یکی از مهارت های معنوی از منظر شریعت مقدس ، مهارت همسریابی است. اسلام برای مسلمانان شخصیت والا و ارزشمندی قائل است و قرآن مجید هم جامعه اسلامی را جامعه برتر می داند « ... وَ اَنتُمُ الاَ علَون.» وهم مسلمان را صاحب عزت و کرامت می داند .«اِنَّ العِزَّه لِله  وَ لِرَسولِه وَ لِلمومنین.» لذا در امر تشکیل خانواده که کانون پرورش نسل است حساسیت خاص نشان می دهد

ابرکوه -لیلا پورزارع زاده- خبرنگار یزد فردا- امام جمعه ابرکوه در خطبه های نماز جمعه این هفته ابتدا به تبیین ضرورت معنویت پرداخت و گفت:  معنویت یکی از ضرورت ها برای سازندگی و کمال بخشی به زندگی است که این ضرورت توسط مکتب وحی، به بشریت  پاسخ داده شده و ادیان الهی و آسمانی این هدیه قدسی را برای بشر به ارمغان آورده اند و این حقیقت را اثبات کرده اند که جامعه بشری بدون معنویت قابل بقا نیست.

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی افزود: این حقیقت به قدری اَظهَرُ مِنَ الشََّمس است که مکاتب مادی و پیروانشان اعتراف می کنند که جامعه به نوعی به معنویت نیازمند است. لکن معنویت مد نظر آنان همان فطرت گرایی است و گرنه آنها اعتقادی به مبدأ ومعاد ندارند اما ما بر این باوریم که منادی معنویت، آیین آسمانی وشریعت است.

وی یادآور شد: جواهر لعل نهرو ، رهبر سیاسی استقلال هند که از سنین جوانی لا مذهب بود، درمیان سالی نیاز به تغییر حالت و باطن را در خود دید و گفت: من هم در روح خودم در جهان هستی احساس خلاء می کردم که هیچ چیز جز معنویت نمی توانست آنرا پر کند.

وی افزود: روشن است کسی که نخواهد قضاوت وجدان را زیر پا بگذارد و حق را نادیده بگیرد به حکم عقل و وجدان می فهمد که مکتب مادی که همه  چیز را تصادفی و عاری از غایت و هدف می داند نمی تواند انسان را مسئولیت پذیر کند. مکاتب بشری و مادی و کمونیستی که اعتقاد به مبدأ و معاد ندارند چگونه می توانند برای بشریت خلق مسئولیت کنند وبشر را تشویق کنند که به خاطر این مسئولیت فداکاری نماید؟

وی اظهار داشت:معنویت تنها آموزه دین ودستاورد آیین الهی است که خروجی آن التزام به ارزشهاست و اگرازانسان گرفته شد به فرموده قرآن حیوانی تمام عیار می شود که هیچ  انگیزه ای جز خور و خواب و خشم و شهوت ندارد.(اِنَّ الَذینَ کَفَروُا یَتَمَتَعون و یَاکُلُون –کَما تَاکُلُ الاَنعام.) با این توضیح ما نتیجه می گیریم که نتیجه  و خروجی معنویت ، آدمیت است و آدمیت هم مستلزم کسب یک سلسله نیازهای اخلاقی و معنوی است که در سِرِشت انسان نهفته است.انگیزه های معنوی برای  انسان هم اصیل است و نیرومند وهم اثربخش وشخصیت ساز.

وی در خصوص مهارت همسر یابی اظهار داشت: یکی از مهارت های معنوی از منظر شریعت مقدس ، مهارت همسریابی است. اسلام برای مسلمانان شخصیت والا و ارزشمندی قائل است و قرآن مجید هم جامعه اسلامی را جامعه برتر می داند « ... وَ اَنتُمُ الاَ علَون.» وهم مسلمان را صاحب عزت و کرامت می داند .«اِنَّ العِزَّه لِله  وَ لِرَسولِه وَ لِلمومنین.» لذا در امر تشکیل خانواده که کانون پرورش نسل است حساسیت خاص نشان می دهد واجازه نمی دهد جوان مسلمان با زن غیرصالحه وصلت کند «اَلطَّیِباتُ لِلطَیِّبِین...» و زنان غیر صالحه را هم شأن مردان خبیث می داند «وَ الخَبِیثاتُ لِلخَبِیثین»

حسینی افزود: اهمیت مطلب از آن رو است که چون زن و مرد مکمل یکدیگرند «هُنَّ لِباسٌ لَکُم وَاَنتُم لِباسٌ لَهُنَّ» باید برای یکدیگر همچون لباس ، پوشاننده عیوب و اسرار و کاستی ها باشند و پرورش بخش  شایستگی ها و استعداد های انسانی و الهی یکدیگر باشند.

وی تصریح کرد: جوان مسلمان نباید به خود اجازه دهد هر دخترچشم و گوش دریده و بی حیا ، بدحجاب ، رابطه دار با نا اهلان و نامحرمان را به همسری خود برگزیند. بلکه اگر متوجه شد دختر مورد خواستگارش  زیبندگی مذهبی ندارد  او را همچون آبی که مگس در آن افتاده به دور بریزد و برای خود ملاک ارزشی را در پرتو عفاف ،حجاب ، نجابت ، دیانت و اصالت خانوادگی را لحاظ کند که این همان کسب مهارت معنوی در امر ازدواج است واز دستورات دین مبین است.

وی یادآور شد: اگر ازدواج با مهارت همسریابی صورت گرفت افق جدیدی بر بام زندگی طلوع می کند و انسان احساس مسئولیت در قبال زندگی مشترک ، در امور مادی و معنوی زندگی پیدا می کند.

وی افزود: اگر اسلام اختیار را برای دختر  و پسر، شرط اول صحت ازدواج قرار داده و عقد ازدواج قهری و اجباری را باطل می داند و می فرماید حتی پدر و مادر هم حق ندارند دختر یا پسرشان را مجبور به ازدواج با کسی کنند به این دلیل است که افراد، زوجه خود را با مهارت انتخاب کنند.

وی خاطر نشان کرد:  روشن است که مهارت معنوی در ازدواج به این است که همسری را برای زندگی خود انتخاب کند که، خوش خلق باشد نه کج خلق و بد اخلاق ، حق پذیر باشد نه لج باز، برای همسرش تواضع عاقلانه داشته باشد نه تکبر احمقانه، راستگو و با صداقت باشد  نه دروغگو و بی ثبات .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا