ابرکوه- لیلا پورزارع زاده- خبرنگار یزد فردا- با همکاری مرکز رشد فناوری ابرکوه به سراغ یکی از نخبه های این شهر رفتیم تا گفتگویی با ایشان انجام دهیم، نخبه ای که شاید کمتر کسی او را در این شهر و حتی در مرکز استان بشناسد و حتما روزی افرادی از این دست با همت بلند و آینده نگری خود ، سند افتخاری برای شهرمان خواهند شد.

ایشان در معرفی خود می گوید: محسن احمدی پور هستم ، متولد سال 69 در شهر ابرکوه و هم اکنون دانشجوی رشته مهندسی شیمی، گرایش طراحی فرآیندهای نفتی در دانشگاه قوچان می باشم که توانسته ام  محلول فرمازین را تولید کنم.

هدف شما از انجام این کار چه بود؟ به دلیل علاقه به نوآوری و چون دانشگاه، فضای بسیار مساعدی برای پیشرفت دارد و به کمک اساتید، به مطالعه مقالات مختلف پرداخته و سوژه مورد نظر خود را یافتم.

در مورد طرح خود توضیح دهید که در چه زمینه ای است؟ طرح من در زمینه "تولید محلول فزمازین " می باشد که یک محلول استاندارد جهانی است و به منظور تعیین درصد خلوص مایعات در دستگاه کدورت سنج مورد استفاده قرار می گیرد. این محلول برای اولین بار در ایران ساخته شده است و قیمت آن نسبت به نمونه مشابه خارجی بسیار ارزانتر است.

آقای احمدی پور، این محلول در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟ این محلول در تصفیه خانه ها، کارخانجات نوشابه سازی، صنعت داروسازی و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد  و با تولید انبوه این فرآورده، تصفیه خانه ها برای کالیبره کردن دستگاههای خود از ارسال آنها به تهران و مراکز استان ها بی نیاز شده و خود می توانند این فرآیند را با صرف هزینه ای بسیار اندک انجام دهند. و اقدام دیگر، اختراع  دستگاهی به منظور تامین غلظت دلخواه و مورد نیاز تصفیه خانه ها بوده است که این دستگاه نیز نمونه مشابه خارجی ندارد و از صرف هزینه زیاد و فساد محلول جلوگیری کرده و محلول با غلظت NTU4000 را به غلظت پایین تر و تا NTU 0/1 تبدیل می کند.

این طرح اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟ این محلول اکنون در مرحله ثبت اختراع قرار دارد و پارک علم و فناوری خراسان از این طرح حمایت می کند و به لحاظ بازاریابی و عقد قرارداد اقداماتی انجام گرفته و در مرحله بعد به دنبال ثبت شرکت در این زمینه می باشم.همچنین این طرح جزء 80 طرح برگزیده در جشنواره ملی علم تا عمل شده است.

در پایان اگر نکته ای را مدنظر دارید یادآور شوید؟ از مسئولین در خواست می کنم که اگر جوانی مستعد یک اختراع و حتی یک کار کوچک است او را حمایت کرده، چرا که بسیاری از این کارها می تواند به اقدامات موثرو درآمد زا برای کشور منجر شود. همچنین از اساتید دانشگاه و خصوصاخانواده ام  که به لحاظ  روحی و روانی و مالی مرا بسیار حمایت کردند تشکر می کنم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا