهان و دندان در صورت لزوم دندان تعدادی از دانش آموزان نیز شیار پوشی می شود.

وی افزود: طرح دندانپزشکی جامعه نگر با برنامه ریزی قبلی و با همکاری آموزش و پرورش اجرا می شود و دانشکده های دندانپزشکی کشور موظف هستند آموزش دانشجویان را در عرصه جامعه نیز طراحی و برنامه ریزی کنند .

حائریان اظهار داشت:با توجه به اینکه مباحث دندانپزشکی جامعه نگر به طورعمده باید منجر به تغییر دیدگاه دانشجویان از درمان به پیشگیری شود بنابراین در دانشکده دندانپزشکی یزد تدریس واحد­های عملی دندانپزشکی جامعه نگر از علوم پایه شروع شد و حتی در زمانی که دانشجو وارد دانشکده نشده است و هیچ کار عملی  دندانپزشکی را آموزش ندیده است واحد های بعدی این درس به تدریج در ترم های مختلف به دانشجویان ارائه می شود تا در شکل گیری دیدگاه پیشگیری مقدم بر درمان  موثر باشد.

حائریان تصریح کرد:آخرین مرحله ارائه واحد های عملی  دندانپزشکی جامعه نگر در سال آخر تحصیل  دانشجویان  انجام می شود  و در طی گذراندن این درس عملی با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان و با برنامه ریزی قبلی، دانش آموزان مقطع ابتدایی جهت استفاده از آموزش های نظری و عملی بهداشت دهان و دندان به دانشکده مراجعه می کنند و توسط دانشجویان  دندانپزشکی آموزش های لازم را دریافت می کنند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: این آموزش ها که به دانش آموزان در قالب طرح دندانپزشکی جامعه نگر ارائه می شود شامل نحوه صحیح مسواک زدن و راه های پیشگیری ازپوسیدگی دندان ، صدمات دهان و دندان و بیماری های لثه است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا